Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2002 #1 Del Skrevet 12. oktober 2002 Kan besteforeldre selge en gård der barnebarnet har odelsrett? Blir ikke det å frarøve dette barnet sin fremtidige rettmessige eiendom...og når det skjer for å dele utbyttet med sine egne avkom..Synes det lukter ganske svidd her... :evil: Kreativiteten på å få meg tilbake synes ganske stor.... Forbanna eks. svigerdatter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2002 #2 Del Skrevet 12. oktober 2002 Saker med odelsrett kan faktisk være innfløkt. Det gjelder ikke samme regler som ved vanlig eiendom/arv. Ved vanlig arv kan du jo selge hva du vil mens du lever. Det er jo bare å ta en tlf. til advokat. Jeg tør iallefall ikke hjelpe deg der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2002 #3 Del Skrevet 12. oktober 2002 Tror ikke barnebarn har odelsrett. Det er eldste barn av gårdeier som har odelsrett. Eldste barn av den som har odelsrett vil få odelsrett når vedkommende overtar gården. Dersom din ex har odelsrett på en gård vil ditt barn kun få odelsrett når faren evt tar over gården. Tror også en gårdeier kan selge en gård med odelsrett hvis ingen med odelsrett vil ta over den eller man ikke finner en annen løsning. Men ditt barn er jo arving til den del av utbyttet hans far får da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2002 #4 Del Skrevet 12. oktober 2002 Jeg tror jeg skal begynne å studere juss(med hovedvekt på odelsrett)så jeg får litt kontroll med hva svigerfamilien min finner på :evil: :evil: I mellomtiden får jeg kontakte advokat! Forbanna eks. svigerdatter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2002 #5 Del Skrevet 12. oktober 2002 http://www.lovdata.no/all/nl-19740628-058.html Her har du odelsloven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2002 #6 Del Skrevet 13. oktober 2002 Takk for henvisning til riktig lov, men hvordan i all verden får jeg noe ut av den?? Vet at jusstudiet tar noen år, men skal man stå imot besteforeldre som truer med både den ene og andre loven(tydeligvis influert av F2F)uten at de i det hele tatt vet hva de snakker om, så ser jeg ikke på dette som uhorvelig tungt eller langt...Tror også jeg i tillegg tar litt psykologi sånn for sikkerhets skyld.. Forbanna eks. svigerdatter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2002 #7 Del Skrevet 13. oktober 2002 Gjest 12.29 har nok rett, så du trenger ikke jusstudier. Arv er alltid en spire til konflikt, men at det er sv.datter istedefor sønn er vel litt rart. Ditt barnfår den arv det har krav på da den tid kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2002 #8 Del Skrevet 13. oktober 2002 Poenget er at det kan være svigerforldrene mine ønsker å "straffe" meg indirekte ved å selge gården slik at mitt barn ikke får ta over den. Pga at jeg forlot deres sønn, og ødela fremtiden for gården... At barnet får sin rettmessige arv når den tid kommer..Som sagt kan man gjøre med sine eiendeler som man vil når man lever..Hvem har sagt at det da blir noe igjen til arv? Det er dessuten min plikt som mor å sikre mitt barn for fremtiden. Og jeg finner meg ikke i å bli behandlet slik...(jeg flytter ikke tilbake). Og her har jeg føyd meg ved å bli boende så nære at de skal få så mye kontakt med ungen som mulig..Jo, jeg trenger virkelig å lære meg juss! Jeg finner meg ihvertfall ikke i å bli fortalt(truet) om lovregler som ikke finnes. :evil: Forbanna eks. svigerdatter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2002 #9 Del Skrevet 13. oktober 2002 Gjest 12.29 har nok rett, så du trenger ikke jusstudier. Arv er alltid en spire til konflikt, men at det er sv.datter istedefor sønn er vel litt rart. Ditt barnfår den arv det har krav på da den tid kommer. Hvis du med dette mener at barnebarn ikke har odelsrett så får du begrunne det da! Forbanna eks. svigerdatter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2002 #10 Del Skrevet 13. oktober 2002 Hvordan skal du begrunne at ditt barn ikke er sikret sin arv? Din exs må jo arve først. Ditt barn vil arve sin far når den tiden kommer. Om han ikke lever ? Du vet da ikke hva de gjør i forhold til ditt barn. De kan jo ha satt millioner om det skulle være på bok til ditt barn uten at de vet det. De er ikke nødt til å opplyse deg om noe som helst. Om din exs lever så vil de vel ta opp slike saker med sin sønn og ikke deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2002 #11 Del Skrevet 13. oktober 2002 Det kan dessuten være mange grunner til at folk selger sitt virke. Når vi vet åssen landbruket er i dag, så er det mange som selger pga lønna, noen av helsen. Noen for at de starter med andre ting. Kan aldri tenke meg at noen selger sitt daglige brød for å straffe en exssvigerdatter. Min mor solgte sine forretninger. Syns det ville være rart om noen skulle begynne å bekymre seg over arven til barnebarna. Sykt ville jeg sagt. Det er vel ikke den måten man sikrer sine barn for fremtiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2002 #12 Del Skrevet 13. oktober 2002 Det kan dessuten være mange grunner til at folk selger sitt virke. Når vi vet åssen landbruket er i dag, så er det mange som selger pga lønna, noen av helsen. Noen for at de starter med andre ting. Kan aldri tenke meg at noen selger sitt daglige brød for å straffe en exssvigerdatter. Min mor solgte sine forretninger. Syns det ville være rart om noen skulle begynne å bekymre seg over arven til barnebarna. Sykt ville jeg sagt. Det er vel ikke den måten man sikrer sine barn for fremtiden? En forretning går da vel ikke på odel?? Synes det var en dårlig sammeligning altså. Tror ikke du skjønner så mye av dette her.... Selvsagt kan det være mange grunner til at folk selger. Selvsagt har de også lov til å gi arv som de selv ønsker. Men nå er odelsloven strengere enn vanlig arvelov. Skal ikke gjenta så mye av det jeg allerede har sagt. Jeg mener imidlertid at jeg har all grunn til å reagere( om så bare for å være føre var) da jeg kjenner både min eks. og mine svigerforldre, og jeg vet hva de er i stand til å gjøre. Ikke minst hva de er i stand til å true med. Det ser ikke ut til at jeg får så mange fornuftige svar her, så jeg får vel heller undersøke saken annet sted. Forbanna eks. svigerdatter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2002 #13 Del Skrevet 13. oktober 2002 Å.din eks er i live. Er vel litt sterkt å undervurdere sin eks at han ikke klarer å ta vare på sin egen arv? Jeg blir paff av slike som deg. Mannen lever og du skal gjøre opp dødsboet før både han og foreldrene er døde? Hvem i huleste av en advokat kan hjelpe deg med noe sånt?? Da må de tre nevnte personer umyndiggjøres. Enkelte mennesker er grenseløse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2002 #14 Del Skrevet 14. oktober 2002 Å.din eks er i live. Er vel litt sterkt å undervurdere sin eks at han ikke klarer å ta vare på sin egen arv? Jeg blir paff av slike som deg. Mannen lever og du skal gjøre opp dødsboet før både han og foreldrene er døde? Hvem i huleste av en advokat kan hjelpe deg med noe sånt?? Da må de tre nevnte personer umyndiggjøres. Enkelte mennesker er grenseløse Sukk sukk sukk..er du misunnelig eller??? Eller er du bare litt kort oppe i toppen..eller er du"grenseløs" selv(les: med begrenset hjernekapasitet!) En advokat kan forklare meg reglene for dette, NOE DU IKKE HAR KLART! Er det noe galt i å underøske reglene på forhånd??? Det har da ingenting med det at JEG er grisk, jeg får da vel ingenting. Du har ikke henvist til en eneste lovparagraf, har ikke forklart meg odelsloven i det hele tatt, kommer bare med en masse svada om hvor dum jeg er. Prøver du å gi meg råd eller hva er det? Om du er advokat så skal nok jeg klare studiet også!!! Makan. Hvor mange dumme mennesker(advokater??) finnes det egentlig????? Forbanna eks. svigerdatter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 14. oktober 2002 #15 Del Skrevet 14. oktober 2002 I denne diskusjonen er alle gjester og det står ikke hele tiden helt klart frem hvem som svarer hvem på hva og hvem som skjeller ut hvem. Jeg ber imidlertid om at den som stiller spørsmålet blir respektert for det. Likedan at de som forsøker å hjelpe blir respektert for at de i hvert fall svarer, og ikke er idioter selv om de ikke vet det nøyaktige svaret. Tusenfryd - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 14. oktober 2002 #16 Del Skrevet 14. oktober 2002 Å.din eks er i live. Er vel litt sterkt å undervurdere sin eks at han ikke klarer å ta vare på sin egen arv? Jeg blir paff av slike som deg. Mannen lever og du skal gjøre opp dødsboet før både han og foreldrene er døde? Hvem i huleste av en advokat kan hjelpe deg med noe sånt?? Da må de tre nevnte personer umyndiggjøres. Enkelte mennesker er grenseløse Grøss - jeg fikk plutselig assosiasjoner til en annen gårdstvist, der tre mennesker effektivt ble ryddet av veien. (Passer vel ikke helt å sette inn Smil her...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2002 #17 Del Skrevet 14. oktober 2002 Vel, nå er saken avklart. 1. Besteforeldre kan selge en gård med odelsrett. Men det vil da være en heftelse på gården i og med at odelsretten fortsatt består. 2. Et barnebarn vil ha odelsrett selv om faren aldri har drevet gården. 3. Det er viktig å "være føre var", da innsigelsene må gjøres gjeldende innen en viss frist. Derfor spør jeg på forhånd! Det er nemlig viktig å være klar over mange rettsregler på forhånd!!! Er det noen som har noen innvendinger??? Forbanna eks. svigerdatter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 14. oktober 2002 #18 Del Skrevet 14. oktober 2002 Du bør ta kontakt med advokat snarest!! Er ganske sikker på at ikke gården ikke selges dersom ikke alle med odelrett har sagt denne fra seg! Og det kan man ikke gjøre for et barn.......men jeg er ikke 100% sikker....søk en advokat med landbruk som spesialitet!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 14. oktober 2002 #19 Del Skrevet 14. oktober 2002 En gård med odelsrett KAN selges, men da har de som har odel på gården rett til å kjøpe gården tilbake innen en tidsfrist - tror den er 2 år. En slik heftelse er altså lite attraktiv for kjøpere. Hvordan det forholder seg når en av de som har odelrett er mindreårig vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2002 #20 Del Skrevet 15. oktober 2002 Labella har rett! En odelsrett har ingenting med lov til å selge eller ei å gjøre. Odelsretten er en rett til å kjøpe tilbake en solgt gård du hadde odle på innen en viss tid (1 år 2 år.. noe sånn) Muligens må du være myndig for å kunne bruke odlesretten. Kanskje kan du som ditt barns verger bruke barnets odlesrett.. men det må du spørre en advokat om.. Odelsretten er altså en rett til å kjøpe, ikke til å arve. Arv er ikke noe du har krav på uansett.. Det er noe du kan være så heldig å få av en avdød som var glad i deg.. Dersom du skulle finne ut at du kan bruke odelsretten på vegne av ditt barn; er det en god idè? Du vil da ha bundet ditt barn til en eiendom og en livsstil (pga boplikt bla) som barnet kanskje ikke er interessert i. Jeg vil derfor råde deg til å jobbe med din egen bitterhet overfor din eks-svigerfamilie. Og å la dine barn få ta sine egne avgjørelser når den tid kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå