Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg var til legen å tok blodprøver i uke 12 og da var jernverdiene fine. Er nå i uke 20 og har sjanglet litt i ei ukes tid og symptomene er lik de jeg leser om jernmangel. Men kan verdiene synke så fort, noen med erfaringer? 

Førstegangsgravid. 

Anonymkode: c5dda...ed6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodtrykksfall er vanlig i svangerskap, så ikke sikkert det er jernmangel. 

Anonymkode: f2ccf...188

• Liker 2
Skrevet

Jepp. Jeg hadde helt ok resultater på blodprøvene i uke 12. I uke 22 falt jern nivået og blodprosenten ganske mye til tross for at jeg startet å ta jerntilskudd. Går nå på større dose jerntilskudd og skal snart få svar på nye blodprøver for å se om det har økt. Har skjønt at det er normalt, og det er heller ikke uvanlig med å ta jern intravenøst dersom det er veldig lavt eller ikke vil ta seg opp på andre måter. 

Anonymkode: 70d9a...40c

• Liker 1
Skrevet

Jeg var lav på jern i hele graviditeten, selv om jeg tok høydose jerntilskudd daglig.  Jeg fikk intravenøs jerntilførsel i slutten av 3.trimester, var det eneste som hjalp meg. 

Anonymkode: eb6d5...026

• Liker 1
Skrevet

Min blodprosent sank ganske mye fra uke 12 til uke 20. Fant ut av det fordi jeg følte meg så dårlig så dro til legen for en sjekk. Tok ikke nye jernverdi-tester uke 20, legen mente det ikke hadde hensikt/ville gi riktig svar men jeg startet uannsett på jerntabletter og blodprosenten har sakte bedret seg. 

Anonymkode: 69c43...604

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, sendt melding til legen nå. Og bedt om å få det sjekket, bedre å sjekke enn å gå rundt å ikke vite i tilfelle.

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei! 

Jeg var til legen å tok blodprøver i uke 12 og da var jernverdiene fine. Er nå i uke 20 og har sjanglet litt i ei ukes tid og symptomene er lik de jeg leser om jernmangel. Men kan verdiene synke så fort, noen med erfaringer? 

Førstegangsgravid. 

Absolutt. Og det er vanskelig å få opp verdiene selv om man tar tilskudd. Men dra til legen å be om ny måling. 

Anonymkode: 8e42d...248

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...