Gå til innhold

Tips for å få tilbake smakssansen?

lykte

Anbefalte innlegg

Flere som har mistet smakssansen og luktesansen her? 
Dere som har fått den tilbake - kom den helt av seg selv eller gjorde du noe spesielt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjugur skrev (18 minutter siden):

Legen på filmsnutten til VG anbefaler 50 milligram sink daglig i ni måneder for å sikre gjenoppbygging av smak og lukt. Sink har vært foreslått flere ganger tidligere her inne for å reparere smak og lukt. Er det ingen som har forsøkt å reparere smakssansen med sinktilskudd?

At lukt og smak må ha sink for å funke er biokjemi, ikke kjerringråd. Mekanikken skal gå ut på at både smakssansen og immunforsvaret trenger sink for å få til celledeling. Hvis immuncellene bruker opp sinken som er tilgjengelig i omgivelsene når de formerer seg i stort tempo for å bekjempe virus, finner ikke cellene i sanseepitelet sinken de trenger for å lage enzymet de må ha for å få til å dele seg. Da blir det ikke laget nye sanse-epitelceller til å erstatte cellene som er ødelagt av virusinfeksjonen. Derfor trengs det sinktilskudd for å få fart på gjenoppbygginga av sanseepitelet.

Siden immuncellene, i likhet med epitele celler, også må ha sink for å formere seg, er det uansett lurt å forsterke sinkbeholdningen i kroppen når man blir forkjøla og forbruket av sink i kroppen øker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (32 minutter siden):

Legen på filmsnutten til VG anbefaler 50 milligram sink daglig i ni måneder for å sikre gjenoppbygging av smak og lukt. Sink har vært foreslått flere ganger tidligere her inne for å reparere smak og lukt. Er det ingen som har forsøkt å reparere smakssansen med sinktilskudd?

At lukt og smak må ha sink for å funke er biokjemi, ikke kjerringråd. Mekanikken skal gå ut på at både smakssansen og immunforsvaret trenger sink for å få til celledeling. Hvis immuncellene bruker opp sinken som er tilgjengelig i omgivelsene når de formerer seg i stort tempo for å bekjempe virus, finner ikke cellene i sanseepitelet sinken de trenger for å lage enzymet de må ha for å få til å dele seg. Da blir det ikke laget nye sanse-epitelceller til å erstatte cellene som er ødelagt av virusinfeksjonen. Derfor trengs det sinktilskudd for å få fart på gjenoppbygginga av sanseepitelet.

Siden immuncellene, i likhet med epitele celler, også må ha sink for å formere seg, er det uansett lurt å forsterke sinkbeholdningen i kroppen når man blir forkjøla og forbruket av sink i kroppen øker.

Tusen takk for et utfyllende svar! Skal kjøpe sinktabletter med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lykte skrev (43 minutter siden):

Tusen takk for et utfyllende svar! Skal kjøpe sinktabletter med en gang.

Da er jeg nysgjerrig på hvordan det går! Gjerne gi en tilbakemelding hvis du opplever at det skjer noe.

Jeg nevnte at cellene bruker sink til å lage et enzym. Enzymet heter 25-hydroxylase (eller mer nøyaktig CYP24A1) og er enzymet cellene bruker til å danne hormonet kalsitriol. 

Kalsitriol styrer gener som utløser celledeling. Både immunceller og epitelceller trenger kalsitriol for å få utløst celledeling.

Råvaren som enzymet omdanner til hormonet kalsitriol er vitamin D. Hvis du først skal etterfylle lageret med sink, kan det være lurt å fylle på med D-vitamin i samme slengen. Det er ikke noe poeng i å fylle på sink hvis du har D-vitaminmangel, for uten D-vitamin hjelper det lite om cellene har aldri så mye sink tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (1 time siden):

Da er jeg nysgjerrig på hvordan det går! Gjerne gi en tilbakemelding hvis du opplever at det skjer noe.

Jeg nevnte at cellene bruker sink til å lage et enzym. Enzymet heter 25-hydroxylase (eller mer nøyaktig CYP24A1) og er enzymet cellene bruker til å danne hormonet kalsitriol. 

Kalsitriol styrer gener som utløser celledeling. Både immunceller og epitelceller trenger kalsitriol for å få utløst celledeling.

Råvaren som enzymet omdanner til hormonet kalsitriol er vitamin D. Hvis du først skal etterfylle lageret med sink, kan det være lurt å fylle på med D-vitamin i samme slengen. Det er ikke noe poeng i å fylle på sink hvis du har D-vitaminmangel, for uten D-vitamin hjelper det lite om cellene har aldri så mye sink tilgjengelig.

Det skal jeg gjøre! Første ”dose” med sink er tatt nå. 
D-vitamin tar jeg hver dag da jeg fikk påvist mangel på det for noen måneder siden, så der skal jeg være good to go :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lykte skrev (1 time siden):

Det skal jeg gjøre! Første ”dose” med sink er tatt nå. 
D-vitamin tar jeg hver dag da jeg fikk påvist mangel på det for noen måneder siden, så der skal jeg være good to go :) 

Det høres ikke dumt ut.

I denne artikkelen sier den prisbelønte, norske D-vitamineksperten Johan Moan, en del om hvor mye D-vitamintilskudd vi må ha for å kurere D-vitaminmangel. Grafen under er henta fra artikkelen til Moan og viser blodnivå ved forskjellige daglige doser D-vitamin.

Den nederste streken er avlest hos folk som ikke tar D-vitamintilskudd.
Strek nummer to nedenfra er ved registrert tilskudd på 25 mikrogram (1.000 IE) vitamin D (2,5 x anbefalt nivå).
Strek nummer tre nedenfra er ved registrert tilskudd på 125 mikrogram (5.000 IE) vitamin D.
Den øverste streken er nivået ved registrert tilskudd på 250 mikrogram (10.000 IE) vitamin D.

Alle de fire dosene gir nivåer langt under referanseverdien for forgiftning som er satt til blodverdi over 375 nmol/L.

Figur-1-300x203.jpg

Den loddrette aksen angir blodverdien. Den vannrette aksen er antall dager med tilskudd.

Grenseverdier i Norge for normalt nivå vitamin D i blodet er 50-150 nmol/L. Øvre normalgrense varierer fra land til land, helt opp til 250 nmol/L.

Hvis du vil ha et blodnivå i øvre halvdel av normalområdet (noe immunforsvaret vil sette stor pris på), må det altså vesentlig mer til enn den anbefalte skjea med tran (som er 10 mikrogram vitamin D). 

Ifølge Helsedirektoratet er øvre grense i Norge for trygg dose daglig tilskudd vitamin D 100 mikrogram (4.000 IE). Helsedirektoratet garanterer at det aldri er observert negative bivirkninger (NOAEL) fra daglige doser under 250 mikrogram (10.000 IE) vitamin D. 

NOAEL (No Observed Adverse Effects Level) for vitamin D står gjengitt nederst på side ni i denne rapporten fra Helsedirektoratet.

Moan sier i sin artikkel at enkeltdoser på 2.500 mikrogram (100.000 IE) vitamin D heller ikke er giftig. Akutt dødelig dose for D-vitamintilskudd er ukjent, fordi stoffet er kjemisk inaktivt og ikke kan påvirke kroppen. D-vitamintilskudd må aktiveres av enzymet 25-hydroxylase og bli til hormonet kalsitriol før vitamin D kan påvirke kroppen.

Endret av Lonehill
La til grafen, som ramla ut ved første forsøk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet den helt for noen år siden i 3-4 mnd pga av bihulebetennelse. Det er ingenting du kan gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (31 minutter siden):

Jeg mistet den helt for noen år siden i 3-4 mnd pga av bihulebetennelse. Det er ingenting du kan gjøre. 

Hvor har du det fra?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (1 minutt siden):

Fra legen.

Sink er uinteressant for leger, siden det ikke er et legemiddel. Sink er et grunnstoff som ikke er reseptbelagt. Derfor forundrer det meg at legen i VG-videoen nevner sink som behandling for tapt smak/lukt. Det var oppsiktsvekkende.

Den biokjemiske sammenhengen mellom mineraler og enzymer er imidlertid godt dokumentert i publisert vitenskapelig litteratur.

Kanskje du skulle ha oppdatert legen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (Akkurat nå):

Sink er uinteressant for leger, siden det ikke er et legemiddel. Sink er et grunnstoff som ikke er reseptbelagt. Derfor forundrer det meg at legen i VG-videoen nevner sink som behandling for tapt smak/lukt. Det var oppsiktsvekkende.

Den biokjemiske sammenhengen mellom mineraler og enzymer er imidlertid godt dokumentert i publisert vitenskapelig litteratur.

Kanskje du skulle ha oppdatert legen din?

Nå er det folk som hadde covid for månedsvis siden som fortsatt ikke har fått tilbake smak og luktesans.  Hvis det er så enkelt som å bare ta zink så er det litt rart at mange sliter med dette. Syns du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det tilbake av seg selv etter ca 14 dager. 

(Jeg begynte å ta d vitamin og sink tilskudd ca 6mnd før jeg fikk korona, da jeg fikk det anbefalt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peonjenta skrev (6 minutter siden):

Nå er det folk som hadde covid for månedsvis siden som fortsatt ikke har fått tilbake smak og luktesans.  Hvis det er så enkelt som å bare ta zink så er det litt rart at mange sliter med dette. Syns du ikke?

Det er ikke det minste rart at mange sliter med å få tilbake smak og luktesans så lenge de ikke spiser sinktilskudd for å fylle opp sinklageret igjen etter infeksjonen. Kroppen blir ikke tilført sink fra løse lufta. Det må faktisk spises.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det minste rart at mange sliter med å få tilbake smak og luktesans så lenge de ikke spiser sinktilskudd for å fylle opp sinklageret igjen etter infeksjonen. Kroppen blir ikke tilført sink fra løse lufta. Det må faktisk spises.

Nå spiser vi både mye storfe, melk, egg og korn i dette landet så zink får vi i oss naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (1 minutt siden):

Nå spiser vi både mye storfe, melk, egg og korn i dette landet så zink får vi i oss naturlig.

Når immunforsvaret mobiliserer, øker forbruket av sink ganske dramatisk. Skal vi da kompensere det økte sinkforbruket ved å øke inntaket av storfe, melk, egg og korn? Mener du at løsningen er å spise mer mat?

Er de ikke litt enklere å ta sinktilskudd? Det er akkurat det samme grunnstoffet vi får i oss, enten det er tilsatt i korn eller tabletter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Opprett ny...