Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig kan bli kjedeligt å gå samme strekkning. Men det skjer også mye rart på Flytoget og jeg har lært meg masse seneste 7 åren. I tillegg er det behageligt å ikke trenge å tenke på 10 ulike førsjellige strekkninger etc. Og slippe å ha så mye stasj på uniformen siden vi ikke driver med biljettsalg. Så er vell både fordeler og nakdeler med di ulike sellskapene :) 

Anonymkode: 49071...46c

Du jobber på flytoget?😊 er enkelte stasjoneringssteder hvor man kun har én strekning (kanskje to) man jobber på i vy også, da hadde jeg blitt gal. Da måtte det isåfall vært på en lengre strekning, feks Bergensbanen for at jeg skulle trives med det.  Jeg trenger variasjonen, det er det beste med jobben.
Fordelen er jo at man blir veldig godt kjent på strekningen man jobber på, og man blir kjent med pendlerne. Tviler ikke på at det skjer mye rart på flytoget også, det er tross alt jernbanen! 

Det kan være tungt å ha alt utstyret som henger på hoftene, og man kan få slitasjeskader i hofter/knær/skuldre. Så viktig å trene for å forebygge! 

Ang lønn, så har jeg aldri ligget under 29k etter skatt bortsett fra de månedene jeg var aspirant. Stort sett ligger lønna på 30-35, noen ganger 40 etter skatt. Jobber sjeldent overtid, men hender jeg får omlagte tjenester (endring i arbeidstid som blir kompensert med overtidsbetalt). 

Anonymkode: a0556...d63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva er utdanningen?

Anonymkode: 331ec...87e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva er utdanningen?

Anonymkode: 331ec...87e

Du må søke på stilling som konduktøraspirant, hvor man får opplæring/blir utdannet ila 4,5 måneder. Det er både teori og praksis, og du må bestå eksamen (3 deler) + autorisering i tog. Det er mye å lære på kort tid, så jeg hadde ikke tid til noe særlig annet i den perioden.

Anonymkode: a0556...d63

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Noen her som vet sånn ca hvor lang tid det tok fra du var på helsesjekk til du fikk svar på om du var videre?

Anonymkode: 1b193...343

  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 15.20):

Jeg jobber som overkonduktør. Jobber turnus med annenhver helg, og alle mulige merkelige tidspunkt. Har vakter hvor jeg begynner 04 om morgenen, og vakter som jeg jobber til 02 om natten. Rene nattevakter er det også. Jeg ligger på 650k ca i året på første lønnstrinnet, med alt av tillegg og noe overtid. Grunnlønna er ikke veldig høy, men tilleggene er gode. Det er en veldig fin arbeidsplass og et godt arbeidsmiljø, men du havner oppi en del situasjoner hvor du må klare å holde hodet kaldt.😊 ingen dag er lik på jernbanen! Det er mye variasjon også, litt avhengig av stasjoneringssted såklart.

Flytoget virker for meg - veldig kjedelig. Kun jobbe på samme strekning frem og tilbake hver dag er ikke noe for meg. Togvertene tjener også dårligere enn (over)konduktørene, da de har mindre ansvar og sitter med mindre kunnskap.

Anonymkode: a0556...d63

Gjør dem? På flytoget hr du ikke overleggning og alle timer du er på jobb får du betalt for, enten beredkap eller tur. Du får 573 k i året for 134,5 timer jobb pr mnd (ferie, bonus og tilegg inregnet) Da jobber du ca 16-17 dager pr måned og du får også 133% på heligdager vilket gott kan bli 5-7 k på en dag extra utover fastlønn , og du kan sove på nattevakt (pause 3 h). Jobbee du 80% så er det 107 h pr måned altså 13 dagers jobb der du kun har 1 natt, og du får 39 k hvar mnd (ordinær uten tilegg)

Anonymkode: 5f164...c01

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er så mye narkomane som sniker på togene om dagen. Må være slitsomt å håndtere de og ikke minst rengjøre etter de

Anonymkode: 304c0...e99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...