Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg jobber som overkonduktør. Jobber turnus med annenhver helg, og alle mulige merkelige tidspunkt. Har vakter hvor jeg begynner 04 om morgenen, og vakter som jeg jobber til 02 om natten. Rene nattevakter er det også. Jeg ligger på 650k ca i året på første lønnstrinnet, med alt av tillegg og noe overtid. Grunnlønna er ikke veldig høy, men tilleggene er gode. Det er en veldig fin arbeidsplass og et godt arbeidsmiljø, men du havner oppi en del situasjoner hvor du må klare å holde hodet kaldt.😊 ingen dag er lik på jernbanen! Det er mye variasjon også, litt avhengig av stasjoneringssted såklart.

Flytoget virker for meg - veldig kjedelig. Kun jobbe på samme strekning frem og tilbake hver dag er ikke noe for meg. Togvertene tjener også dårligere enn (over)konduktørene, da de har mindre ansvar og sitter med mindre kunnskap.

Anonymkode: a0556...d63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29066795
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber som overkonduktør. Jobber turnus med annenhver helg, og alle mulige merkelige tidspunkt. Har vakter hvor jeg begynner 04 om morgenen, og vakter som jeg jobber til 02 om natten. Rene nattevakter er det også. Jeg ligger på 650k ca i året på første lønnstrinnet, med alt av tillegg og noe overtid. Grunnlønna er ikke veldig høy, men tilleggene er gode. Det er en veldig fin arbeidsplass og et godt arbeidsmiljø, men du havner oppi en del situasjoner hvor du må klare å holde hodet kaldt.😊 ingen dag er lik på jernbanen! Det er mye variasjon også, litt avhengig av stasjoneringssted såklart.

Flytoget virker for meg - veldig kjedelig. Kun jobbe på samme strekning frem og tilbake hver dag er ikke noe for meg. Togvertene tjener også dårligere enn (over)konduktørene, da de har mindre ansvar og sitter med mindre kunnskap.

Anonymkode: a0556...d63

Må man være veldig utadvendt og bestemt for å fungere som konduktør? Altså ha bein i nesa og man må klare å sette alle slags mennesker på plass inni mellom, skulle man tro? 😅

Er selv sykepleier, så er bare nysgjerrig :) 

Anonymkode: c80bf...8f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29067528
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Må man være veldig utadvendt og bestemt for å fungere som konduktør? Altså ha bein i nesa og man må klare å sette alle slags mennesker på plass inni mellom, skulle man tro? 😅

Er selv sykepleier, så er bare nysgjerrig :) 

Anonymkode: c80bf...8f2

Jeg tar mye tog og ser at konduktørene havner ofte i situasjoner hvor de må håndtere litt av hvert. I helgene og nettene er det mye fyll og ungdomsgjenger som ikke har andre steder å være. 
 

Jeg føler meg likevel tryggere i tog enn t-bane, takket være konduktører. 

Anonymkode: 4f60a...205

  • Liker 4
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29067675
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Må man være veldig utadvendt og bestemt for å fungere som konduktør? Altså ha bein i nesa og man må klare å sette alle slags mennesker på plass inni mellom, skulle man tro? 😅

Er selv sykepleier, så er bare nysgjerrig :) 

Anonymkode: c80bf...8f2

Både ja og nei. En god mellomting er bra! Er man for tøff, kan man skape unødvendige situasjoner for seg selv og gjøre arbeidsdagen vanskeligere enn hvis man klarer å holde seg rolig. Man bør også klare å lese situasjoner/mennesker og se hvor man burde stå på sitt, og hvor man bør trekke seg unna og tilkalle andre instanser. Dette lærer man ganske fort i denne jobben! Egen sikkerhet kommer alltid først, og det er virkelig ikke alle kamper som er verdt å ta. Man burde være litt rund i kantene😊 

Man skal kunne evaluere og se når man går tilsyn i toget, om det feks er personer som man burde holde et ekstra øye på, om det er noen som trenger hjelp osv. Jeg har opplevd å bli truet, kastet stein etter, skreket til.. jeg har også opplevd at noen blir alvorlig syk i toget, påkjørsel og psykotiske mennesker.. Du vet aldri hva du har med deg i toget, og godt er det noen ganger. Stort sett så går det veldig bra, og skjer det noe alvorlig er bedriften veldig flinke til å følge opp med blant annet psykolog og tilrettelegge i ettertid så du skal føle deg trygg på jobb igjen. Jeg skriver ikke det her for å skremme deg, altså. Mer for at du skal vite hva du går til😊 generelt er det en veldig fin jobb, og man møter mye forskjellige mennesker på godt og vondt. Jeg tar sjeldent med meg jobben hjem, og de aller fleste menneskene man møter er hyggelige.

Anonymkode: a0556...d63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29067948
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tar mye tog og ser at konduktørene havner ofte i situasjoner hvor de må håndtere litt av hvert. I helgene og nettene er det mye fyll og ungdomsgjenger som ikke har andre steder å være. 
 

Jeg føler meg likevel tryggere i tog enn t-bane, takket være konduktører. 

Anonymkode: 4f60a...205

Jepp! I fylletogene er det mye rart. Toget er noe av det tryggeste du kan reise med😊 

Anonymkode: a0556...d63

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29067977
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Både ja og nei. En god mellomting er bra! Er man for tøff, kan man skape unødvendige situasjoner for seg selv og gjøre arbeidsdagen vanskeligere enn hvis man klarer å holde seg rolig. Man bør også klare å lese situasjoner/mennesker og se hvor man burde stå på sitt, og hvor man bør trekke seg unna og tilkalle andre instanser. Dette lærer man ganske fort i denne jobben! Egen sikkerhet kommer alltid først, og det er virkelig ikke alle kamper som er verdt å ta. Man burde være litt rund i kantene😊 

Man skal kunne evaluere og se når man går tilsyn i toget, om det feks er personer som man burde holde et ekstra øye på, om det er noen som trenger hjelp osv. Jeg har opplevd å bli truet, kastet stein etter, skreket til.. jeg har også opplevd at noen blir alvorlig syk i toget, påkjørsel og psykotiske mennesker.. Du vet aldri hva du har med deg i toget, og godt er det noen ganger. Stort sett så går det veldig bra, og skjer det noe alvorlig er bedriften veldig flinke til å følge opp med blant annet psykolog og tilrettelegge i ettertid så du skal føle deg trygg på jobb igjen. Jeg skriver ikke det her for å skremme deg, altså. Mer for at du skal vite hva du går til😊 generelt er det en veldig fin jobb, og man møter mye forskjellige mennesker på godt og vondt. Jeg tar sjeldent med meg jobben hjem, og de aller fleste menneskene man møter er hyggelige.

Anonymkode: a0556...d63

Derfor er det veldig viktig å ha konduktør på toget. 
 

Setter stor pris på å ha dere i nærheten når jeg kjører kollektivt. 

Anonymkode: 4f60a...205

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29068322
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg jobber som overkonduktør. Jobber turnus med annenhver helg, og alle mulige merkelige tidspunkt. Har vakter hvor jeg begynner 04 om morgenen, og vakter som jeg jobber til 02 om natten. Rene nattevakter er det også. Jeg ligger på 650k ca i året på første lønnstrinnet, med alt av tillegg og noe overtid. Grunnlønna er ikke veldig høy, men tilleggene er gode. Det er en veldig fin arbeidsplass og et godt arbeidsmiljø, men du havner oppi en del situasjoner hvor du må klare å holde hodet kaldt.😊 ingen dag er lik på jernbanen! Det er mye variasjon også, litt avhengig av stasjoneringssted såklart.

Flytoget virker for meg - veldig kjedelig. Kun jobbe på samme strekning frem og tilbake hver dag er ikke noe for meg. Togvertene tjener også dårligere enn (over)konduktørene, da de har mindre ansvar og sitter med mindre kunnskap.

Anonymkode: a0556...d63

Takk for svar. Jeg tenker å søke når stillinger utlyses. Har jobbet som kabinansatt i lang tid, men er nå permittert. 

Anonymkode: 99514...bb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29070413
Del på andre sider

Hei. Jeg kunne også tenkt meg å jobbe som konduktør. Jeg er kraftig og løfter 150 kilo i benk. Ofte når jeg har tatt toget har jeg sett konduktøren slite med ufine og kranglete folk. Som feks ikke har betalt.  Da sitter jeg å klør i fingra etter å hive dem ut. Jeg kunne kastet dem ut som filledukker. Er denne jobben noe for meg? Hvor mye maktmidler har man lov å bruke som konduktør? 

Anonymkode: fd4be...346

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29071819
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk for svar. Jeg tenker å søke når stillinger utlyses. Har jobbet som kabinansatt i lang tid, men er nå permittert. 

Anonymkode: 99514...bb6

Bare å søke! Det er flere av mine kollegaer som tidligere har vært kabinansatte faktisk😊

Anonymkode: a0556...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29076470
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei. Jeg kunne også tenkt meg å jobbe som konduktør. Jeg er kraftig og løfter 150 kilo i benk. Ofte når jeg har tatt toget har jeg sett konduktøren slite med ufine og kranglete folk. Som feks ikke har betalt.  Da sitter jeg å klør i fingra etter å hive dem ut. Jeg kunne kastet dem ut som filledukker. Er denne jobben noe for meg? Hvor mye maktmidler har man lov å bruke som konduktør? 

Anonymkode: fd4be...346

Tror ikke denne jobben er noe for deg, nei. Vi kan ikke bruke makt for å kaste noen av. Vi kan nekte å kjøre videre før de har gått av, og tilkalle politiet.🤷🏼‍♀️ Kontrollørene kan derimot holde igjen/sperre de som nekter å oppgi personalia/betale boten til politiet kommer. 

Anonymkode: a0556...d63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29076516
Del på andre sider

Er selv konduktør. Du jobber rare tider av døynet. Allt fra 13.22, 15.46,19.36, natt, dag, kveld. Oftest Lange vakter mellom 8-9 timer. Helgjobb, jobber under jul, heligdager. Men og mulligheten å få kompfri, heligdagstillegg, lengre fri, beredskapstjenester. Spørs hvilken turnus du går i. Turnusen går oftest på ansinitet og kan ta mange år for du får en god turnus du liker. Lønn ca 21-29 Etter skatt. Spørs Hvor du jobber, ansinitet. Du har tillgang til billig bolig via jernbanen, lelighet i Oslo med rimelig Leie. 
 

selve jobben. Utfordrende, du må vare bestemt, serviceminded, sjapptenkt, ha god fysik, orke med turnus. Du går frykteligt mye og er ofte sliten. Du havner i situationer da du kanskje må livredde Noen, avvik, utførdrende kunder etc etc. 
 

jeg liker jobben 

Anonymkode: 49071...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29076580
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei. Jeg kunne også tenkt meg å jobbe som konduktør. Jeg er kraftig og løfter 150 kilo i benk. Ofte når jeg har tatt toget har jeg sett konduktøren slite med ufine og kranglete folk. Som feks ikke har betalt.  Da sitter jeg å klør i fingra etter å hive dem ut. Jeg kunne kastet dem ut som filledukker. Er denne jobben noe for meg? Hvor mye maktmidler har man lov å bruke som konduktør? 

Anonymkode: fd4be...346

Ingen maktmiddler over hoved taget! 
Du må beskytte deg selv og tilkalle politi som alle andre. Du ska helst unngå unødvendige farlige situationer! Har jobba på tog i over 7 år og har aldrig måttet bruke vold og det ska jeg ikke heller. Men Kalle på vektere og politi, livredde og hjelpe folk. Det må du regne med. Du må vare serviceinstillt men og tydlig og bestemmt Fex ved avvik. Kanskje 200 mennesker ska høre på Hva du har og si, du kanskje må hjelpe du videre med taxi, buss etc. Du må absolut ikke vare en nervøs type som gjemmer deg på servicerommet (dit rom på toget) i slike tillfelder. Du må annonsere, hjelpe, veilede og informere kundene! Uansett Hvor sinte dem er. Du må klarer å holde roen når det koker 

Anonymkode: 49071...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29076637
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 17.24):

Jeg tar mye tog og ser at konduktørene havner ofte i situasjoner hvor de må håndtere litt av hvert. I helgene og nettene er det mye fyll og ungdomsgjenger som ikke har andre steder å være. 
 

Jeg føler meg likevel tryggere i tog enn t-bane, takket være konduktører. 

Anonymkode: 4f60a...205

Det er jo rett og slett derfør vi er der. For sikkerheten. Speciellt Hvis det oppstår brann, mennesker med unormal adferd, etc etc. Vi er der for kun 1 ting and one thing Only- sikkerhet. Sen Selfølgelig service og hjelpe så godt det lar seg ved avvik. Hilsen konduktør

Anonymkode: 49071...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29076662
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo rett og slett derfør vi er der. For sikkerheten. Speciellt Hvis det oppstår brann, mennesker med unormal adferd, etc etc. Vi er der for kun 1 ting and one thing Only- sikkerhet. Sen Selfølgelig service og hjelpe så godt det lar seg ved avvik. Hilsen konduktør

Anonymkode: 49071...46c

Synes dere bør være veldig stolte av yrket deres! Dere gjør en fantastisk jobb 😊 Selv pendler jeg mellom Oslo og Lillestrøm. 

Anonymkode: 9d5ac...7e9

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29076741
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tror jeg dropper den konduktørjobben. Den høres tøffere ut enn jeg trodde. Respekt..

Anonymkode: fd4be...346

Uff va jo ikke ment å få det å fremmstå slikt. Det er en tøff jobb både psykiskt og fysiskt. Men samtidigt så lærer man ganske fort og Etter hvart kan det vare ganske så gøy faktiskt å mestre ulike situationer. Det føles extremt godt etterpå når en har løst Fex en avvikssituation og allt har gått bra. Jeg tenker at konduktørsjobben Ellers er for mennesker som liker å jobbe fysiskt, liker å vare sin egen sjef, liker å yte ,service, og som er løsningsorientert. Som liker når det er Litt action. Sen er ikke alle dager like, og iblandt kan dagene vare veldigt rolige. Sen er det mye kurs og opplæring. Og du blir på en måte expert i det du jobber med. Så fort noe alvorligt skjer så har jeg i bakhodet Hva jeg ska gjøre. Og har fått opplæring. Men iblandt skjer det ting da man må improvocere som Fex avvik og annonsering. Eller møte med kunder.

Anonymkode: 49071...46c

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29077794
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 15.20):

Jeg jobber som overkonduktør. Jobber turnus med annenhver helg, og alle mulige merkelige tidspunkt. Har vakter hvor jeg begynner 04 om morgenen, og vakter som jeg jobber til 02 om natten. Rene nattevakter er det også. Jeg ligger på 650k ca i året på første lønnstrinnet, med alt av tillegg og noe overtid. Grunnlønna er ikke veldig høy, men tilleggene er gode. Det er en veldig fin arbeidsplass og et godt arbeidsmiljø, men du havner oppi en del situasjoner hvor du må klare å holde hodet kaldt.😊 ingen dag er lik på jernbanen! Det er mye variasjon også, litt avhengig av stasjoneringssted såklart.

Flytoget virker for meg - veldig kjedelig. Kun jobbe på samme strekning frem og tilbake hver dag er ikke noe for meg. Togvertene tjener også dårligere enn (over)konduktørene, da de har mindre ansvar og sitter med mindre kunnskap.

Anonymkode: a0556...d63

Enig kan bli kjedeligt å gå samme strekkning. Men det skjer også mye rart på Flytoget og jeg har lært meg masse seneste 7 åren. I tillegg er det behageligt å ikke trenge å tenke på 10 ulike førsjellige strekkninger etc. Og slippe å ha så mye stasj på uniformen siden vi ikke driver med biljettsalg. Så er vell både fordeler og nakdeler med di ulike sellskapene :) 

Anonymkode: 49071...46c

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1546292-kondukt%C3%B8r/#findComment-29077834
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...