Gå til innhold

Verneombud/HMS ansvarlig- lurer på litt ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat blitt utpekt til verneombud hos oss av daglig leder, og fått et online kompendium om dette (skal gå igjennom dette i kveld, så vet dessverre ikke innholdet), men alt jeg har sett i innholdsfortegnelse ol går på internkontrollen og HMS... er dette egentlig to sider av samme sak, eller er sjefen på bærtur her?

Anonymkode: 6dad4...be1

Gjest Smeltemann
Skrevet

Du må vel ha et 40 timers HMS kurs. Jeg hadde i hvertfall det.  Så var det ikke sjefen som pekte meg ut, det bruker og være valg blant de ansatte,de ansatte selv er med og stemmer hvem som skal være verneombud.

Internkontroll hører jo sammen med HMS så skjønner den biten.

Skrevet

Du skal på kurs. Og som noen sa over her, sjefen har ikke lov til å utpeke verneombud ene og alene, verneombudet skal vanligvis velges via flertallsvalg.

• Liker 1
Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Du må vel ha et 40 timers HMS kurs. Jeg hadde i hvertfall det.  Så var det ikke sjefen som pekte meg ut, det bruker og være valg blant de ansatte,de ansatte selv er med og stemmer hvem som skal være verneombud.

Internkontroll hører jo sammen med HMS så skjønner den biten.

Jeg spurte, svaret var det var alltid daglig leder som var hms ansvarlig, jeg skal være verneombud og det ligger «diverse info i online kompendium et sammen med noe hms som du ikke skal bry deg om»....

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spurte, svaret var det var alltid daglig leder som var hms ansvarlig, jeg skal være verneombud og det ligger «diverse info i online kompendium et sammen med noe hms som du ikke skal bry deg om»....

Hvilket jalla balla sted er det du jobber? Er selv VO og du skal gjennomføre 40t grunnkurs i HMS før du kan være VO. Det skal også stemmes over men jeg tipper det har ikke vært noe særlig interesse for det og at sjefen tar snarvei da.

Om de sier du ikke "trenger"kurs så er det piss, er fordi de ikke vil at du er borte på kurs 5 dgr (og mottar lønn)istedenfor å være på jobb.

Uansett om du bare vil godta det her så får du si at det kompediumet skal du lese igjennom i arbeidstiden og ikke på fritiden..

Anonymkode: d893a...2dc

• Liker 2
Skrevet

Nå er det forskjell på verneombud og HMS ansvarlig. 

Verneombud er en representant fra de ansatte, som skal velges av de ansatte. Kommer ikke de ansatte til enighet, kan ledelsen utpeke verneombud. Verneombud skal ha godkjent kurs.

HMS ansvarlig er den som står ansvarlig for å følge opp alt av HMS saker og sette seg inn i gjeldene regler. Sørger for at bedriften opprettholder alle regler som er gjeldene for HMS, håndterer myndigheter (arbeidstilsynet) og alle innkommende hms relaterte avvik. Vedkommende bør ha HMS kurs for ledere, usikker på om det er et lovfestet krav. 

Hos oss arbeider verneombud og HMS ansvarlig tett opp mot hverandre. 

Internkontroll og HMS system er ikke nødvendigvis det samme. Da et internkontrollsystem gjerne berører en del andre sider enn bare HMS. Men HMS er en del av et internkontrollsystem.

Anonymkode: cf4d1...a85

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 17.17):

Hvilket jalla balla sted er det du jobber? Er selv VO og du skal gjennomføre 40t grunnkurs i HMS før du kan være VO. Det skal også stemmes over men jeg tipper det har ikke vært noe særlig interesse for det og at sjefen tar snarvei da.

Om de sier du ikke "trenger"kurs så er det piss, er fordi de ikke vil at du er borte på kurs 5 dgr (og mottar lønn)istedenfor å være på jobb.

Uansett om du bare vil godta det her så får du si at det kompediumet skal du lese igjennom i arbeidstiden og ikke på fritiden..

Anonymkode: d893a...2dc

Jeg så igjennom online opplegget i går kveld, men ordet verneombud ble ikke nevnt, det var kun hms ting ettersom jeg forstod det.. Og arbeidsgiver er veldig klar på at det er verneombud og ikke hms jeg skal være....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...