AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 Han følger den vekstkurven helt perfekt og SF-målet ble målt til 31 cm i dag, 29+4 uker, og ligger dermed helt øverst på det blå feltet. Jordmoren sier at det viktigste er at han følger sin egen kurve, og det er jo sant, men er han ikke litt stor da? Kan jeg forvente noe mer oppfølging om han fortsetter å vokse sånn som dette, for eksempel vektestimering og ultralyd når terminen nærmer seg litt mer? Er litt stressa og redd for stor baby fordi moren min fikk påvist for smalt bekken, så det var rett og slett ikke plass til søsteren min (som var ca. 4 kg ved fødsel) da hun skulle ut, og hun måtte tas med hastekeisersnitt. Jeg er ellers helt frisk, alle blodprøver har vært fine og jeg har ikke svangerskapsdiabetes eller noe. Håper noen har erfaringer de vil dele 😊 Anonymkode: 64f7b...fb1
Snurrepurre Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Umulig å si for oss - men de sier ifra om du behøver mer oppfølging. Store SF-mål kan også tilsi mye fostervann etc. (og om man er overvektig eller veldig lang så vil jo målet generelt være større - derav viktig å følge egen kurve). øker sf-målet brått så kan det jo tilsi at barnet vokser fort og blir stor. Inntil ca uke 20 vokser de fleste barn like mye (som er årsaken til at termin kan settes på oul, utelukkende basert på mål). Jeg hadde gjennomsnittlige SF-mål med begge ungene. Den ene var 3,3 og den andre 4,1 - han måtte ut med hastesnitt da bekkenet var for smalt. Var ingenting som tilsa at han var stor, selv ikke da jeg var på ekstra ul i uke 38 for å sjekke leie. Da målte de han til å være 3,3. 😆
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 Snurrepurre skrev (9 timer siden): Umulig å si for oss - men de sier ifra om du behøver mer oppfølging. Store SF-mål kan også tilsi mye fostervann etc. (og om man er overvektig eller veldig lang så vil jo målet generelt være større - derav viktig å følge egen kurve). øker sf-målet brått så kan det jo tilsi at barnet vokser fort og blir stor. Inntil ca uke 20 vokser de fleste barn like mye (som er årsaken til at termin kan settes på oul, utelukkende basert på mål). Jeg hadde gjennomsnittlige SF-mål med begge ungene. Den ene var 3,3 og den andre 4,1 - han måtte ut med hastesnitt da bekkenet var for smalt. Var ingenting som tilsa at han var stor, selv ikke da jeg var på ekstra ul i uke 38 for å sjekke leie. Da målte de han til å være 3,3. 😆 Takk for svar! Vanskelig å være sikker uansett, altså 😅 Anonymkode: 64f7b...fb1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Han følger den vekstkurven helt perfekt og SF-målet ble målt til 31 cm i dag, 29+4 uker, og ligger dermed helt øverst på det blå feltet. Jordmoren sier at det viktigste er at han følger sin egen kurve, og det er jo sant, men er han ikke litt stor da? Kan jeg forvente noe mer oppfølging om han fortsetter å vokse sånn som dette, for eksempel vektestimering og ultralyd når terminen nærmer seg litt mer? Er litt stressa og redd for stor baby fordi moren min fikk påvist for smalt bekken, så det var rett og slett ikke plass til søsteren min (som var ca. 4 kg ved fødsel) da hun skulle ut, og hun måtte tas med hastekeisersnitt. Jeg er ellers helt frisk, alle blodprøver har vært fine og jeg har ikke svangerskapsdiabetes eller noe. Håper noen har erfaringer de vil dele 😊 Anonymkode: 64f7b...fb1 Har du nevnt moren din sin historie for lege/ jordmor? Det vil kunne være viktig info. Og kanskje de velger å ta en vekstestimering på bakgrunn av det. Anonymkode: 721e2...5fe
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #5 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du nevnt moren din sin historie for lege/ jordmor? Det vil kunne være viktig info. Og kanskje de velger å ta en vekstestimering på bakgrunn av det. Anonymkode: 721e2...5fe Har tatt det opp før med en annen jordmor og fikk beskjed om å spørre jordmora på ordinær ultralyd, og hun overbeviste meg om at det ikke var noe å bekymre seg for. Men det var før jeg visste at babyen kom til å ligge helt øverst i normalområdet på vekstkurven, så det gjør meg litt stressa, så jeg kommer nok til å ta det opp på neste time med jordmor. Eller er dette noe man kan ordne selv ved å ringe fødeavdelingen? Anonymkode: 64f7b...fb1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #6 Skrevet 11. januar 2022 Jeg hadde helt gjennomsnittlig SF-mål, og ut kom en sværing på 4.5 😅🤷🏻♀️ Man vet aldri før de er der. Anonymkode: d5ecb...f76
Papierschere Skrevet 11. januar 2022 #7 Skrevet 11. januar 2022 Fortelle jordmor at dette er noe som bekymrer deg! Du kan ikke kreve å få ultralyd med vekstkontroll, men tenker absolutt de burde vurdere det hvis dette er noe du bekymrer det mye over! Men som de andre her sier, så trenger ikke SF målet ha så mye sammenheng med størrelsen på baby 😊 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde helt gjennomsnittlig SF-mål, og ut kom en sværing på 4.5 😅🤷🏻♀️ Man vet aldri før de er der. Anonymkode: d5ecb...f76 Jeg hadde skyhøyt SF-mål men ut kom en pjokk på 3050g tross at det var 12 dager over termin 🤷🏽♀️ Så SF trenger ikke ha noe å si. TS: Du får uttrykke din bekymring til jordmor, men i utgangspunktet får du ikke mer kontroller når alt er innenfor normal. Øvre normal er også normal 😛 Anonymkode: 84cc2...841 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 Du ligger vel innenfor feltet? Jeg begynte å havne oppe i kanten og utenfor rundt uke 31-32, jordmor bestilte vekstkontroll på sykehuset for sikkerhetsskyld hvor det ble målt at jeg hadde mye fostervann. Ved neste kontroll lå han lengre nede, men hele veien ganske høyt likevel. Han kom 11 dager over tiden og var 3,9 kilo iallefall Anonymkode: baf14...ef7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #10 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du ligger vel innenfor feltet? Jeg begynte å havne oppe i kanten og utenfor rundt uke 31-32, jordmor bestilte vekstkontroll på sykehuset for sikkerhetsskyld hvor det ble målt at jeg hadde mye fostervann. Ved neste kontroll lå han lengre nede, men hele veien ganske høyt likevel. Han kom 11 dager over tiden og var 3,9 kilo iallefall Anonymkode: baf14...ef7 Takk for at du deler! SF-målet var på 27 cm i uke 25 og 31 i går da jeg var 29+4, så ligger akkurat i ytterkanten av normalområdet. Jeg skal ikke tilbake til jordmor før jeg er i uke 33 nå, bør jeg ta kontakt før for eventuell vekstkontroll? Anonymkode: 64f7b...fb1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #11 Skrevet 11. januar 2022 Vektestimering er ekstremt unøyaktig er min erfaring. Anonymkode: 5ce1a...861 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #12 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for at du deler! SF-målet var på 27 cm i uke 25 og 31 i går da jeg var 29+4, så ligger akkurat i ytterkanten av normalområdet. Jeg skal ikke tilbake til jordmor før jeg er i uke 33 nå, bør jeg ta kontakt før for eventuell vekstkontroll? Anonymkode: 64f7b...fb1 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vektestimering er ekstremt unøyaktig er min erfaring. Anonymkode: 5ce1a...861 Vekstestimering stemte veldig bra her, han var estimert til 4 kilo, og kom 3970 .. Dette var mitt tredje barn da, og alle mine barn var vært tilsvarende så jeg hadde ikke regnet med noe annet. Men grunnen til det høye sf-målet var ikke så mye fordi han var «stor», min første var større og magen var mindre - men det var mye fostervann nå med han siste. På kontrollen sa hun bare at det ikke var uvanlig med mer fostervann med «større» barn. Fødte en frisk og fin gutt! ❤️ Tror du blir sendt på kontroll på sykehuset dersom sf- målene er veldig høye. Jeg var der vel i uke 34 tror jeg det var, 34-35 .. Tok ultralyd og slikt .. men alt i alt så var det en kombinasjon av mye fostervann og at han lå høyt oppe Snakk med jordmor om bekymringene dine, det er ikke noe godt å gå rundt å tenke for mye på ting. Lykke til ❤️ Anonymkode: baf14...ef7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 13.39): Han følger den vekstkurven helt perfekt og SF-målet ble målt til 31 cm i dag, 29+4 uker, og ligger dermed helt øverst på det blå feltet. Jordmoren sier at det viktigste er at han følger sin egen kurve, og det er jo sant, men er han ikke litt stor da? Kan jeg forvente noe mer oppfølging om han fortsetter å vokse sånn som dette, for eksempel vektestimering og ultralyd når terminen nærmer seg litt mer? Er litt stressa og redd for stor baby fordi moren min fikk påvist for smalt bekken, så det var rett og slett ikke plass til søsteren min (som var ca. 4 kg ved fødsel) da hun skulle ut, og hun måtte tas med hastekeisersnitt. Jeg er ellers helt frisk, alle blodprøver har vært fine og jeg har ikke svangerskapsdiabetes eller noe. Håper noen har erfaringer de vil dele 😊 Anonymkode: 64f7b...fb1 Oj😱 Ja, babyen din kan bli stor. 31 cm er mye! Dersom moren din fødte på 4 kg er sannsynligheten stor for at dette gjelder deg også. Hadde bedt om tettere oppfølging. Anonymkode: ca220...437
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #14 Skrevet 11. januar 2022 Jeg fikk tett oppfølging med nr 2. Første ble estimert stor, men fikk ikke tettere oppfølging av den grunn. 1 var 5100g. Med nr 2 fikk jeg tett oppfølging da dette barnet også lå over gjennomsnitt og grunnet makrosomt barn tideligere. Bekkenet mitt fikk kjørt seg VELDIG med første mann. Så anbefaler å heller spørre en ekstra gang for mye enn for lite ang ekstra oppfølging. Anonymkode: dd27c...acd
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #15 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 13.39): Han følger den vekstkurven helt perfekt og SF-målet ble målt til 31 cm i dag, 29+4 uker, og ligger dermed helt øverst på det blå feltet. Jordmoren sier at det viktigste er at han følger sin egen kurve, og det er jo sant, men er han ikke litt stor da? Kan jeg forvente noe mer oppfølging om han fortsetter å vokse sånn som dette, for eksempel vektestimering og ultralyd når terminen nærmer seg litt mer? Er litt stressa og redd for stor baby fordi moren min fikk påvist for smalt bekken, så det var rett og slett ikke plass til søsteren min (som var ca. 4 kg ved fødsel) da hun skulle ut, og hun måtte tas med hastekeisersnitt. Jeg er ellers helt frisk, alle blodprøver har vært fine og jeg har ikke svangerskapsdiabetes eller noe. Håper noen har erfaringer de vil dele 😊 Anonymkode: 64f7b...fb1 Næ mange ganger kommer det ut en liten tass på 3,2kg på overtid til tross for store SF-mål. Fostervannet også tar plass og noen har jo mer fostervann enn andre.. Anonymkode: fdb2e...b12
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #16 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Oj😱 Ja, babyen din kan bli stor. 31 cm er mye! Dersom moren din fødte på 4 kg er sannsynligheten stor for at dette gjelder deg også. Hadde bedt om tettere oppfølging. Anonymkode: ca220...437 Slutt og skrem. Det er innen for normalen, selv om det er øvre normal. Størrelsen på mors barn har ingenting å si. Det som kan sammenlignes med sin mor, er fødselsforløpet - men heller ikke her har man noen garantier. Det er tross alt 50% sjans for at TS har sin fars (families) bekken, og ikke sin mors. Anonymkode: 84cc2...841 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #17 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slutt og skrem. Det er innen for normalen, selv om det er øvre normal. Størrelsen på mors barn har ingenting å si. Det som kan sammenlignes med sin mor, er fødselsforløpet - men heller ikke her har man noen garantier. Det er tross alt 50% sjans for at TS har sin fars (families) bekken, og ikke sin mors. Anonymkode: 84cc2...841 For noe tull! Kilder? Anonymkode: ca220...437
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #18 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For noe tull! Kilder? Anonymkode: ca220...437 Ts her. Det er jo ikke tull at han er innenfor normalområdet iallefall, det har jeg jo svart på hvitt i helsekortet. Riktignok øvre normalområde. Og det sier jo seg selv at det er stor sjanse for at jeg IKKE har arvet min mors bekken, selv om sjansen absolutt er til stede. Anonymkode: 64f7b...fb1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #19 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ts her. Det er jo ikke tull at han er innenfor normalområdet iallefall, det har jeg jo svart på hvitt i helsekortet. Riktignok øvre normalområde. Og det sier jo seg selv at det er stor sjanse for at jeg IKKE har arvet min mors bekken, selv om sjansen absolutt er til stede. Anonymkode: 64f7b...fb1 Kjære deg, TS. Hvorfor i all verden spør du på KG når du er så bekymret. Det fører bare til mer bekymring. Ingen her kan svare deg på om babyen din blir stor, om du vil føde normalt, eller om det blir keisersnitt planlagt eller akutt. Ta kontakt med lege eller jordmor om du er bekymret. Det du driver med nå er noe av det dummeste du kan gjøre. Anonymkode: ca220...437
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #20 Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjære deg, TS. Hvorfor i all verden spør du på KG når du er så bekymret. Det fører bare til mer bekymring. Ingen her kan svare deg på om babyen din blir stor, om du vil føde normalt, eller om det blir keisersnitt planlagt eller akutt. Ta kontakt med lege eller jordmor om du er bekymret. Det du driver med nå er noe av det dummeste du kan gjøre. Anonymkode: ca220...437 Slapp helt av du, jeg kontakter selvsagt helsepersonell også. Synes uansett det er greit å høre andres erfaringer. Anonymkode: 64f7b...fb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå