Gå til innhold

Lofoten, ønsker tips fra lokale.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Var i Lofoten i to uker i 2020, og falt sånn for plassen at vi ønsker å flytte dit. 
Værhardt sted, kaldt på vinter med mørketid…Men det gjør meg ingenting. Er opprinnelig fra et sted med samme klima.

Lofoten er stort, med avstander mellom tettstedene og man bør ha bil der. Jeg tenker å prøve på å komme meg dit om et halvannet år fra nå og med på lasset er det mann og to småbarn i barnehagealder. 

De stedene jeg likte best da vi var der er Ramberg, Unstad, Eggum, Henningsvær, Uttakleiv og REINE! Men hvilket av disse det blir vet jeg ikke. 
Og det kommer selvsagt an på om vi finner et sted å bo først og fremst, og hvor det er. 
Av disse stedene er det kanskje kun Reine, Ramberg og Henningsvær som har barnehager? Og skole? 
Og har en noenlunde grei avstand til matbutikker?

Ellers ønsker jeg tips om alt som har med det å bo der 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sporty å planlegge flytting etter å ha feriert et sted i to uker. Mulig dere ikke trenger å tenke på det, men hvor skal du/dere jobbe? Om ikke det er en utfordring, så ville jeg tenkt på hvor jeg ville bo ut fra infrastrukturen, altså i nærheten av flyplass (Svolvær eller Leknes), hurtigbåt (Svolvær) evt. ferga Bodø-Moskenes - men den er litt ustabil pga været, særlig vinterstid.

VI tok med ungene og bodde ett år i Kabelvåg (pga skole, barnehage og jobbmuligheter), og koste oss der. Hadde bil da, så vi var i hver krink og krok, og har vært der masse i tida etterpå. Koselig mange av de stedene du nevner, men altså - jo lenger vest du kommer dess verre er været på vinteren. Tror også det kan være litt problematisk å finne noe sted å bo i Vest-Lofoten om du skal leie, om du ikke vil bo i rorbu. Syntes Vågan kommune hadde "alt", og for oss var det viktig å ha litt "bytilhørighet".

Har nevnt det før, men følg @elinaamodt på insta. Hun tok med to små gutter og flyttet til Skrova fra Oslo for noen år siden. Ser ut som de har det helt strålende utpå den øya, med butikk, barnehage og skole. Men du må i ferge for å komme over til Svolvær da.

Lykke til!

• Liker 2
Skrevet
reiseglad skrev (2 timer siden):

Sporty å planlegge flytting etter å ha feriert et sted i to uker. Mulig dere ikke trenger å tenke på det, men hvor skal du/dere jobbe? Om ikke det er en utfordring, så ville jeg tenkt på hvor jeg ville bo ut fra infrastrukturen, altså i nærheten av flyplass (Svolvær eller Leknes), hurtigbåt (Svolvær) evt. ferga Bodø-Moskenes - men den er litt ustabil pga været, særlig vinterstid.

VI tok med ungene og bodde ett år i Kabelvåg (pga skole, barnehage og jobbmuligheter), og koste oss der. Hadde bil da, så vi var i hver krink og krok, og har vært der masse i tida etterpå. Koselig mange av de stedene du nevner, men altså - jo lenger vest du kommer dess verre er været på vinteren. Tror også det kan være litt problematisk å finne noe sted å bo i Vest-Lofoten om du skal leie, om du ikke vil bo i rorbu. Syntes Vågan kommune hadde "alt", og for oss var det viktig å ha litt "bytilhørighet".

Har nevnt det før, men følg @elinaamodt på insta. Hun tok med to små gutter og flyttet til Skrova fra Oslo for noen år siden. Ser ut som de har det helt strålende utpå den øya, med butikk, barnehage og skole. Men du må i ferge for å komme over til Svolvær da.

Lykke til!

Takk 😊

Jeg jobber hjemmefra så det er greit. 
Jeg har bodd på Røst i 4 mnd på vinter men det er over 20 år siden. Var da også innom flere steder i Lofoten på vinter. 

Etter å ha opplevd Lofoten også på sommer, er jeg bare mer sikker på at jeg vil bo der. 

Har sett litt på nett i dag, og ser at Moskenes har 1 barnehage på Sørvågen. Jeg likte Reine veldig godt. Men også Ramberg i Flakstad. 
Henningsvær er også helt nydelig. 
Der har de i alle fall barnehage og skole nærme. 
Jeg har lest historien til elinaamodt, jeg er misunnelig 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...