Gå til innhold

Brødbakemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen her har erfaringer med bruk av brødbakemaskin? Positive og negative sider ved denne vidundermaskinen som noen vil ha det til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du kan dele eierne av brødbakemaskin opp i to kategorier, de som faktisk bruker den og de som har den som pynt i et skap.

Fikk min til jul i fjor, har brukt den stort sett hele tiden, vi har vel kjøpt en 10 brød cirka i denne perioden. (Kjekt med litt avveksling!)

Jeg er fornøyd med min altså, synes det er enkel i bruk og som oftest blir resultatet bra. Eneste er at et par ganger har deigen hevet seg vanvittig mye, slik at den har gått over kanten på formen, tenk atomsoppsky, og en del av kanten av brukket av og falt ned på varmeelementet. Den ble forkullet og hele leiligheten luktet svidd. Derfor bestemte vi oss for å ikke bruke maskinen med mindre vi var hjemme, men nå er det lenge siden sist, og akkurat det har vel sklidd ut igjen... :sjenert:

Men i det store og det hele er jeg kjempefornøyd. Har en Kenwood.

Skrevet

Min stod først til pynt i skapet et par år.

Så fant vi ut at den var perfekt for pizza-deig! Tar tid, men ble veldig god.

Til brød derimot er jeg ikke så fornøyd, resultatet blir ofte 'deigete' i halvparten av brødet, mens andre halvdelen ble ok...

Nå er den ødelagt, og jeg har ikke tenkt å kjøpe ny, tar altfor stor plass!

Skrevet

Jeg har (den dyreste) til Wilfa og jeg er veldig fornøyd. Den er helt perfekt til pizzadeig! Mmmm! Jeg lager også en del brød i den og det blir veldig bra. Av og til kan den ene eltekrogen sitte igjen i brødet, men det er egentlig ikke et problem i seg selv. Det hun ene sier med at deigen hevet seg alt for mye og gikk over kanten, det tror jeg har noe med at hun ikke har satt den på rikting program. Den tar nok litt plass, men jeg har den bare fremme når jeg bruker den. Lykke til med valget ditt :)

Gjest Spacegirl
Skrevet

Hmm kanskje jeg skulle ta i bruk min? Fikk den til jul for 2 år siden, og har ikke brukt den en eneste gang... Kjæresten min får mye godt ut av en sånn brødbakemaskin. Bl.a. pizzabrød, altså brød med pizzafyll, men aner ikke hvordan han gjør det...

Skrevet

Pro:

Hva er vel bedre enn å våkne til duften av nybakt brød?

Av og til blir brødet kjempegodt! Luftig og godt!

Contra:

Men av og til skjønner jeg virkelig ikke no' av det brødet. For av og til blir det bare så hardt og kompakt, at det nesten blir umulig å spise. Og jeg synes brød fra brødbakemaskina har en tendens til å gi mageknip! (Men det er kanskje fordi det er ferskt?)

Skrevet

Jeg synes brødet smaker helt jævlig jeg... Kompakt og melete. Mamma fikk maskin til jul, men det er pappa som bruker den (han liker å kjøpe ting han kan ta i bruk selv).

Han har kjøpt sånne poser på butikken med sånn ferdig-blanding, og det hele er rimelig fælt

Skrevet

De som ikke får gode brød i en brødbakemaskin MÅ bruke dem feil(ellers så har de en skikkelig dårlig en). Jeg har min stående på benken og baker nesten hver dag, makan til luftigere og mykere brød har jeg aldri smakt! I tillegg er den kjekk å sette bolledeig eller elte pizzadeig i. Anbefales! Det eneste"tungvinte" er at må huske å ha i ingrediensene før man går og legger seg ;)

Skrevet
De som ikke får gode brød i en brødbakemaskin MÅ bruke dem feil(ellers så har de en skikkelig dårlig en). Jeg har min stående på benken og baker nesten hver dag, makan til luftigere og mykere brød har jeg aldri smakt! I tillegg er den kjekk å sette bolledeig eller elte pizzadeig i. Anbefales! Det eneste"tungvinte" er at må huske å ha i ingrediensene før man går og legger seg ;)

Enig! Eneste bakdelen jeg kan komme på er at jeg spiser mer brød om gangen fordi det er så godt!! :)

Gjest shoegal i.i.
Skrevet

Dere som har teken på dette:

Kunne dere være så snille å gi oss som ikke får det til et lynkurs? :)

Skrevet
Dere som har teken på dette:

Kunne dere være så snille å gi oss som ikke får det til et lynkurs? :)

Jeg gjorde bare akkurat som det stod forklart i bruksanvisningen som fulgte med maskinen. Ble perfekt resultat hver eneste gang.. Brukte sånne poseblandinger som du får i butikken og tørrgjær + f.eks. solsikkefrø.

Har den ikke lenger...

:grine:

Skrevet

Pappa følger instruksjonene slavisk, men det blir like fordømt kompakt...

Skrevet

Vi har brukt vår Wilfa daglig i nesten 5 år. Dvs i helgene har vi rundstykker. For noen uker siden tenkte jeg at jeg skulle la maskinen få litt ferie. Vi hadde kjøpebrød i ca. 1 uke og så var det tilbake på brødbakemaskinen!! Kjøpebrødet blir jo tørt dagen etter... :forvirret: Nei, takke meg til brødbakemaskinen!! :)

Jeg følger oppskriftene i heftet som fulgte med maskinen og de gangene jeg har i for mye grovt (kruskakli, rug o.l) blir brødet kompakt, ellers blir det luftig og fint. Har aldri fått "melete" brød! Brød med raspet gulrot blir også kompakt - men fy så godt!! :sikle:

Ulempen er vel størrelsen på maskinen. Da vi bruker den daglig har den sin faste plass, men det er verdt det!! :)

Vi har forresten måttet gå til innkjøp av en ny form, da den første ble slitt og eltekrokene nesten umulig å ta ut... :forvirret:

Ryker denne maskinen skal det invisteres i en ny en samme dag!! :)

Skrevet

Kjæresten har fått en slik en og han baker brød ganske så ofte. Men fysj så vondt brødene smaker. Jeg kaller dem bare "gummibrød" jeg, og det forklarer seg ganske så greit selv.

Skrevet
Pappa følger instruksjonene slavisk, men det blir like fordømt kompakt...

Nemlig! :sur:

:)

Skrevet

Hvis dere følger oppskriften og det likevel ikke blir bra, så må dere sjekke feilsøkingen i bruksanvisningen. I alle fall står det det i min, av type:

Er brødet for hardt? -Ha i mindre mel.

Hever det dårlig? -Sjekk at gjæren er fersk eller ha litt mer sukker i.

osv..

Lykke til!

• 3 uker senere...
Gjest Ikke medlem
Skrevet

Søkte på bolledeig, også kom denne linken ;)

Jeg har den store til Wilfa i børstestål, den er rimelig dyr..koster 1400,-

Jeg tror det er STOR forkjell på den og den til 600kr feks.

JEg bruker min annenhver dag (det minste brøde holder i 2 dager).

Jeg er STOR fornøyd, brøde blit saftig og godt..kommer aldri til å kjøpe brød i butikken igjen.

Viktig med 2 eltekokere og følge oppskiften NØYE, med å måle opp og i hvilken rekkefølger du legger det oppi.

Lykke til!

Skrevet

må man bruke oppskrifter som følger med i hefte, eller er det ikke nøye?

finnes det spesielle oppskrifter tilpasset maskin?

kom gjerne med flere tips til maskiner ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...