Gå til innhold

Sende friske barn på skole/trening ved omgangssyke i hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettåringen fikk med seg omgangssyke fra bhg på fredag og spydde hele lørdag kveld. Jeg var kvalm i går kveld, og kjenner fortsatt på det men tror ikke jeg får noe mer enn det nå. Mannen er kvalm i dag. Det kommer andre veien til oss (sorry for TMI). 

Mitt særkullsbarn kommer hjem fra sin far i dag, og har egentlig trening i kveld. Hadde faren kunne hatt barnet en dag til hadde jeg bedt ham ta hn så hn kanskje slipper smitte, men faren reiser bort i dag. 

Sender dere friske søsken på trening/fritidsaktiviteter når dere har sykdom hjemme? Dette er trening med unger fra samme klasse, så hvis hn får sykdommen møtes de jo uansett på skolen i morgen. 

Anonymkode: 4594f...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Friske, symptomfrie barn blir sendt på trening og skole som vanlig, ja. Også når søsken er hjemme med omgangssyke. 

Men vi inviterer ingen inn i huset på besøk. (I det minste ikke uten at de er godt informert om at det er smitterisiko hos oss, og at de ikke forventes å komme. Besteforeldre kan finne på å besøke likevel.) 

Anonymkode: 4edd1...620

• Liker 5
Skrevet

Har aldri holdt hjemme friske søsken, verken fra skole, barnehage eller fritidsaktiviteter. Det er faktisk ganske sjelden alle våre har smittet hverandre også. På skole er det heller ikke gyldig fraværsgrunn.

Anonymkode: d1dcf...789

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ettåringen fikk med seg omgangssyke fra bhg på fredag og spydde hele lørdag kveld. Jeg var kvalm i går kveld, og kjenner fortsatt på det men tror ikke jeg får noe mer enn det nå. Mannen er kvalm i dag. Det kommer andre veien til oss (sorry for TMI). 

Mitt særkullsbarn kommer hjem fra sin far i dag, og har egentlig trening i kveld. Hadde faren kunne hatt barnet en dag til hadde jeg bedt ham ta hn så hn kanskje slipper smitte, men faren reiser bort i dag. 

Sender dere friske søsken på trening/fritidsaktiviteter når dere har sykdom hjemme? Dette er trening med unger fra samme klasse, så hvis hn får sykdommen møtes de jo uansett på skolen i morgen. 

Man kan jo, men problemet med omgangssjuke er jo at man er smittsomt opptil 48 timer før og 24 timer etter symptomer.  pluss at det smitter lett. Mest smittsom før utbrudd av symptomer. Men det er jo ikke sikkert de blir sjuke heller så. 

• Liker 1
Skrevet
Crazydoglady skrev (1 minutt siden):

Man kan jo, men problemet med omgangssjuke er jo at man er smittsomt opptil 48 timer før og 24 timer etter symptomer.  pluss at det smitter lett. Mest smittsom før utbrudd av symptomer. Men det er jo ikke sikkert de blir sjuke heller så. 

Det er vel motsatt. 

Anonymkode: 37e3e...060

• Liker 2
Skrevet

Nei, gjør ikke det. Ønsker hverken at andre skal bli smitta eller å bli smittet selv. Omgangssyke er ikke unt noen, og har man det i hus kan man også være smittebærer. Det gjelder de fleste sykdommer.

Anonymkode: 56cb8...3d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, gjør ikke det. Ønsker hverken at andre skal bli smitta eller å bli smittet selv. Omgangssyke er ikke unt noen, og har man det i hus kan man også være smittebærer. Det gjelder de fleste sykdommer.

Hvor mange barn har du, og hvor mange fraværsdager har de fra skolen? Mine barn er sjelden syke samtidig. Og med tre barn ville det betydd tre ganger så mange fraværsdager fra skolen, om jeg skulle fulgt din oppskrift.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange barn har du, og hvor mange fraværsdager har de fra skolen? Mine barn er sjelden syke samtidig. Og med tre barn ville det betydd tre ganger så mange fraværsdager fra skolen, om jeg skulle fulgt din oppskrift.

Jeg er enig med deg at det blir fort mye sykdom, men det kan bli mange flere om det aldri er pause i samfunnet for dette da hele familien risikerer å bli syke. Har for øvrig to barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er vel motsatt. 

Anonymkode: 37e3e...060

Mulig

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er enig med deg at det blir fort mye sykdom, men det kan bli mange flere om det aldri er pause i samfunnet for dette da hele familien risikerer å bli syke. Har for øvrig to barn. 

Det har aldri vært noe stort problem for samfunnet at friske barn drar på skole og fritidsaktiviteter. Omgangssyke er heller ikke noe voldsomt stort problem for samfunnet. Foreldre har begrensede dager med «sykt barn». Så og bruke opp disse dagene på friske barn er helt uaktuelt. 

Anonymkode: 609b7...039

• Liker 1
Skrevet (endret)

Friske barn sendes i skole og barnehage ja. Det er ingenting som tilsier at disse skal holdes hjemme så det er helt unødvendig å påstå at dette skaper mer sykdom. Det er ikke friske søsken som gjør at smitte sendes rundt, det er syke barn som burde vært hjemme (foreldre stapper inn en paracet i et febersykt barn og håper det holder hele dagen) eller som sendes tilbake i skole/barnehage for tidlig (man skal f.eks. holdes hjemme til 48 timer etter siste oppkast).

Endret av Arkana
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hadde sendt :) så lenge de har ingen symtomer på det

Anonymkode: 05627...756

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...