Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært der i ca.3 måneder. Ble kastet ut i det pga det var så stor arbeidsmengde. Så da blir det selvfølgelig mye spørsmål underveis. 
Men, føler at nesten uansett hvem jeg spør så er svaret :Vet ikke (enda personen står som ansvarlig), her om dagen måtte jeg spør fire forskjellige før jeg endelig fikk svar (alle fire var med i prosessen). Vi er på HK nå, noe som gjør det vanskeligere. Spurte en prosjekt leder om noe her om dagen og eneste svar jeg fikk var ok, han svarte ikke på det jeg spurte om. Spurte hun jeg jobber sammen med i dag om noe, hun svarte bare ja, det må sjekkes og svares på (noe som var helt nytt for meg og det vet hun). Så da må jeg sende nytt spørsmål: hvordan sjekker jeg dette og med hvem? 

Kjenner jeg blir litt lei av å måtte spør hele tiden, det går så mye tid. Hun kunne jo bare svart at ja, det må sjekkes og da gjør du sånn og sånn…. 

Måtte bare få ut litt frustrasjon ☺️

Anonymkode: 6d458...1ee

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit å få ut litt frustrasjon i blant.

Men synes du kunne spandert på deg noen konkrete eksempler på irritasjonsmomenter og unngå å bruke forkortelser som HK som om vi alle burde vite hva HK skal bety og har inngående kjennskap til din arbeidsplass. Da hadde i hvert fall dette innlegget vært mindre irriterende også. 

Anonymkode: 80978...ecc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men synes du kunne spandert på deg noen konkrete eksempler på irritasjonsmomenter og unngå å bruke forkortelser som HK som om vi alle burde vite hva HK skal bety og har inngående kjennskap til din arbeidsplass. Da hadde i hvert fall dette innlegget vært mindre irriterende også. 

Trodde HK var en godt brukt allmen forkortelse for hjemmekontor i disse tider. 
Beklager at du fant innlegget irriterende. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hos oss er HK en godt etablert forkortelse for hovedkontoret.

Så vi er enten hjemme eller på HK, eller ute på et eksternt kontor. 

Anonymkode: edb8a...217

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, HK er en kjent forkortelse for HovedKontor/ HQ.. så allerede der feilet du. Enig i at du skriver for lite spesifikt om hva du blir irritert for hos kollegaene. Ikke alle har tid til lange avhandlinger når nyansatte lurer på «alt» 

Anonymkode: 48347...5fb

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

HK er for meg hovedkontor, så skjønte virkelig ikke problemet. Da får man jo hjelp fra hovedkontoret....

Uansett. Be verneombud og tillitsvalgte om et møte og luft tankene dine. De må få rævva i gang hos dine kolleger så du slipper å leite deg vill på hjelp og få skikkelig opplæring. Det har du krav på uansett hvor mye det er å gjøre

Anonymkode: 2c86f...ea3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har vært der i ca.3 måneder. Ble kastet ut i det pga det var så stor arbeidsmengde. Så da blir det selvfølgelig mye spørsmål underveis. 
Men, føler at nesten uansett hvem jeg spør så er svaret :Vet ikke (enda personen står som ansvarlig), her om dagen måtte jeg spør fire forskjellige før jeg endelig fikk svar (alle fire var med i prosessen). Vi er på HK nå, noe som gjør det vanskeligere. Spurte en prosjekt leder om noe her om dagen og eneste svar jeg fikk var ok, han svarte ikke på det jeg spurte om. Spurte hun jeg jobber sammen med i dag om noe, hun svarte bare ja, det må sjekkes og svares på (noe som var helt nytt for meg og det vet hun). Så da må jeg sende nytt spørsmål: hvordan sjekker jeg dette og med hvem? 

Kjenner jeg blir litt lei av å måtte spør hele tiden, det går så mye tid. Hun kunne jo bare svart at ja, det må sjekkes og da gjør du sånn og sånn…. 

Måtte bare få ut litt frustrasjon ☺️

Les ditt eget innlegg med en kollegas øyne. 

1. Du ble kastet inn i det pga høy arbeidsmengde. Det betyr at kollegaene dine har det himla travelt. 

2. Tenk over hvordan du spør om noe. For meg ser det ut til at svarene du får er basert på "masespørsmål" til en som har det travelt. Å svare "ok" betyr at man har oppfattet noe som en beskjed, ikke et spørsmål. Når svaret er "ja, det må sjekkes og svares på," da er heller ikke spørsmålet ditt konkret nok, fordi svaret er en bekreftelse, ikke en forklaring på hvordan du skal gjøre noe. Vær mer konkret. 

3. Hjemmekontor er en plage for mange. Det er også en mulighet til å unngå" prakk" fordi man ikke står ansikt-til-ansikt med den man svarer. Derfor, har du mye du lurer på, noter ned alle spørsmål og be om et Teams-møte med den som er ansvarlig for det du driver med. Da bruker du den tiden godt. Sett opp hvor lang tid du trenger, (ex 10-15 min) slik at vedkommende vet hvor lang tid han bør sette av.

4. Alle må spør mye i starten av en ny jobb. Men vær klar over at hvordan du opptrer gir andre et inntrykk av hvordan du er. Er du masete og plagsom, eller ryddig og interessert? Er du klar og forståelig eller vag og umulig å skjønne hvorfor du maser igjen? 

Tenk over hvordan din oppførsel og måten du kommuniserer på fører til at andre er samarbeidsvillige eller avvisende. Kollegane dine har fullt opp med egne gjøremål og ingen har "bedt om" å veilede deg utenom. I tilfelle du har behov for mye hjelp bør du snakke med lederen din og få klarhet i hvem du kan spørre (helst en fast person), eller hvor du kan finne informasjon du trenger. Gjør deg selv til en person andre vil hjelpe. Og vis at du tar initiativ og får unna arbeid når du vet hva du skal gjøre. 

Anonymkode: 0650f...876

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi bruker det som Hovedkontor på min jobb, men forkorter til HQ fordi vi har mange engelsktalende. Nettopp derfor ville jeg ha spesifisert og ikke antatt at alle har det samme forholdet til forkortelser som jeg har. 

• Liker 1
Skrevet

Greit nok å bli kastet inn i ting, men har du etterspurt mer tydelige svar hvor du minner dem på at du er ny og trenger litt mer detaljerte svar? Har du snakket med leder/ansvarlig om en mer konkret opplæringsplan? Evt hvem du bor forholde deg til om du lurer på noe? Vanskelig å komme med noe veldig konkret når man ikke vet veldig mye konkret om jobben og settingen, men du er jo ny, det er ikke rart forventet at man skal kunne noe man aldri har gjort før. Og det er ikke sikkert de kollegene dine husker på å skille på deg og andre eller at de ikke helt automatisk greier å sette seg inn i hva du kan og ikke kan, og svar blir dermed kanskje ikke tilstrekkelig opplysende første gang, men da er det helt innafor å si det, dette har jeg aldri gjort før så jeg trenger en detaljert forklaring med alle ledd jeg må igjennom her. 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Calm down Karen!

Anonymkode: 214d6...6f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Calm down Karen!

Anonymkode: 214d6...6f0

Slutt med de patetiske hersketeknikkene dine!

Anonymkode: c4a12...c8e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...