Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Før årsskiftet fikk jeg tilbud om ny jobb, takket ja og sa opp i min nåværende jobb. Jeg går ut januar i oppsigelsestiden, og starter i ny jobb i februar. Nå har det vist seg at den nye jobben ikke vil fungere allikevel, og jeg står ganske dårlig i det. Den vil ikke fungere grunnet sykdom som har kommet tilbake, uten å måtte gå mer inn på det. Jeg ringte legen og ble sykemeldt fra jobben jeg er i oppsigelsestiden i. Men hva skjer etter januar? Jeg har jo ikke fått sparken, men har sagt opp frivillig. Den nye jobben er det dessverre ikke noe poeng i å starte i engang. Har en dialog med ny sjef på dette, og full forståelse heldigvis. Jeg vet ikke hvor lenge jeg må gå sykemeldt, da denne sykdommen er potensielt noe langvarig. Det kan altså bli utover januar, når jeg nå da blir stående uten jobb.

Håper noen av dere kan hjelpe meg.

Anonymkode: 680e0...336

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil få utbetalt sykepenger basert på inntekten du hadde da du fortsatt var i jobb. Det er først når du blir friskmeldt og står uten jobb at utfordringen vil melde seg. 

Anonymkode: d72fa...a17

Skrevet

Ok, takk for raskt svar.

Er nok tilbake i ny jobb etter kort tid, men jeg må bare la kroppen og hodet hvile til det blir bra igjen. 

TS

Skrevet

Her ville jeg kontaktet nav for å spørre.

Anonymkode: 56d25...065

Skrevet (endret)

Man kan bli syk selv om man står uten jobb og har da krav på sykepenger. Og nå er det jo ikke snakk om at du har sagt opp jobben helt uten mål og mening for så å sykemelde deg for å få "gratis penger". Du har/hadde jo en jobb å gå til, som dessverre ikke ble aktuell pga at du ble syk og siden der kan bli langvarig så er du da ikke i stand til å utføre den jobben lenger.. Det er vell helt legitimt det.

Endret av Crazydoglady
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ok, takk for raskt svar.

Er nok tilbake i ny jobb etter kort tid, men jeg må bare la kroppen og hodet hvile til det blir bra igjen. 

TS

Samme situasjon som jeg er i dette. Slik jeg har forstått det har man krav på 100% sykepenger i 52 uker selv om man har sagt opp egen jobb. Min jobb ble avsluttet 1/1. Jeg ble sykemeldt fra romjulen. 

Men når pengene kommer vet jeg ikke da? Står det er 4 mnd behandlingstid. 

Anonymkode: d338d...a77

Skrevet
4 hours ago, Crazydoglady said:

Man kan bli syk selv om man står uten jobb og har da krav på sykepenger. Og nå er det jo ikke snakk om at du har sagt opp jobben helt uten mål og mening for så å sykemelde deg for å få "gratis penger". Du har/hadde jo en jobb å gå til, som dessverre ikke ble aktuell pga at du ble syk og siden der kan bli langvarig så er du da ikke i stand til å utføre den jobben lenger.. Det er vell helt legitimt det.

Ja, det er jo dessverre slik det ble. Og jeg tenker egentlig likt som deg. Men det spørs kanskje om jeg mister de 16 dagene som er arbeidsgiverperiode, da. Men alt i alt får det være prisen jeg må betale, tenker jeg. Er ekstremt takknemlig om det viser seg at jeg kan beholde snittet av de tre siste månedene fremover, minus de dagene, uansett.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Samme situasjon som jeg er i dette. Slik jeg har forstått det har man krav på 100% sykepenger i 52 uker selv om man har sagt opp egen jobb. Min jobb ble avsluttet 1/1. Jeg ble sykemeldt fra romjulen. 

Men når pengene kommer vet jeg ikke da? Står det er 4 mnd behandlingstid. 

Høres likt ut da, ja, sett bort ifra at jeg ikke ble syk før etter arbeidsforholdet tok slutt. Vet du om din forrige arbeidsgiver betaler arbeidsgiverperioden, de første 16 (?) dagene?

Ønsker deg med det samme god bedring :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres likt ut da, ja, sett bort ifra at jeg ikke ble syk før etter arbeidsforholdet tok slutt. Vet du om din forrige arbeidsgiver betaler arbeidsgiverperioden, de første 16 (?) dagene?

Ønsker deg med det samme god bedring :)

Nei, det blir ikke betalt siden jeg hadde femte ferieuke i romjulen og jeg har sagt at jeg ønsker ikke få tilbakebetalt den (prøver være litt grei, siden jeg i fremtiden ønsker jobbe der igjen kanskje når jeg er frisk…)

jeg er psykisk syk da. 

takk! God bedring :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det blir ikke betalt siden jeg hadde femte ferieuke i romjulen og jeg har sagt at jeg ønsker ikke få tilbakebetalt den (prøver være litt grei, siden jeg i fremtiden ønsker jobbe der igjen kanskje når jeg er frisk…)

jeg er psykisk syk da. 

takk! God bedring :)

Så da får vel jeg penger fra nav fra 1/1 siden jeg fikk full lønn i desember. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...