Gå til innhold

Hvorfor blir fedre ofte snurret rundt lillefingeren av døtrene sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser her inne om fedre som er så ettergivende når det gjelder døtrene, særlig de som har samvær med barna etter samlivsbrudd.

Er det dårlig samvittighet fordi de ikke er sammen med moren lengre, og derfor må datteren ha samvær?

Eller er de dårlige på regler og oppdagelse ?

Mange menn er også avhengige av en partner for å fungere virker det som, ifølge mange tråder her inne der damen er den som holder familien a/s oppe.

Noen innspill?

Anonymkode: 8c86a...925

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det i så mange forhold er moren som blir den strenge og som har fokus på regler og oppdragelse. Far har fokus på seg selv, jobb og ha det gøy med barn. I nye forhold med stebarn så faller den strenge moren med fokus på regler og oppdragelse bort og stemor får ikke ta den «for noen naturlige» rollen. Igjen står en ettergivende far.

Anonymkode: 5e54c...671

• Liker 12
Skrevet

Forstår at de forsvarer barna fra onde stemødre jeg da.. 

Anonymkode: 6294f...394

• Liker 1
Skrevet

Far her blir snurrer rundt lillefingeren av sønnen vår også. Virker som unger bare gjør dem veldig myke innimellom?

Anonymkode: 1bc35...bd0

Skrevet

Jeg tror også at fedre generelt bøyer veldig av for konflikter med døtrene sine og håper at kvinnen i huset tar seg av det. 

Anonymkode: 1d55f...b88

• Liker 4
Skrevet

Fordi folk ikke er like strenge mot jenter, de er søtere og man føler de må hjelpes og beskyttes

Anonymkode: 8c29e...7f8

• Liker 3
Skrevet

Dette er egentlig med og vise hva menn tenker om oss kvinner. De tror vi er hjelpeløse objekter som de kan bruke. Det er helt kvalmt egentlig.

Anonymkode: 15dc7...871

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det dårlig samvittighet fordi de ikke er sammen med moren lengre, og derfor må datteren ha samvær?

Må ha samvær pga dårlig samvittighet? Folk har da samvær med barna sine fordi de har lyst til å se barna sine uavhengig av dårlig samvittighet.

Det er mulig jeg misforsto denne setninga.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er egentlig med og vise hva menn tenker om oss kvinner. De tror vi er hjelpeløse objekter som de kan bruke. Det er helt kvalmt egentlig.

Anonymkode: 15dc7...871

Hehe, hvordan kom du egentlig frem til dette?

Anonymkode: 7fc87...9f1

• Liker 2
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (6 minutter siden):

Må ha samvær pga dårlig samvittighet? Folk har da samvær med barna sine fordi de har lyst til å se barna sine uavhengig av dårlig samvittighet.

Det er mulig jeg misforsto denne setninga.

Dårlig formulert av meg.

Dårlig samvittighet overfor datteren skulle det være.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dårlig formulert av meg.

Dårlig samvittighet overfor datteren skulle det være.

Ts

Jeg skjønner. Det kan nok være noe i at man har dårlig samvittighet hvis man ser barna lite. Eventuelt sorg fordi man savner dem.

• Liker 4
Skrevet

Tror ikke nødvendigvis det har noe med samlivsbrudd og gjøre. Jeg har alltid hatt min far rundt lillefingeren, til min mors store fortvilelse - og de har alltid bodd sammen. Jeg ser nå i voksen alder at jeg faktisk kan få min far til å gjøre hva som helst, men nå er jeg jo så voksen at jeg så klart ikke misbruker det. Men i tenårene? Å huff den mannen har fått gjennomgå. Et under at mor og far ennå er sammen, stakkar henne som måtte stå og se på at far visket ut all oppdragelse og grensesetting hun prøvde å gjøre for meg 😛 Ble heldigvis folk av meg like vel, tror jeg 😅 Tror bare noen menn blir svak for unger, kanskje særlig jenter? Jeg har en sønn fra et tidligere forhold, og min nåværende mann eier ikke disiplin når ungen spør om noe. Han smelter bare liksom 😅 Faren til barnet er ikke like myk, han tar sin del av oppdragelsen selv om han ser han sjelden. 

Anonymkode: 9d81f...92e

• Liker 2
Skrevet

Nok en tråd om hvor dårlige menn er… 

Jeg tror det er mange grunner til hvorfor menn og kvinner tar de rollene de gjør. Både der foreldrene bor sammen og der de ikke gjør det. Siden ts tar opp tilfellene der foreldrene ikke bor sammen, konsentrerer jeg meg om de tilfellene.

For det første, har menn historisk vært taperne når samlivet tar slutt. Fra 70-80 tallet av, da det ble normalt med skilsmisser, endte det normalt i beste fall med at far fikk annenhver helg og en dag i uka. Ofte ble det bare sporadisk. Dette mønsteret er blitt en del endret med tiden, selv om det fortsatt er vesentlig overvekt av mest samvær med mor. Når du har barna dine lite, er det klart du vil finne på hyggelige ting. Da prioriterer du ikke det dagligdagse. 
At mor har hatt mest samvær med barna har imidlertid medført at mange barn har hatt stefedre som har vært mye sammen med de. Mitt inntrykk (erfaring fra egen oppvekst) er at mange stefedre har blitt oppfattet som litt strenge. De har da tatt helt motsatt rolle av det far med lite samvær har.

Nå er det blitt mer vanlig med 50/50 deling. I hvilken grad menn fungerer dårlig i denne rollen avhenger av type menn. Her inne leser man selvsagt mest om de som ikke fungerer, da det er lite vits i å lage tråder om det som fungerer. Jeg tror imidlertid det er mange som fungerer aldeles utmerket. Det er imidlertid ikke noe å skjule at kvinner oftest er de som administrerer familien. Det mønsteret blir ofte videreført også etter at familien oppløses. En del menn tror nok at dette er en rolle kvinnen ønsker, slik at de ikke ønsker å «blande seg» for mye slik at dette skaper konflikt.

• Liker 3
Skrevet

Nå er jeg og min mann fortsatt gift og bor sammen med de små barna våre, men jeg ser at datteren vår har gjort pappaen sin veldig myk siden hun var liten baby. Han er veldig ettergivende. Etter en kaos ferie hjemme hvor jeg ikke har tatt ansvar for en pøkk, har mannen min innsett at å være for ettergivende kan straffe seg. Han har en fin balanse nå. 

Anonymkode: 55b5e...48f

• Liker 2
Skrevet

Fordi barn og unge trenger begge foreldre tilstede, to foreldre som begge har autoritet. To foreldre som kan være strenge når det trengs fordi kjærligheten til barnet ligger i bunnen.

Skilsmisse er bare sorgen.

Anonymkode: 1ee8f...646

• Liker 3
Skrevet

Har alltid hatt slik med min far :) har det ennå, og brødrene mine med mamma, tror det bare er slik

Anonymkode: c5240...a45

Skrevet

Min oppfatning er at noen foreldre er veldig ettergivende, spesielt etter et samlivsbrudd, og noen er strenge. Det er ikke ofte jeg ser fedre som er veldig strenge med sønnene og veldig ettergivende med døtrene.

Det jeg derimot har observert er at når jenter kommer i puberteten blir de svært materialistiske, og det blir lettere for fedre å "kjøpe seg fri" fra krangel og misnøye. Jenter modnes også raskere enn gutter, spesielt på det sosiale plan. De vet hvilke knapper de skal trykke på og hvordan de skal innsmigre seg. Her er gutter clueless ganske lenge. Mange tenåringsjenter lærer seg raskt å være litt manipulerende. 

Så tror jeg mange menn er opptatt av at døtrene ikke skal utvikle "dandy issues". Voksne menn med litt erfaring har vært borti en del slike kvinner, og har en iboende frykt for hva resultatet vil bli dersom deres datter ikke får nok oppmerksomhet og omsorg. Resultatet kan ofte bli at de overkompenserer. 

Anonymkode: 8dc1d...342

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg leser her inne om fedre som er så ettergivende når det gjelder døtrene, særlig de som har samvær med barna etter samlivsbrudd.

Eller er de dårlige på regler og oppdagelse ?

Mange menn er også avhengige av en partner for å fungere virker det som, ifølge mange tråder her inne der damen er den som holder familien a/s oppe.

Noen innspill?

Jeg syns faktisk det er søtt når fedre gjør alt for ungene sine . Når det gjelder døtre er det kanskje ekstra viktig at far har en god relasjon . Da datter mest sannsynlig vil lete etter en lignende far til sine barn . Forskning viser at vi gjerne vil ha en kopi av far . ( når far er en snill og god mann ja) . I motsatt tilfelle kan døtre gjerne få et dårlig selvbilde / egenverd / ha en dårlig forbilde i sin far , å finner ubevisst lignende menn. 

Endret av NiceOrNothing
Skrevet

fordi kvinner hele tiden er så "stakkarslige" og aldri klarer noe som helst selv. 

Anonymkode: d3879...aa5

Skrevet

De har vel ikke ryggrad til  å stå mot hverken  exfruen, fruen eller datteren. 
Og så har vi de som gjemmer seg bak skjørtene på en nye frue og lar henne bestemme alt. 
Mange feige folk rundt oss 

Anonymkode: d1f22...15c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...