Gå til innhold

Bonusdatter som må dusje, vaske klær og forbruke håndduker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med deg i at dette ikke er bra for miljøet og jeg er overrasket over hvor mange som synes dette er greit. Ikke rart det går dårlig med klimaet slik mange holder på. Forsyner seg grovt av naturens ressurser bare fordi man ikke orker å si imot en 12-åring.

Husk at det er denne 12-åringen og dens barn som ikke har en klode å leve på når man ikke bryr seg mer om å ta vare på naturen...

Skrevet
sommermor skrev (6 minutter siden):

Jeg har vaskerom med varmekabler, så håndklær tørker rimelig fort. Er vel som hos deg. Jeg ville bare poengtere at det er ikke alle som har tørketrommel.

Men jeg bruker stort sett ikke tørketrommel selv. Kun om jeg skal legge på sengetøyet igjen direkte (slipper å brette). 

Fatter ikke hvor den diskusjonen kom fra, en gang? 

Anonymkode: 296ed...a3d

Skrevet

Hvorfor presisere at dette er stedatter. Alle som har tenåringer i hus, vet at dette er en problemstilling. Og det med vask av håndklær og klær, er noe folk diskuterer ofte her inne. Også mange voksne har (u)vanen med å vaske for ofte.

Et barn og de yngste ungdommene har null forhold til å vaske klær, og etter min mening skal de heller ikke ha det.

Hvem av de voksne som vasker tøyet skal selvsagt avgjøres ut fra annen arbeidsfordeling i hjemmet og ikke hvem som er forelder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Opplys faren om at slikt ikke er normalt.

Det som er normalt er å gjenbruke samme badehåndduk i ca 1 uke før den sendes til vask.

Badehåndduken henges opp slik at den får tørke mellom hver dusj.

Anonymkode: ed4cb...754

Æsj! Og bruke samme håndkle én uke er normalt?! 

Anonymkode: 5edc4...1a2

Skrevet
got2go skrev (28 minutter siden):

Deres hus, deres regler. Max  bytte av håndduker/kluter 1 gang i uka. Klær som hun hiver til vask etter 1 gangs bruk kan du ta  opp av skittentøyskurva  og legg i skapet hennes igjen.

🤮 har man brukt et plagg, og spesielt vært ute med det. Kan man ikke ta det på igjen. Spesielt ikke når det allerede har vært i skittentøyskurven. 

Kun tjukke ullgensere, olabukser kan kanskje brukes igjen, om man har hatt noe annet under genseren. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

🤮 har man brukt et plagg, og spesielt vært ute med det. Kan man ikke ta det på igjen. Spesielt ikke når det allerede har vært i skittentøyskurven. 

Kun tjukke ullgensere, olabukser kan kanskje brukes igjen, om man har hatt noe annet under genseren. 

Du om det!

• Liker 10
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 9.45):

Det er da helt normalt, og mest renslig, å bytte håndkle hver gang man har dusjet. Eller tørker dere ikke dere i underlivet og i baken?

Vi byttet håndkle hver gang vi dusjer.

Anonymkode: 4b704...89f

Jeg pleier å være helt ren på hele kroppen etter jeg har dusjet. Vasker du deg ikke i baken eller underlivet når du dusjer?

AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 9.11):

Man kan ikke forvente at en på 12 år skal tenke på klimaet uansett hva som skal gjøres. TS reiser sikkert på ferie til utlandet eller gjør andre ting som ikke er særlig klimavennlig. TS, hvor ofte er barnet hos dere?

Dette er helt normalt for en 12 åring.  

Anonymkode: 69eb9...b17

Men det hadde aldri min mor akseptert. Å slenge fra seg håndkle og å ta nytt hver gang man dusjer hadde medført beskjed om å rydde etter seg.

Som et minimum kan man henge opp håndkle til tørk for det kan uansett ikke plasseres vått i kleskurven.

Jeg vasker håret to til tre ganger i uken. DA skifter jeg håndkle, ikke hver dag.

Skrevet

Min datter er 15 år nå, og det tok noen år før hun hørte beskjeder som «rydd opp etter deg, putt klærne i skittentøyet» etc 😅 Et evig mas en periode .. Men nå går det bedre. Fortsatt til tider der hun tar helt nye håndklær da 😅

Anonymkode: d4c63...3ab

Skrevet

Fortell at hun vil se ut som en sliten, utgammel tørr skrukk innen 20, om hun fortsetter å herje med huden sin på den måten.

Anonymkode: ff51b...b80

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da helt normalt, og mest renslig, å bytte håndkle hver gang man har dusjet. Eller tørker dere ikke dere i underlivet og i baken?

Joda, vi tørker oss i underlivet og i baken. Men før vi tørker oss etter dusjen, så vasker vi underlivet og baken, dermed er det rent når vi skal tørke oss. 

Nei, det er ikke normalt å bytte håndkle hver gang man har dusjet. De fleste henger dem til tørk, og bruker dem igjen. 
Det er heller ikke normalt å bytte håndkle hver gang man har tørket av hendene etter vask. Men det er kanskje greit for deg når det er hendene og ikke underlivet? 

Anonymkode: c1bb5...3f4

• Liker 8
Skrevet

Fosterbarnet mitt drev på samme måten. Tilslutt fikk jeg nok, og hun fikk sine egne håndklær som lå på rommet, samt beskjed om å vaske dem selv. Det ble da hennes problem at håndkleet var vått og lå henslengt på gulvet.

Siden mannen din ikke ser problemet hadde jeg alliert meg med ungdommen din og kjørt litt streik. Dere to kan legge av et passende antall håndklær til eget bruk, og så gir dere katta i hvordan det ser ut på badet. Det betyr at dere må vasse i brukte håndklær og klær en stund, men forhåpentligvis tar far poenget før det har gått for lang tid.

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Faren bryr seg ikke om dyr strøm når det gjelder datterens forbruk.

Ts

Anonymkode: 8209d...09f

Da ville jeg gjort det klart at han får ta en større del av regninga.

Jeg har selv to jenter på 10 og 15, og det dusjes og vaskes klær ved behov, ikke bare "fordi". Etter trening selvfølgelig, om man lukter utenom sier jeg ifra, det tåler de fint (men skjønner at alle tenåringer ikke synes det er så kult) og hver søndag så man er ren og pen før skole mandag  😊 Jeg har hjemmekontor nå, men dusjer som regel uansett max tre ganger i uka (mer om det trengs, trener ikke). Det er faktisk ikke farlig å lukte menneske, selv om skikkelig svettelukt selvfølgelig ikke er ok, og jeg tørker helt ut nå på vinteren om jeg dusjer oftere (har egentlig ikke problemhud, men kulde+dusj er ikke bra).

Her er det største problemet å få dem til å huske deo, da kan det dukke opp noen interessante odører innimellom. Eldste tar en del klesvask selv, men skal jeg sette på en maskin sjekker jeg om hun har noe som kan tas med selvfølgelig. Hun tar også sengetøyet sitt, håndklær brukes i en uke og vaskes samlet.

• Liker 2
Skrevet
Blondie65 skrev (28 minutter siden):

Jeg pleier å være helt ren på hele kroppen etter jeg har dusjet. Vasker du deg ikke i baken eller underlivet når du dusjer?

Jo, det gjør jeg. 

Så du ønsker å bruke samme håndkle i fjeset som du har brukt i baken?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jo, det gjør jeg. 

Det løses fryktelig enkelt ved å tørke underliv og rumpe med litt papir, så er håndduken ren nok i massevis til å brukes et par ganger til - problem solved.

Anonymkode: 63e60...42c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Æsj! Og bruke samme håndkle én uke er normalt?! 

Du vasker deg virkelig ikke godt nok i dusjen dersom du mener at håndkleet ditt blir møkkete av å tørke seg etter en dusj! 

Anonymkode: 2da36...15d

• Liker 6
Annonse
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Men hun bor jo under faren sitt tak også, og han har bestemt at det er greit. Veier stemors ord tyngre enn fars?

Og dere som maser om klima, tar dere virkelig klimabevisste valg hele tiden, eller er det noe dere liker å dra fram når folk ikke følger deres oppfatning av folkeskikk? Kjenner flere som "må" reise til syden årlig og helst en eller to storbyferier med fly, men 1-2 vaskemaskiner ekstra i uka er krise. Nyere vaskemaskiner bruker faktisk ikke så mye strøm og vann, og om dere ikke har en sånn liten hybelvaskemaskin bør hele ukesforbruket hennes av håndklær gå i en til to vaskemaskiner? 

Anonymkode: 9a665...144

Nå vet jeg ikke hvordan ts og mannen fordeler boutgifter, strømregning og husarbeid. Men la oss anta at ts betaler sin del. 

Da har hun absolutt noe hun skulle sagt, da all dusjinga, klesvasken er en direkte utgift og merarbeid for henne. 

Eller har ikke ts noe å si over egne utgifter og arbeid siden hun er stemor? 

Anonymkode: a16ab...c8d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jo, det gjør jeg. 

Det går helt fint, da jeg vasker underlivet mitt helt rent i dusjen. Hva driver du egentlig med i dusjen om du ikke blir ren? 

Anonymkode: 2da36...15d

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Opplys faren om at slikt ikke er normalt.

Det som er normalt er å gjenbruke samme badehåndduk i ca 1 uke før den sendes til vask.

Badehåndduken henges opp slik at den får tørke mellom hver dusj.

Anonymkode: ed4cb...754

Riktig. I hvert fall ikke hver dag. Trenger man nytt håndkle mellom hver vask og dusj bør denne jenta lære seg å vaske seg ordentlig før hun tørker seg. Da er hun tydeligvis ikke ren nok 😜

Endret av Sweetheaven
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 7.15):

Har vist henne hvordan hun vasker flere ganger, men hun glemmer det til hver gang, dessuten klarer hun ikke å huske på å ta ut vasken og henge opp eller ta klærne ned av snoren når de er tørre.

Ts

Herregud. Hun glemmer å gjøre det? Gjem noen håndklær til deg selv, og ikke vask hennes. Si at fra nå av må hun vaske de selv. Når hun glemmer det får hun også ta konsekvensene av det. Kanskje far også får øynene opp etterhvert, når han er ferdig i dusjen man ikke finner et rent håndkle. 

AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 7.31):

Må vaske tilslutt da vi går tom for håndduker og badet flommer over av skittentøy.

Vi andre bruker klær/håndduker her også.

Ts

Gjem unna noen håndklær slik at du har. La far og datter vaske de andre. Kanskje han innser problemet når det ikke er flere håndklær igjen. 

Anonymkode: 320e9...698

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud. Hun glemmer å gjøre det? Gjem noen håndklær til deg selv, og ikke vask hennes. Si at fra nå av må hun vaske de selv. Når hun glemmer det får hun også ta konsekvensene av det. Kanskje far også får øynene opp etterhvert, når han er ferdig i dusjen man ikke finner et rent håndkle. 

Anonymkode: 320e9...698

Jeg glemte klærne i maskinen går, kom på det i morges, men rakk ikke å henge de opp så det får bare bli liggende til jeg kommer hjem. Ikke bare 12-åringer som glemmer klesvask. Er det uvant er det enda mer forståelig at gun glemmer.

Som så mange andre, ikke ha håndklær så lett tilgjengelig.

Anonymkode: 1fd92...c41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...