Gå til innhold

Bonusdatter som må dusje, vaske klær og forbruke håndduker.

Anbefalte innlegg

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor hun under ditt tak, bestemmer du selvfølgelig hva hun gjør og ikke gjør. 

Anonymkode: 1632c...816

Men hun bor jo under faren sitt tak også, og han har bestemt at det er greit. Veier stemors ord tyngre enn fars?

Og dere som maser om klima, tar dere virkelig klimabevisste valg hele tiden, eller er det noe dere liker å dra fram når folk ikke følger deres oppfatning av folkeskikk? Kjenner flere som "må" reise til syden årlig og helst en eller to storbyferier med fly, men 1-2 vaskemaskiner ekstra i uka er krise. Nyere vaskemaskiner bruker faktisk ikke så mye strøm og vann, og om dere ikke har en sånn liten hybelvaskemaskin bør hele ukesforbruket hennes av håndklær gå i en til to vaskemaskiner? 

Anonymkode: 9a665...144

• Liker 1
Skrevet
Fløff skrev (7 minutter siden):

Men ta en prat med far da 🤷‍♀️

Enten bruker hun håndkleet 2 ganger - eller så tar han jobben med rydding/betaler ekstra på strømregninga. 

Jeg tenker hun må få lov til å dusje en gang om dagen - men ikke lenge. Og hun kan godt få ha ett til kropp og ett til hår.

Klær ødelegges av å vaskes hele tiden, men hun kan godt få vaske overdeler som sitter helt inntil samt undertøy, sokker etter 1 dags bruk. Det er faktisk ikke festlig å lukte svette. 

Jeans, bukser, skjørt/kjoler og løse topper skal brukes endel ganger før vask. Men hun kan lufte det om ønskelig. 

Tror du ikke jeg har gjort det?

Jeg har jo blitt et klassisk eksempel på stemor🙊

Ts

Anonymkode: 8209d...09f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Dette er like klassisk diskusjon mellom to bonusforeldre.

Her i hus er det jeg og sønn som helst vil bruke sjutusen håndklær mens mannen kan bruke det samme 4ever.

Skrevet

Jeg var en gang den tenåringen som brukte x antall handduker, dusjet flere ganger for dag og ryddet ikke etter meg. Mamma gikk lei og fjernet alt før jeg kom dit, og ga oss et par handduker som skulle vare den uka vi var der. Fikk flere om jeg hadde mensen og det ble gris feks, men ellers måtte jeg bare lære å bruke de jeg fikk og ferdi me det. 
En ungdom tenker ikke på at det blir ekstraarbeid for andre. 

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er virkelig ikke normalt 

Anonymkode: f99a0...59c

Jo faktisk!  

Anonymkode: 47cc2...81d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Klassisk diskusjon i en ikke-bonus familie også. Tror ofte at mannfolk ikke «ser» det som vi ser. Rot, hauger med klær, evige dusjer. 

Anonymkode: 7cf8c...d34

• Liker 6
Skrevet

Man kan ikke forvente at en på 12 år skal tenke på klimaet uansett hva som skal gjøres. TS reiser sikkert på ferie til utlandet eller gjør andre ting som ikke er særlig klimavennlig. TS, hvor ofte er barnet hos dere?

Blondie65 skrev (43 minutter siden):

Det er ikke normalt

• å bytte håndkle hver gang man dusjer
  • å slenge våte håndklær på gulvet
  • å ikke rydde etter seg

Dette er helt normalt for en 12 åring.  

Anonymkode: 69eb9...b17

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan ikke forvente at en på 12 år skal tenke på klimaet uansett hva som skal gjøres. TS reiser sikkert på ferie til utlandet eller gjør andre ting som ikke er særlig klimavennlig. TS, hvor ofte er barnet hos dere?

Dette er helt normalt for en 12 åring.  

Anonymkode: 69eb9...b17

Hun er her 50%

Ts

Skrevet

Hadde det vært mitt barn eller jeg som vasket og slengte klær og håndduker over hele badet hadde faren gitt beskjed om at det var uakseptabelt, men med sin egen datter er alt greit.

Nå har hun dusjet og på badet ligger det våte håndduker og klær over omtrent hele gulvet.

Ts

La de ligge der til det er tomt for håndklær, og så "glemmer" du å vaske resten av uken. Da må i hvert fall én av de lære seg å vaske selv... Heng dine egne på soverommet.

Anonymkode: f885a...be7

• Liker 5
Skrevet

Det er da helt normalt, og mest renslig, å bytte håndkle hver gang man har dusjet. Eller tørker dere ikke dere i underlivet og i baken?

Vi byttet håndkle hver gang vi dusjer.

Anonymkode: 4b704...89f

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts her.

Sa til henne senest i morges at hun ikke må hive til vask klær som ikke er flekkete eller lukter, og da sa hun at hun ikke gjorde det, men på rommet hennes og badet ligger det et fjell av klær.

Blir så lei av at maskinen alltid går, at skittentøyskurven alltid er full og det samme med tørkestativet🤨

Ts

Du må begynne med faren. Han må være enig i hva enn dere skal foreta dere.

Min førsteprioritet hadde vært at badet skulle være levelig å oppholde seg på. Dvs at alle må rydde etter seg, og så ville jeg gitt jenta oppgaven med å vaske, henge opp og legge på plass håndklær for hele husholdningen. Ønsker hun at det skal bli mindre jobb å ha denne oppgaven, kan hun bruke færre håndklær selv. Om dere ikke allerede har det, ville jeg lagt til rette med faste håndkleknagger til hver person.

Og så må dere garantert følge opp, hente henne tilbake for å rydde etter hun har dusjet, og minne henne på å henge opp vasken hun har ansvar for når den er ferdig. Det trengs sikkert så mange påminnelser i starten at det ville tatt mindre tid å gjøre det selv, men slik er mye oppdragelse. Man gjør det ikke først og fremst for å få mindre jobb selv, men for å på sikt få selvhjulpne barn med boevne.

Men far må være med på laget, ellers faller det i fisk. Selv om han tenker forbruket av vann og klær er normalt, så kan han kanskje være med på at jenta har nytte av å lære å holde orden og vaske klær?

• Liker 4
Skrevet

Er det rart det er krig i verden. Min sønn legger våte håndklær i kjellerstuen, på kjøkkenet og i sofaen. Han dusjer ofte og glemmer å rydde etter seg. Det er normalt og det går over. Vi gjentar med en hyggelig tone til det kjedsommelige. 

Hjernen til barn i denne alderen er under ombygging. Ting er ikke logisk og de gjør det IKKE for å irritere oss. Vær tålmodig! Det går over 🙂

Anonymkode: 6f318...0e2

• Liker 3
Skrevet

Kanskje hun har fått høre av andre på hennes alder at hun har luktet vondt eller lignende, og at hun er livredd for dette? Husk at barn er slemme mot hverandre og hun er i sin mest usikre alder. 

Ikke ta problemet ved overflaten (at hun vil bytte håndkle og dusje to ganger om dagen). Du må ta det ved rota. HVORFOR har hun behov for det ekstreme renholdet? Er hun usikker og redd? Be far her ha en ordentlig samtale med henne, og hvis det ikke virker, så bare la henne gjøre det hun kan for å holde hodet over vann her. Ekstra dusjing er en liten betaling for å gjøre en tenåring trygg. 

Jeg kjenner forøvrig voksne som også dusjer hver morgen, og som i tillegg alltid dusjer etter trening. Så de dusjer gjerne et par ganger om dagen. Og mange som kaster klærne til vask etter én gangs bruk. Så det er ikke direkte unormalt heller. 

• Liker 1
Skrevet
sommermor skrev (1 time siden):

Vi har mange håndklær fordi vi faktisk ikke har tørketrommel. Og jeg orker ikke å ødelegge mitt nyoppussede vaskerom for å plassere en tørketrommel der.

Når jeg henger opp handklær tørker de på 12-20 timer. Om dine krever lengre tid må det da lukte vanvittig surt av de.

Søndag plukkes handklær ned fra alle bad, og vaskes umiddelbart. Nye henges opp. Handklær henger til tørk over natten, legges så på plass i en skuff. Så skjer det samme onsdag eller torsdag. 

Om man verken har plass til vaskerom (som TS) eller tørketrommel som deg, så ser jeg i alle fall ikke hvordan man kan forsvare å ha mengder handklær som opptar plass i skap, eller i skittentøyskurv. 

Og bonusen er jo at alle vet at at de kun har to handklær, som skal holde en uke. 

Anonymkode: 296ed...a3d

• Liker 2
Skrevet
LillEve skrev (36 minutter siden):

Kanskje hun har fått høre av andre på hennes alder at hun har luktet vondt eller lignende, og at hun er livredd for dette? Husk at barn er slemme mot hverandre og hun er i sin mest usikre alder. 

Ikke ta problemet ved overflaten (at hun vil bytte håndkle og dusje to ganger om dagen). Du må ta det ved rota. HVORFOR har hun behov for det ekstreme renholdet? Er hun usikker og redd? Be far her ha en ordentlig samtale med henne, og hvis det ikke virker, så bare la henne gjøre det hun kan for å holde hodet over vann her. Ekstra dusjing er en liten betaling for å gjøre en tenåring trygg. 

Jeg kjenner forøvrig voksne som også dusjer hver morgen, og som i tillegg alltid dusjer etter trening. Så de dusjer gjerne et par ganger om dagen. Og mange som kaster klærne til vask etter én gangs bruk. Så det er ikke direkte unormalt heller. 

Hun sier det er normalt å vaske klær hele tiden og at alle gjør det!

Hun er litt hjernevasket av Instagram/tiktok og alle influencerne Hun følger.

Ts

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun sier det er normalt å vaske klær hele tiden og at alle gjør det!

Hun er litt hjernevasket av Instagram/tiktok og alle influencerne Hun følger.

Ts

Ja, men da er hun sikkert bare usikker. Jeg ville gitt henne litt slack en periode, det går sikkert over. Og samtidig bare prøvd å si at de på Tiktok viser fram det "perfekte" og at du kan love henne at de ikke lever så perfekte liv i virkeligheten. 

Jeg husker bare så altfor godt hvordan det var å føle at man ikke gjorde det "riktig", selv om mamma messet om at vi ikke trenger ditt og datt. Jeg er enig i dag, men det føltes ikke slik ut på den tiden.

• Liker 1
Skrevet

Litt spent på hvordan slike døtre har blitt når de flytter hjemmefra? Har de en slik luksusbruk av varmtvann og klesvask når de må betale strøm selv og vaske klær selv 🙂

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Når jeg henger opp handklær tørker de på 12-20 timer. Om dine krever lengre tid må det da lukte vanvittig surt av de.

Søndag plukkes handklær ned fra alle bad, og vaskes umiddelbart. Nye henges opp. Handklær henger til tørk over natten, legges så på plass i en skuff. Så skjer det samme onsdag eller torsdag. 

Om man verken har plass til vaskerom (som TS) eller tørketrommel som deg, så ser jeg i alle fall ikke hvordan man kan forsvare å ha mengder handklær som opptar plass i skap, eller i skittentøyskurv. 

Og bonusen er jo at alle vet at at de kun har to handklær, som skal holde en uke. 

Anonymkode: 296ed...a3d

Jeg har vaskerom med varmekabler, så håndklær tørker rimelig fort. Er vel som hos deg. Jeg ville bare poengtere at det er ikke alle som har tørketrommel.

Skrevet

Ts her.

Sa til henne senest i morges at hun ikke må hive til vask klær som ikke er flekkete eller lukter, og da sa hun at hun ikke gjorde det, men på rommet hennes og badet ligger det et fjell av klær.

Blir så lei av at maskinen alltid går, at skittentøyskurven alltid er full og det samme med tørkestativet🤨

Ts

Å ha barn betyr at det er klær som vaskes hele tiden. Dere er altså minst fire og bare en skittentøyskurv? Ja, da blir den full, og prioriterer man å ikke ha tørketrommel, ja da får man skylle seg selv at det føles som det er klær overalt.   Vi har skittentøyskurver på hvert rom og bad, i tillegg så har vi masse skap med kurver på vaskerommet hvor alle klær er fargesortert/gradesortert for vask.  Jeg samler opp en god del av hver type før det går i vasken. Tørketromler kun håndklær, sengetøy og undertøy, alt annet lufttørkes. Det lufttørkes med avfukter i rommet samt tørkestativet har varme.

Vi har også fargekoder på håndklærne så alle vet hvem som er hvem sine. Mange barn kan plutselig bli usikre på hvem sitt håndkle det er og heller ta nytt. Hvor oppbevarer dere håndklærne.

ja, det er en dårlig uvane at barnet bruker masse håndklær, ikke rydder opp, men da må det påminnelser til.  Selv har jeg en sønn som jeg hver dag må minne på ikke skal la badedøra stå åpen, har håp om at det går inn før han er voksen. Barn/unge glemmer lett og hjernen er ikke fullt utviklet så finn en måte som er hyggelig nok for alle.  For all del ikke si se på mitt barn som kan bedre enn deg, og du kan forvente mer rot og håndklær bare på trass. For det kanskje også er andre sider av bonusbarnet du er misfornøyd med som bonusbarnet fanger opp hvor du anser eget barn perfekt?

Anonymkode: 1fd92...c41

• Liker 3
Skrevet

Deres hus, deres regler. Max  bytte av håndduker/kluter 1 gang i uka. Klær som hun hiver til vask etter 1 gangs bruk kan du ta  opp av skittentøyskurva  og legg i skapet hennes igjen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...