Hermula Skrevet 17. oktober 2005 #1 Skrevet 17. oktober 2005 Heisann! Har oppdaget at min mormelk har veldig kort holdbarhet, under ett døgn. Er det noen som kjenner til problemet, og kanskje vet hva det skyldes?
Chiquita Skrevet 17. oktober 2005 #2 Skrevet 17. oktober 2005 Hvordan mener du med veldig kort holdbarhet? Blir det dårlig smak/lukt av melka på under ett døgn, er det det du mener?
Veronal Skrevet 18. oktober 2005 #3 Skrevet 18. oktober 2005 Heisann! Har oppdaget at min mormelk har veldig kort holdbarhet, under ett døgn. Er det noen som kjenner til problemet, og kanskje vet hva det skyldes? ← Etter hva jeg har skjønt er det store individuelle variasjoner på holdbarhet på morsmelk. Mener også å ha lest at høyt fettinnhold reduserer holdbarheten. Hvis det er holdbarhet i kjøleskap det er snakk om så er det verdt å vite at temperaturen i døren er høyere enn inni skapet.
Gjest Gjesteline Skrevet 18. oktober 2005 #4 Skrevet 18. oktober 2005 Du kan også fryse morsmelk, da er den holdbar i 3-6 måneder.
Hermula Skrevet 18. oktober 2005 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2005 Det er holdbarheten i kjøleskap det er snakk om. melka en stygg emmen ettersmak som hverken jeg eller lillemor liker. Vi har nytt godt kjøleskap og oppbevarer melka inne i skapet. 'Trasig med den korte holdbarheten, da det blir større pes å pumpe seg.
Gjest mamma 77 Skrevet 24. oktober 2005 #6 Skrevet 24. oktober 2005 Frys det ja! jeg frøys i 1,5 liters brus flasker. Litt å litt mens det lå i fryseren. Så når jeg trengte mye av å til Eks. da baby skulle til barnevakter en helg, så var det bare å sende med hele flaska! I fryseren holder deg opptil et halvt år! Dette gjorde jeg bare med det som jeg hadde for mye, ellers så ga jeg fersk pumpemelk til minsten!
Hermula Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter #7 Skrevet 24. oktober 2005 Frys det ja! jeg frøys i 1,5 liters brus flasker. Litt å litt mens det lå i fryseren. Så når jeg trengte mye av å til Eks. da baby skulle til barnevakter en helg, så var det bare å sende med hele flaska! I fryseren holder deg opptil et halvt år! Dette gjorde jeg bare med det som jeg hadde for mye, ellers så ga jeg fersk pumpemelk til minsten! ← woow - Hvorfor halvannen liters brusflasker? Det var da voldsomme mengder spør du meg. Ellers er nok ideen din god.
Gjest Gjesteline Skrevet 25. oktober 2005 #8 Skrevet 25. oktober 2005 Hvis du har lyst til å fryse, får du kjøpt små poser spesielt beregnet til dette, de rommer like mye som en full flaske. Jeg brukte dette, og var storfornøyd! Tror det er Avent som har det.
Hermula Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter #9 Skrevet 25. oktober 2005 Jeg har fryst ned i isterningposer. Da kan jeg ta opp akkurat så mye som jeg trenger. Men ... fikk en nedtur på ammefronten, da jeg oppdaget at melka mi holder seg så kort tid i kjøleskap. Hvor lenge holder den seg da i fryseren? Sikkert ikke like lenge som deres melk, dog lengre enn i kjøleskap. Tusen takk for alle svar
Gjest Apple- ikke innlogget Skrevet 25. oktober 2005 #10 Skrevet 25. oktober 2005 Jeg har fryst ned i isterningposer. Da kan jeg ta opp akkurat så mye som jeg trenger. Men ... fikk en nedtur på ammefronten, da jeg oppdaget at melka mi holder seg så kort tid i kjøleskap. Hvor lenge holder den seg da i fryseren? Sikkert ikke like lenge som deres melk, dog lengre enn i kjøleskap. Tusen takk for alle svar ← Isterningposer var jo en kjempeidé! Jeg tror ikke det er vanlig at morsmelk holder seg lenge i kjøleskapet, men husk at det også kommer an på hvor kaldt det er i kjøleskapet ditt og hvor i det du oppbevarer melken. Jeg har lest at morsmelk kan fryses i alt fra 3 til 6 mndr, og har gjort dette mange ganger selv.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #11 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg tror ikke det er vanlig at morsmelk holder seg lenge i kjøleskapet, men husk at det også kommer an på hvor kaldt det er i kjøleskapet ditt og hvor i det du oppbevarer melken. Jeg har lest at morsmelk kan fryses i alt fra 3 til 6 mndr, og har gjort dette mange ganger selv. ← Det står også at morsmelk skal holde seg i kjøleskap i 3-4 døgn. Min holder seg under ett døgn, og vi har et flott nytt kjøleskap fra Elektrolux. Derfor tror jeg at melka mi heller ikke har så lang holdbarhet i fryseboks. Fryser du ned melka i varm tilstand, eller kjøler du den i kjøleskap først?
Apple- Skrevet 26. oktober 2005 #12 Skrevet 26. oktober 2005 Det står også at morsmelk skal holde seg i kjøleskap i 3-4 døgn. Min holder seg under ett døgn, og vi har et flott nytt kjøleskap fra Elektrolux. Derfor tror jeg at melka mi heller ikke har så lang holdbarhet i fryseboks. Fryser du ned melka i varm tilstand, eller kjøler du den i kjøleskap først? ← Kom plutselig til å tenke på: hva mener du egentlig med at melken din ikke er holdbar? Jeg oppdaget nemlig at melken min delte seg etter kort tid i kjøleskapet, dvs fettet skilte seg ut og la seg på toppen. Jeg spurte om dette på helsestasjonen, og der sa de at dette kan skje fordi melken har høyt fettinnhold (omtrent det samme som H-melk) og ikke er pasteurisert og homogenisert (derfor H-melk ikke skiller seg). Min mor bekreftet at da hun var liten hadde melken 'fløtetopp'. Hvis det er dette som er problemet hos deg, kan du bare røre i melken eller riste forsiktig for å blande den igjen. Hvis det lukter eller noe sånt, er det selvsagt et annet problem. Hos meg ble det faktisk mye bedre da jeg fikk nytt kjøleskap. Jeg pleide å kjøle ned melken før jeg puttet den i fryseren, følte at det ville hjelpe på kvaliteten.
Hermula Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter #13 Skrevet 26. oktober 2005 Kom plutselig til å tenke på: hva mener du egentlig med at melken din ikke er holdbar? Jeg oppdaget nemlig at melken min delte seg etter kort tid i kjøleskapet, dvs fettet skilte seg ut og la seg på toppen. Jeg spurte om dette på helsestasjonen, og der sa de at dette kan skje fordi melken har høyt fettinnhold (omtrent det samme som H-melk) og ikke er pasteurisert og homogenisert (derfor H-melk ikke skiller seg). Min mor bekreftet at da hun var liten hadde melken 'fløtetopp'. Hvis det er dette som er problemet hos deg, kan du bare røre i melken eller riste forsiktig for å blande den igjen. Hvis det lukter eller noe sånt, er det selvsagt et annet problem. Hos meg ble det faktisk mye bedre da jeg fikk nytt kjøleskap. ← Problemet er ikke at melken skiller seg, men at den smaker ond. Merket det etter at lillemor nektet å spise grøt som var laget av melka. Da jeg smakte kjente jeg en emmen usmak. Testet etterhvert og fant ut at 12 timer er greit. Etter 24 timer smaker den stygt. Vi har altså et flott nytt kjøleskap med temperaturindikator på utsiden og hurtigavkjøling av skapet. Tror ikke kjøleskapet er skyldig!
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #14 Skrevet 26. oktober 2005 Min melk har også kort holdbarhet i kjøleskap, 18-20 timer. Etter det er den faktisk sur! Jeg har smakt på den, og den smaker regelrett surt. Min melk er ganske fet, det ser jeg på laget på toppen, som er ganske tykt. Kanskje det kommer av det? Jeg har en gutt som er allergisk mot kumelk og pumper meg for grøtmåltidene. Blir litt pes da, må pumpe på kvelden til frokost-måltidet, og i luns-tider til kveldsmaten. Jeg bruker ikke fryse den, den får en merkelig smak etter å ha vært fryst.
Hermula Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter #15 Skrevet 26. oktober 2005 Min melk har også kort holdbarhet i kjøleskap, 18-20 timer. Etter det er den faktisk sur! Jeg har smakt på den, og den smaker regelrett surt. Min melk er ganske fet, det ser jeg på laget på toppen, som er ganske tykt. Kanskje det kommer av det? Jeg har en gutt som er allergisk mot kumelk og pumper meg for grøtmåltidene. Blir litt pes da, må pumpe på kvelden til frokost-måltidet, og i luns-tider til kveldsmaten. Jeg bruker ikke fryse den, den får en merkelig smak etter å ha vært fryst. ← Synd at du også sliter med det samme! Godt var det likevel å se at det finnes likesinnede. Ser ut som vi er av samme melkeku kaliber. Jeg har nok også fet melk. Lillemor har greid seg på omtrent bare morsmelk til nå (er 7 mnd) og har en fin vektkurve. Melk er da i alle fall god til det som er det viktigste. Du får ha lykke til videre med pumpinga Småtten er nok glad i alle fall
Chiquita Skrevet 26. oktober 2005 #16 Skrevet 26. oktober 2005 Det står også at morsmelk skal holde seg i kjøleskap i 3-4 døgn. ← 3-4 døgn? Jeg har lest og hørt max 1 døgn jeg da. Jeg ville aldri oppbevart så fet melk i kjøleskapet i 3-4 døgn, for så å gitt det til den lille etterpå. Da er den jo garantert sur jo (i allefall slik min erfaring med fet mat er)
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #17 Skrevet 27. oktober 2005 3-4 døgn? Jeg har lest og hørt max 1 døgn jeg da. Jeg ville aldri oppbevart så fet melk i kjøleskapet i 3-4 døgn, for så å gitt det til den lille etterpå. Da er den jo garantert sur jo (i allefall slik min erfaring med fet mat er) ← Jeg har lest at den skal fryses ned før det har gått ett døgn. Hvilken fet mat er sur etter mer enn ett døgn?
Gjest gjest Skrevet 4. november 2005 #18 Skrevet 4. november 2005 Jeg pumpet melk i 9 mnd, og hadde aldri problem med at melka ble stygg i kjøleskapet hvis den stod lengre enn 1 døgn. Melka mi var ganske fet, og kunne godt stå i 2-3 døgn uten at det ble usmak på den. Jeg frøs også ned i istbit-poser, men brukte ikke mye av det. Det lå i 2 mnd i frysern (-20 grader), men da jeg tinte den var det liksom sånn metall-smak av den. Tror den var harsknet. Husk at melk som har vært nedfryst, skal tines sakte. Altså; ikke varm isbitene direkte, men la dem tine først! Husk også å ikke blande allerede avkjølt melk og ny-pumpet melk i samme flaske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå