Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en nydelig gutt på snart tre uker som fullammes. Om natta liggeammer vi i dobbeltsenga, og samboeren er lagt på naborommet. Jeg flytter ham alltid over i egen seng og svøper ham der etter amming, men av og til sovner jeg mens vi ammer. Hvor farlig er egentlig det? Alle steder som omtaler samsoving sier jo at barnet MÅ ligge på rygg, men når vi sovner begge to ligger han jo på sida og med nesa godt planta i puppen. Han har egen dyne, madrassen er fast og jeg har t-skjorte på så dyna mi ikke trenger å være oppe hos han, men ryggsoving blir det jo bare om han velter tilbake av seg selv. Hvordan løser dere dette i praksis egentlig? Må jeg bare sørge for å ikke sovne? 

Anonymkode: 2807b...1d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså ja, det er ikke ufarlig, han kan bli kvalt. Det hender ikke ofte, men det kan skje. Planlagt og forsvarlig samsoving er tryggere enn uplanlagt. Har du lest på https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/sorg-for-forsvarlig-samsoving/

Jeg turte ikke, så jeg ammet bare sittende om natta for det var nok til at jeg ikke sovnet. Noen setter på alarm på mobilen. 

Anonymkode: 52977...056

• Liker 2
Skrevet

Som andre her sa, ikke ufarlig men tryggest når det er planlagt. Jeg samsov med begge mine da det ga mest søvn. Fikk det anbefalt på barsel også, men det kommer vel an på hvem man prater med. Du kan rulle et håndkle foran magen på babyen så den ikke havner på magen mens dere sover. Jeg har ganske små pupper, så ikke vært bekymret for lufttilgang mens de har ligget mot meg. Sover i ulltrøye og har dyne fra livet og ned, babyen har sovepose. 

Anonymkode: 28736...526

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...