Gå til innhold

Hvem er det egentlig som flyr mye fly? For det er jo bare 10% av verdens befolkning som har råd til det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt og tenkte på hvem som egentlig har råd til å fly? For det er mange som flyr ofte og mye i forbindelse med jobb, ferie, besøke familie osv. 

Hvem er alle disse menneskene som flyr? For det utgjør vel bare 10% av verdens befolkning? 

Anonymkode: f4c39...5d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyr kanskje en gang eller to med jobben, og ca annenhvert år eller litt sjeldnere privat. Hvem er jeg? Gift trebarnsmor, universitetslektor , bor på et lite sted.

Anonymkode: b905f...5ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg satt og tenkte på hvem som egentlig har råd til å fly? For det er mange som flyr ofte og mye i forbindelse med jobb, ferie, besøke familie osv. 

Hvem er alle disse menneskene som flyr? For det utgjør vel bare 10% av verdens befolkning? 

Er vell jobben som betaler i jobbsammenheng da. Ellers trenger jo ikke reiser å være så forbasket dyrt så lenge man er litt fleksibel med når og kan kjøpe lavpris billetter osv. Spesielt innenlands her kan man jo få flybilletter nesten kastet etter seg om man er heldig med timingen. Reiser sjeldent med fly selv, men de gangene jeg har gjort det har det ikke vært hårreisende dyrt. Også spørs det jo hva alternativet er. Må man hjem til andre enden av så det så er det ikke billig å kjøre heller, pluss det tar mye lengre tid. Og tog er jo fort dyrere enn fly. 

AnonymBruker
Skrevet

Flybilletter koster jo ingenting.

Anonymkode: c5b31...b53

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som flyr aller mest er mannfolk som ikke ønsker å dra sin del av lasset på hjemmebane og som trenger en god unnskyldning. så de klarer å overtale jobben (som regel er sjefen i samme situasjon og har sympati med den stakkars familiefaren) til å sende dem på en kort ferietur jobbreise. Dette gjentas hver gang de synes det stilles litt for mye krav på hjemmebane. Da kan de nemlig overbevise kona om at de jobber såå hardt på jobben at de dessverre ikke kan bidra på hjemmebane, slik at kona (som også jobber 100%) må ta seg av barna, hunden, husarbeidet, matlagingen og det tredje skiftet. Mens den stakkars mannen er nødt til å reise bort og sove på hotell et par netter for å hvile seg etter at han overanstrengte seg da han kastet søppel etter å ha kjørt barna på trening forrige tirsdag. 

Anonymkode: 054c0...6af

• Liker 3
Skrevet

Det finnes faktisk et miljø for folk som har dilla på å fly. De reiser over store deler av verden, men ofte er det selve flyturen som er høydepunktet, ikke nødvendigvis destinasjonen. Ante ingenting om dette selv, før jeg ble kjent med en person som er svært aktiv innenfor dette miljøet (og flyr MYE). 

Anonymkode: 55523...f1f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De som flyr aller mest er mannfolk som ikke ønsker å dra sin del av lasset på hjemmebane og som trenger en god unnskyldning. så de klarer å overtale jobben (som regel er sjefen i samme situasjon og har sympati med den stakkars familiefaren) til å sende dem på en kort ferietur jobbreise. Dette gjentas hver gang de synes det stilles litt for mye krav på hjemmebane. Da kan de nemlig overbevise kona om at de jobber såå hardt på jobben at de dessverre ikke kan bidra på hjemmebane, slik at kona (som også jobber 100%) må ta seg av barna, hunden, husarbeidet, matlagingen og det tredje skiftet. Mens den stakkars mannen er nødt til å reise bort og sove på hotell et par netter for å hvile seg etter at han overanstrengte seg da han kastet søppel etter å ha kjørt barna på trening forrige tirsdag. 

Hehe, tydelig du ikke har hatt jobb med reising. Det er ikke gøy å reise i jobb synest jeg og veldig mange andre som har måttet reise i jobbsammenheng.

Stresse avgårde til flyplassen, gjerne ettermiddag eller grytidlig om morgenen. Vente på fly, stue seg inn i flyene, komme til plassen en skal være, gå i møte hele dagen. Spiser gjerne på restaurant, men enten alene eller sammen med de fra møtet som gjør at det føles som jobb. Tilbake på et kjedelig hotellrom, lese e-post som en ikke har rukket siden en har vært i møte hele dagen. Ikke rekker en se noe særlig av stedene en reiser til heller. 

Jobbreise er oppskrytt og langt fra feriereiser. En god ting som er kommet ut av Korona er at det er blitt veldig mange færre  jobbreiser. Mange ting som en før måtte reise til, taes nå via webmøter. Vil tro dette fortsetter også etter restriksjonene letter. Bra for folk og bra for miljøet.

Anonymkode: 701b6...cb7

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er da mange som reiser opptil et par ganger i året utenom koronaen. Flybilletter til en grei penge er da ikke vanskelig å få tak i. Hvor henter du informasjon om at kun 10% av verdens befolkning har råd til å fly? Ditt eget hode? Kilde takk. 

Anonymkode: 48a17...ecb

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke dyrt å fly da..  

Anonymkode: b5386...d7f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hehe, tydelig du ikke har hatt jobb med reising. Det er ikke gøy å reise i jobb synest jeg og veldig mange andre som har måttet reise i jobbsammenheng.

Stresse avgårde til flyplassen, gjerne ettermiddag eller grytidlig om morgenen. Vente på fly, stue seg inn i flyene, komme til plassen en skal være, gå i møte hele dagen. Spiser gjerne på restaurant, men enten alene eller sammen med de fra møtet som gjør at det føles som jobb. Tilbake på et kjedelig hotellrom, lese e-post som en ikke har rukket siden en har vært i møte hele dagen. Ikke rekker en se noe særlig av stedene en reiser til heller. 

Jobbreise er oppskrytt og langt fra feriereiser. En god ting som er kommet ut av Korona er at det er blitt veldig mange færre  jobbreiser. Mange ting som en før måtte reise til, taes nå via webmøter. Vil tro dette fortsetter også etter restriksjonene letter. Bra for folk og bra for miljøet.

Dette er så sant. Mannen gruer seg hver gang han skal reise, men han reiser mye. Jeg synes derimot det er gøy med konferanser siden det er én gang i året.

Det er mange unødvendige jobbreiser og mye som kunne vært tatt via nett. Forhåpentligvis blir vi flinkere til det framover. Det utgjør nok en del av de «unødvendige» reisene. Ellers er det vel lange reiser for en kort periode som er ansett som versting, f.eks. langflyging til New York for en langhelg. Jeg har vært i USA, men prøver å velge reisemål litt nærmere i hovedsak, prøver å velge andre framkomstmidler enn fly, og tar en langflyging en sjelden gang når jeg kan være litt lenger. 

Anonymkode: 34344...85b

• Liker 1
Skrevet

Det er vel de som reiser mye i jobben og som kjapt sparer opp bonus som de bruker på fritidsreiser og helgeturer.

Anonymkode: ff7da...546

• Liker 1
Skrevet

Fly koster lite. Betaler som regel bare 300 hver vei når jeg flyr for å besøke familie i Norge. Og ofte ikke mer en 5-1 000 hver vei når vi tar en storbytur i Europa. Selv til Asia og USA betaler vi som regel bare 5-10 000 per hode. 

Jeg reiser (reiste) mye i jobb, men det gir forholdsmessig få poeng. En og annen gratis hotellnatt, som jeg må skatte av. Men fly kaster lite av seg, mulig fordi jeg velger avgangen som passer best, uten å være lojal mot et selskap. Og enig i innlegg over - jobbreiser er på ingen måte ferie. En av fordelene med Korona er at jeg håper vi aldri kommer tilbake dit vi var, med 2-6 flygninger per uke. 

Anonymkode: 9cfab...ab4

Skrevet

Det var jo nesten skremmende når man så hvor enkelt det var å ta møter via Teams og Zoom i stede for å kaste bort både tid og penger på å fly folk på kryss og tvers. Jeg håper virkelig at man har lært seg en lekse, og at man reflekterer over hvor unødvendig det er å fly såpass mye i jobbsammenheng. 

Anonymkode: 46d3e...a67

• Liker 4
Skrevet

Kvinne, 34, singel, frilansarbeider.

Flyturer det siste året:

-juleferie, konferanse i europa, jobb i annen by i Norge x 7, bestefar sin 80-årsdag.

Jobbreisene mine kan ikke tas over nett, jeg jobber på scener og i studio.

Er vel helt vanlige folk som flyr…? 

Jobbreisene er dekka av oppdragsgiver. Flybilletten til bestefar kostet 349kr hver vei. Omtrent like mye som enkelte andre bruker på snus og pepsi max i mnd? Det er ikke dyrt å fly i sør-norge…

Skrevet

Fly koster relativt lite for oss. Men det er jo fordi vi er blant de prosentene som faktisk har råd til det. 

Vi har ikke flydd på 4,5 år. Jeg har hatt to turer i forbindelse med sykehusbesøk.  Mine yngre dager var jeg mer på reise, typisk noen turer til London og Paris hvert år. Før klimaspørsmålet var så gjeldende. Har litt dårlig samvittighet for hvor hodeløs jeg var i starten av 20-årene. 

Ei ‘venninne’, singel og barnløs i slutten av 30-årene, jobber innen finans flyr utrolig mye! Det siste året alene har hun vært i Dubai, India, Ibiza, Portugal, Stockholm og ‘hjemtur’ til jul. 

Anonymkode: a51a0...088

• Liker 2
Skrevet

Hvor henter du de 10% fra? Jeg har flydd mye denne høsten, og vært innom seks europeiske land, men det har vært i jobbsammenheng, betalt med firma-kredittkort. MEN det jeg har lagt merke til er at det er ikke nødvendigvis veldig dyre flybilletter, det ville kostet mye mer å feks kjøre eller ta tog. 

Anonymkode: 9f903...109

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fly koster relativt lite for oss. Men det er jo fordi vi er blant de prosentene som faktisk har råd til det. 

Vi har ikke flydd på 4,5 år. Jeg har hatt to turer i forbindelse med sykehusbesøk.  Mine yngre dager var jeg mer på reise, typisk noen turer til London og Paris hvert år. Før klimaspørsmålet var så gjeldende. Har litt dårlig samvittighet for hvor hodeløs jeg var i starten av 20-årene. 

Ei ‘venninne’, singel og barnløs i slutten av 30-årene, jobber innen finans flyr utrolig mye! Det siste året alene har hun vært i Dubai, India, Ibiza, Portugal, Stockholm og ‘hjemtur’ til jul. 

Anonymkode: a51a0...088

Tenker også at jeg var litt "hodeløs" i 20-årene med flyreiser, men rister på hodet av at det er så mange som fortsatt er det. Å fly er skikkelig dritt for miljøet og jeg skulle ønsket at de økte prisene med sånn 500% eller noe. 

Det burde svi skikkelig for de arbeidsplassene som flyr over hele verden for å delta i møter og konferanser de ganske enkelt kan ha over zoom/skype/teams. For ferier burde 1-2 flyturer i året være absolutt maks. 4 år siden jeg sist var på tur nå, men vi planlegger en tur i 2023. 

Anonymkode: 630a5...a5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sammenlignet med å ta alt ansvaret for hjem og barn synes jeg det er en drøm å sitte på en flyplass eller et hotellrom og slappe av med jobbdokumenter. Ingen grunn til å stresse når man får pause fra alt stresset på hjemmebane. Jeg kommer aldri til å slutte i jobben min, elsker å kunne reise bort et par netter i uken helt uten dårlig samvittighet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sammenlignet med å ta alt ansvaret for hjem og barn synes jeg det er en drøm å sitte på en flyplass eller et hotellrom og slappe av med jobbdokumenter. Ingen grunn til å stresse når man får pause fra alt stresset på hjemmebane. Jeg kommer aldri til å slutte i jobben min, elsker å kunne reise bort et par netter i uken helt uten dårlig samvittighet. 

Da er vi forskjellige, ville få frem at jobbreise er langt fra ferie. Gjorde jevnlig begge deler før korona med barn i barnehagealder da både jeg og mannen min reiste i jobb innimellom. Foretrekker å være alene hjemme med barna any day. 

• Liker 2
Skrevet

Er glad i å fly, såpass glad at sist gang jeg var i London fløy jeg via Amsterdam.

i 2015 hadde jeg på 2 uker hele 48 flyturer.

Har dessverre blitt alt for lite flygning de siste 2 årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...