Gå til innhold

Er det frekt aa spoerre om pengene?

Anbefalte innlegg

Gjest Popelka ulogget
Skrevet

Som NinaKanin skriver i en annen traad, saa er det ikke lett/lurt aa laane ut penger til venner. Jeg laante bort ca. 300 kroner i august og har ennaa ikke faatt dem igjen. Har ikke sett venninnen min siden da, men hun sendte meg en sms for noen uker siden hvor hun skrev at hun skulle sende meg en sjekk. har ikke sett snurten av denne....det som gjoer det litt kinkig er at hun alltid er blakk, mens jeg ikke er i noen noed i og for seg, med mye bedre loenn og gift. Men det er prinsippet synes jeg...og uansett spanderer jeg masse paa henne naar vi sees, men hun insisterte altsaa den gangen i august at hun skulle betale meg tilbake for et restaurantmaaltid.

Vil ikke mase, for da tror jeg hun blir snurt, og jeg mangler som sagt ikke penger for tiden, men jeg vil ikke bli utnyttet heller. Det er ikke min skyld at denne venninnen min har valgt aa leve paa vann og broed....

hvordan kan jeg hinte om pengene uten aa virke gnien? og uten aa gjoere henne flau?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville ikke ha sagt noe.

1) kun 300 kr

2) hun er fattig, du er rik(ere)

fair enuff! men jeg ville nok ikke ha lånt til henne en gang til ;)

Skrevet

Jeg hadde ikke bedt om penger tilbake for et måltid jeg hadde lagt ut for. Skrev du ikke at du normalt bruker å spandere? Kanskje hun ser på dette som spandering selv om hun da insisterte på å skylde deg pengene.

Hvis det irriterer deg kan du heller la være å spandere noe mer på henne, og selvfølgelig aldri låne henne penger.

Gjest Popelka ulogget
Skrevet

Jeg bare synes det er litt surt....fordi hun alltid er saa "fattig" naar vi er sammen - hun har aldri kommet aa besokt meg her jeg bor naa, fordi hun ikke har raad, men hun besoker andre venninner i Oslo stadig vekk (hun er i London). Hun sender sms'er om at hun savner meg, vi maa ses snart osv. Hun skal til Norge naar jeg er der om noen uker, men nei da, da har hun plutselig ikke tid til aa treffes (!). Saa jeg lurer paa om hun rett og slett unngaar meg av en eller annen grunn - det kan umulig vaere pengene? :overrasket: Nei, faar ringe henne en dag. Teit aa spekulere egentlig....

Skrevet

Det er veldig kjedelig med folk som skylder penger.

Hva med å si at hun kan betale når hun får råd?

Gjest gjesten
Skrevet

Den situasjonen der er irriterende og medfører (ihvertfall for meg) at venninner kuttes ut om de fortsetter i samme stil. Been there, done that :sur: . Hadde jeg vært deg hadde jeg glemt de 300 kr for så og ALDRI låne mer penger til henne. Ikke 1 kr en gang. Misliker sterkt mennesker som aldri gjør opp for seg.

Skrevet

jeg har lært meg at man aldri skal låne bort mer penger en man har råd til å tape.

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt det opp med henne. Det er tross alt bare 300 kr, som jeg får inntrykk av at ikke er mye for deg, men det er det for henne. Men jeg ville nok ikke lånt henne mer penger! :)

Skrevet

Jeg ville ha satt stor pris på om min venninne hadde minnet meg på det jeg lånte av henne, men nå er ikke jeg slik at jeg klarer å glemme å betale tilbake penger jeg har lånt. Har også ganske høy terskel før jeg låner penger.

Selv hadde jeg nok på bakgrunn av de andre opplysningene om din venninne, bare glemt hele beløpet og sørget for kun å betale for meg selv heretter.

Skrevet
Jeg bare synes det er litt surt....fordi hun alltid er saa "fattig" naar vi er sammen - hun har aldri kommet aa besokt meg her jeg bor naa, fordi hun ikke har raad, men hun besoker andre venninner i Oslo stadig vekk (hun er i London). Hun sender sms'er om at hun savner meg, vi maa ses snart osv. Hun skal til Norge naar jeg er der om noen uker, men nei da, da har hun plutselig ikke tid til aa treffes (!). Saa jeg lurer paa om hun rett og slett unngaar meg av en eller annen grunn - det kan umulig vaere pengene?  :overrasket:  Nei, faar ringe henne en dag. Teit aa spekulere egentlig....

sånne plastikk-venner kutter jeg ut kjapt :forvirret:

Skrevet

Har også lånt en (tidligere) venn penger, 2000 kr, fordi han hadde blitt frastjålet lommeboka si. Dette er over et halvt år siden, han tar ikke tlf når jeg ringer, og han har flyttet for langt unna til at jeg kan oppsøke ham.

Får vel bare anse pengene som tapt....

Sukk.

Skrevet

Dette er en venninne som har gaatt gjennom mye i livet sitt. Derfor har jeg tilgitt henne gang etter gang etter diverse ting hun har gjort. Men jeg trodde hun var blitt litt mer voksen naa og at jeg kunne stole paa henne....vet 300 kroner er et bagatellmessig belop, ogsaa for henne sikkert, men det er folelsen at hun bare trenger meg som venninne naar hun faar noe gratis/det ikke koster henne noe som er litt bitter.

Skrevet

Jeg syns ikke du skal spør etter pengene, det hadde i hvert fall ikke jeg gjort. Jeg skjønner godt at du føler deg litt snurt og at det er prinsippet som teller, men husk dette heller til neste gang, når hun spør om hun kan låne penger eller dere er ute sammen. Ikke gi henne flere lån.

Skrevet
Dette er en venninne som har gaatt gjennom mye i livet sitt. Derfor har jeg tilgitt henne gang etter gang etter diverse ting hun har gjort. Men jeg trodde hun var blitt litt mer voksen naa og at jeg kunne stole paa henne....vet 300 kroner er et bagatellmessig belop, ogsaa for henne sikkert, men det er folelsen at hun bare trenger meg som venninne naar hun faar noe gratis/det ikke koster henne noe som er litt bitter.

Mm.. jeg hadde også en venninne som hadde mye vansker i sitt liv, men som var en veldig ålreit jente på mange måter. Så jeg prøvde å se litt mer mellom fingrene m henne, men det blir bare for kjipt når hun ALLTID sendte meg sms om _jeg_ kunne ringe _henne_, om jeg kunne komme til henne, etc.. Hun var i utgangspunktet ikke gjerrig, bare veldig dårlig til å styre pengene sine - brukte dem opp på hva som helst så fort hun fikk lønning, og så måtte jeg liksom "finansiere" kontakten vår - enten jeg måtte ringe eller betale togbillett.. (Jeg hadde i utg.punktet ikke mer penger enn henne, men er så heldig at jeg er litt jevnere i mitt forbruk, så situasjonen ble litt lik: Jeg hadde mer enn henne, mange ganger.) Til sist orket jeg ikke å alltid være den som tok initiativet + betalte, så jeg lot kontakten renne vekk. Selv om hun har/hadde en fin sjel.

Tror jeg hadde gjort som mange andre her: Ikke mast på pengene, men ikke lånt henne mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...