Gå til innhold

NRK artikkel om vindkraft, og inngrep i naturen i NRK

Anbefalte innlegg

Skrevet

«– Ifølge samisk tradisjon skal man tenke syv generasjoner fremover når man benytter seg av naturens ressurser. Så her må vi være forsiktige.»

https://www.nrk.no/kryssende-vinder-1.15771207

Har vi utredet dette for 7 generasjoner fremover? Kanskje det skulle blitt gjort med oljeutvinning, plast produksjon, og resten av svineriet vi sliter med nå, så hadde kanskje situasjonen vært en annen?

Er det tilstrekkelig med utredning for disse vindparkene? Jeg mener at vi ikke har det. 

Ser lite snakk om reduksjon i forbruk som alternativ til å få ned utslipp. En annen artikkel i NRK i dag var om klær som verstingen, fir både utslipp og forsøpling. Hva med en H&M skatt? Ser ikke det som et alternativ fra EU 🤔

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er en bløff. Vindindustri raserer natur både til lands og til vanns. Drastisk redusert forbruk er jo det eneste som kunne redde jorda. Men det tjener ikke eliten på, så det kommer aldri fram som et alternativ engang.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Bie-damen said:

Alt er en bløff. Vindindustri raserer natur både til lands og til vanns. Drastisk redusert forbruk er jo det eneste som kunne redde jorda. Men det tjener ikke eliten på, så det kommer aldri fram som et alternativ engang.

Og den genene hop, klapper i hendene? 

Det er så mye idioti og dobbeltmoral i klima bevegelsen. Farlige greier.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel mange som forsøker å kutte i forbruket, men det går bare til en viss grad. Blir litt som at plastproblemet reduseres til "plukk opp søpla di", det er ikke der skoen trykker. Det er politisk endring som gjelder.

Tilbake til vindkraft, er enig i at det er viktig med grundige utredninger, men vet du at det ikke er gjort i dette tilfellet da? Jeg vet iallfall ikke nok om hva slags utredninger som gjøres, så vanskelig å si om det blir gjort nok eller for lite. Vi trenger iallfall mer fossilfri kraft, det er jo nettopp generasjonene fremover som tjener på det. 

Skrevet
Lass4r skrev (10 timer siden):

Det er vel mange som forsøker å kutte i forbruket, men det går bare til en viss grad. Blir litt som at plastproblemet reduseres til "plukk opp søpla di", det er ikke der skoen trykker. Det er politisk endring som gjelder.

Tilbake til vindkraft, er enig i at det er viktig med grundige utredninger, men vet du at det ikke er gjort i dette tilfellet da? Jeg vet iallfall ikke nok om hva slags utredninger som gjøres, så vanskelig å si om det blir gjort nok eller for lite. Vi trenger iallfall mer fossilfri kraft, det er jo nettopp generasjonene fremover som tjener på det. 

Poenget er at politikerne har skjøvet samfunnet over på avhengighet av strøm OG raserer naturen for å skaffe nok strøm, og dette kaller de grønn politikk. 

Skrevet (endret)

Nå har jeg ikke undersøkt hvordan vindkraft selskapene oppererer i Norge, men det skulle ikke overaske meg om de gjør det samme som i Sverige hvor det er utenlandske selskaper som bevisst driver med underskudd, eller ikke noe overskudd, også sluser de pengene til et tredjeparts selskap som de oppretter i et skatteparadis slik at de slipper å skatte av pengene de tjener på dette. Også er det bare å blende politikerene med godord om "det grønne skiftet" og at dette skal lage så mye arbeidsplasser og gi dere så mye skatteinntekter, også gi de noen fine smøreturer til luksus hoteller, ol.

Samnytt har en god 3 delers dokumentar om dette i Sverige som jeg vil annbefale og se:

Endret av Ørneredet
Skrevet
Madame Butterfly skrev (11 timer siden):

«– Ifølge samisk tradisjon skal man tenke syv generasjoner fremover når man benytter seg av naturens ressurser. Så her må vi være forsiktige.»

https://www.nrk.no/kryssende-vinder-1.15771207

Har vi utredet dette for 7 generasjoner fremover? Kanskje det skulle blitt gjort med oljeutvinning, plast produksjon, og resten av svineriet vi sliter med nå, så hadde kanskje situasjonen vært en annen?

Er det tilstrekkelig med utredning for disse vindparkene? Jeg mener at vi ikke har det. 

Ser lite snakk om reduksjon i forbruk som alternativ til å få ned utslipp. En annen artikkel i NRK i dag var om klær som verstingen, fir både utslipp og forsøpling. Hva med en H&M skatt? Ser ikke det som et alternativ fra EU 🤔

Du er for sent på denne ballen...vindkraft kommer primært til å handle om havvind fra nå...Myye større møller som produserer en mye større del av døgnet...

Skrevet

Vi vet jo at norske energiselskaper har overskudd og at forrige regjering vedtok å åpne kabler til utlandet. Det er derfor folk får så høye regninger akkurat nå. Vi har nok energi, men vi selger den. 

Skrevet
Madame Butterfly skrev (11 timer siden):

Har vi utredet dette for 7 generasjoner fremover? 

Det har vi absolutt ikke, dessverre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...