Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Er det noen her med erfaringer med husbanken? Et det vanskelig å få lån, og hva mener de med lån til vanskeligstilte førstegangsetablerere?

Vet jeg bare trenger å ringe og spørre men om det er noen her som har erfaringer og kan gi noen tips ang. husbanken ville jeg satt stor pris på det :)

Endret av Jayli
Videoannonse
Annonse
Gjest Sesselja
Skrevet

Dersom du tenker på Startlån, så er det kommunene som administrer dette. Da henvender du deg til boligkontoret eller tilsvarende i kommunen og ber om å få tilsendt et søknadsskjema. Startlån skal gå til de som har vansklig for å etablere seg på boligmarkedet på vanlig vis, altså gjennom lån fra privatbanker, men du må likevel ha stabil nok økonomi til å betale ned lånet.

Hvor mye du kan få i Startlån varierer fra kommunene til kommune. I noen kan du få lån til hele kjøpesummen, i andre får du det kun som toppfinansiering i tillegg til lån i privat bank. Lånet skal gå til en nøktern bolig.

Mannen og jeg fikk Startlån i fjor. Vi er begge frilansere og fikk ikke lån i vanlig bank fordi vi ikke hadde bodd lenge nok i Norge til å vise en jevn inntekt. Vi søkte hos kommunen og fikk svar i løpet av et par-tre uker, så saksgangen er lengre enn hos vanlige banker (i alle fall i vårt tilfelle). Men søknadsskjemaet var enkelt og greit nok.

Så vidt jeg vet gir Husbanken byggelån til 'alle', mens kjøp av brukte boliger blir gitt som startlån gjennom kommunene.

Fra Husbankens hjemmesider for privatpersoner, bygg:

"Hvem kan få lån i Husbanken?

Alle kan søke om lån i Husbanken. Det er en forutsetning at du har en økonomi som står i rimelig forhold til bo- og levekostnadene i boligen."

Skrevet
Hei

Er det noen her med erfaringer med husbanken? Et det vanskelig å få lån, og hva mener de med lån til vanskeligstilte førstegangsetablerere?

Vet jeg bare trenger å ringe og spørre men om det er noen her som har erfaringer og kan gi noen tips ang. husbanken ville jeg satt stor pris på det :)

Du får ikke husbanklån til gedigne boliger. Det skal være nøktern standard som det heter. Nå får man ikke ta over husbanklån fra andre ved kjøp av brukt bolig, det fikk man før.

vi ar husbanklån. Vi prøvde å få flyttet til vanlig bank, sammen med andre lån. Banken frarådet oss det nå. Andre banker kan ikke konkurere med renten som de har pr. i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...