Gå til innhold

Svigerfar har registrert adressen sin hos oss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svigerfar bor i bobil, og har dermed ikke adresse noen sted. Han har derfor registrert adressen sin hos meg og samboer, og kjenner at jeg egentlig ikke liker det. Kan dette ha noen konsekvenser for oss?

Anonymkode: 7aaec...667

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 99e99...46e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Trygdesvindel?

Anonymkode: 281c6...727

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trygdesvindel?

Anonymkode: 281c6...727

På hvilken måte da?

• Liker 4
Skrevet

Men hvor står bobilen parkert? Han kjører vel ikke rundt i den hele året?

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (4 minutter siden):

Men hvor står bobilen parkert? Han kjører vel ikke rundt i den hele året?

Han har et fast sted han bor om vinteren, men mindre enn 6 mnd som tydeligvis er kravet for å bo i bobil «lovlig». Resten av året kjører han rundt. Han er uføretrygded.

AnonymBruker
Skrevet

Man må ha en folkeregistrert adresse i Norge. Jeg har samme løsningen med tanten min. Hun bor på hytta si, noe som ikke er lovlig, så hun er folkeregistrert hos meg og får posten sin her. No biggie

Anonymkode: 26b96...ce3

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Stødnader som inkluderer alle husstandens medlemmer påvirkes at hans adresse er på dere. 

Også kommer det post til han hos dere. 

Det kom jeg på i farten.

Anonymkode: 2acf7...690

Skrevet

Hvis han kun trenger en fast bostedsadresse på papiret og har mer eller mindre orden på livet sitt ellers, er det vel ikke så mye skade han kan gjøre ved å registrere adresse hos dere, med mindre han misbruker deres personlige opplysninger eller er uærlig på andre måter. Men han burde jo selvsagt ha spurt på forhånd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man må ha en folkeregistrert adresse i Norge. Jeg har samme løsningen med tanten min. Hun bor på hytta si, noe som ikke er lovlig, så hun er folkeregistrert hos meg og får posten sin her. No biggie

Anonymkode: 26b96...ce3

Jeg synes det er litt ekkelt fordi det rett og slett ikke er lovlig. Ønsker ikke å være med på svindel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er litt ekkelt fordi det rett og slett ikke er lovlig. Ønsker ikke å være med på svindel. 

Hvem og hvordan svindler han?

Anonymkode: 21805...e89

• Liker 14
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvor står det at dette ikke er lovlig? Oppnår han noen økonomiske fordeler som han egentlig ikke har krav på pga dette?

Det er jo ikke helt uvanlig at folk som av ulike grunner reiser mye, har folkeregistrert adresse et sted der de ikke oppholder seg fast.

Endret av ti10
.
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Hvis han kun trenger en fast bostedsadresse på papiret og har mer eller mindre orden på livet sitt ellers, er det vel ikke så mye skade han kan gjøre ved å registrere adresse hos dere, med mindre han misbruker deres personlige opplysninger eller er uærlig på andre måter. Men han burde jo selvsagt ha spurt på forhånd. 

Han har vært slått personlig konkurs flere ganger og vært i fengsel grunnet manglende betalinger. Han er nå ufør, men jobber likevel 100% svart på siden på vinteren. Ikke akkurat en mann jeg stoler på økonomisk 😒 Men kan nesten ikke si til samboer at jeg er redd faren hans skal svindle oss. 

HVORDAN kan han svindle oss rent praktisk, hvis han ikke har tilgang til personnummer, kontonummer og ikke står som eier av huset? Han har jo tydeligvis kunne endret adressen sin hit uten at verken jeg eller samboer har fått varsel. Er det mulig for meg å bare endre adresse til noen andre for så å svindle dem?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Svindel? På hvilken måte er det svindel? Er da ingen økonomisk vinning for noen av partene?

Anonymkode: 46bbd...257

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Men hvor står det at dette ikke er lovlig? Oppnår han noen økonomiske fordeler som han egentlig ikke har krav på pga dette?

Det er jo ikke helt uvanlig at folk som av ulike grunner reiser mye, har folkeregistrert adresse et sted der de ikke er så mye.

Er forskjell på å «ikke være der så mye» og på å ikke bo der i det hele tatt da. 

Vet ikke om det er svindel, men staten har vel loven om at man må ha adresse for en grunn… Lovlig er dette ikke, selv om det kanskje er vanlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han har vært slått personlig konkurs flere ganger og vært i fengsel grunnet manglende betalinger. Han er nå ufør, men jobber likevel 100% svart på siden på vinteren. Ikke akkurat en mann jeg stoler på økonomisk 😒 Men kan nesten ikke si til samboer at jeg er redd faren hans skal svindle oss. 

HVORDAN kan han svindle oss rent praktisk, hvis han ikke har tilgang til personnummer, kontonummer og ikke står som eier av huset? Han har jo tydeligvis kunne endret adressen sin hit uten at verken jeg eller samboer har fått varsel. Er det mulig for meg å bare endre adresse til noen andre for så å svindle dem?

Ja, det er mulig å endre adresse uten at vedkommende som bor der får beskjed. 

Men jeg skjønner ikke hvordan han kan svindle dere fordi om han har adresse der.

Anonymkode: 85459...25d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er forskjell på å «ikke være der så mye» og på å ikke bo der i det hele tatt da. 

Vet ikke om det er svindel, men staten har vel loven om at man må ha adresse for en grunn… Lovlig er dette ikke, selv om det kanskje er vanlig.

Ok, så det du svarte tidligere, så da skjønner jeg at du er skeptisk til denne ordningen. Men jeg synes det er helt legitimt å si til samboeren din at du ikke er begeistret for at faren hans har registrert bosted der, når forholdene er som du beskriver.

Jeg tror ikke ordningen er ulovlig, det er mange med boforhold som ikke er helt A4, og loven tar hensyn til dem også, men det er klart han må ha deres samtykke.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Han har vært slått personlig konkurs flere ganger og vært i fengsel grunnet manglende betalinger.

Jeg trodde gjeldsfengsel ble avskaffet i 1874? Er han veldig gammel?

• Liker 6
Skrevet
Håkon 1970 skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde gjeldsfengsel ble avskaffet i 1874? Er han veldig gammel?

Det ble bare litt avskaffet! :ler: Man kan fremdeles måtte sone for bøter som ikke blir betalt dersom vedkommende ikke har inntekt eller eiendeler det kan tas utlegg i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min svigerfar bor i bobil, og har dermed ikke adresse noen sted. Han har derfor registrert adressen sin hos meg og samboer, og kjenner at jeg egentlig ikke liker det. Kan dette ha noen konsekvenser for oss?

Tja, jeg fikk kemneren på besøk fordi pappa (uten vår viten og vilje) hadde oppgitt vår adresse til folkeregisteret mens han selv var i Spania.

Kemneren var en hyggelig og fornuftig mann.  Vi hadde en lang prat før jeg måtte ringe pappa slik at de også fikk en prat på telefonen, og dermed ble jeg sjekket ut av saken.
Det fikk ingen konsekvenser for oss at pappa bodde hos oss på papiret, og det fikk ingen konsekvenser for pappa heller så lenge han kom hjem til Norge innen utløpet av de 6 mnd han hadde lov til å være utenlands.

Kort fortalt:
Konklusjonen ble at han måtte melde flytting ut fra oss, søke "residencia" i Spania, betale gjelden sin som han burde ha gjort fra starten av, og det var enden på den visa.

Anonymkode: b1f4c...8af

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...