AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Del Skrevet 9. januar 2022 Da tenker jeg på navn til søsken. Er det at de inneholder flere like lyder, har ca like mange bokstaver, er i samme sjanger (hva nå enn det er) eller at det bare klinger bra sammen? Og hva er det isåfall som bestemmer om det klinger bra sammen? Anonymkode: aa203...756 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Del Skrevet 9. januar 2022 Personlig synes jeg navn passer best sammen når de ikke er gitt for å passe sammen. Anonymkode: 0c7a8...e38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #3 Del Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Personlig synes jeg navn passer best sammen når de ikke er gitt for å passe sammen. Anonymkode: 0c7a8...e38 Kom gjerne med eksempler på navn dere mener passer sammen. Ts Anonymkode: aa203...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 9. januar 2022 #4 Del Skrevet 9. januar 2022 Tja, det blir jo mye synsing og smak da. Jeg synes f.eks. at navn som Leo og Mildrid ikke passer så godt sammen, eller Conny og Solveig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Del Skrevet 9. januar 2022 Muskath skrev (2 minutter siden): Tja, det blir jo mye synsing og smak da. Jeg synes f.eks. at navn som Leo og Mildrid ikke passer så godt sammen, eller Conny og Solveig. Hvorfor? Anonymkode: aa203...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Del Skrevet 9. januar 2022 Jeg ser ingen som helst grunn til at søskens navn trenger å passe sammen i det hele tatt. Det er jo to forskjellige individer. Ofte vil navnene være i samme stil pga foreldrenes smak, men det kan jo også variere over tid. Eller man har helt ulik smak og velger hvert sitt navn. Anonymkode: 3a5a3...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 9. januar 2022 #7 Del Skrevet 9. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor? Anonymkode: aa203...756 Tja, ikke så godt å si. Men Solveig og Ingrid passer bedre enn f.eks, Molly og Ingrid.. det blir til syvende og sist personlig smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Del Skrevet 9. januar 2022 Synes jo det klinger best om søsken-navn ikke krasjer helt i lengde og opprinnelse. Rart om Nathaniel Alexanders lillebror heter Pål, for eksempel. Eller Cassandra Marielle og Liv. Samtidig blir det ofte rart om søsken har for like navn: Kristian og Kristine, Kari og Mari, Amalie og Emilie, Magnus og Marius... Anonymkode: 453d2...152 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. januar 2022 #9 Del Skrevet 9. januar 2022 Det handler jo mye om smak og behag, men jeg synes det blir litt rart dersom søsknene har navn fra veldig ulike sjangre, eller dersom den ene har et kjempelangt dobbeltnavn og den andre et på tre bokstaver. Hørte om et søskenpar en gang som het Carmen og Birk - det syntes jeg var veldig ulike navn, kanskje foreldrene hadde veldig ulik smak. Jeg synes imidlertid ikke at søsken-navn må være veldig like heller - det kan være like rart dersom de heter nesten det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odyssinous Skrevet 9. januar 2022 #10 Del Skrevet 9. januar 2022 Vi får ta elimineringsmetoden. Navn som er nesten like bør ihvertfall ikke stå sammen. Som for eksempel: Eddy Freddy, Ole Ola, Frank Frans, Torbjørn Torleif osv. Å blande sammen et klart amerikansk navn med et tradisjonelt norsk/nordisk navn er også en dårlig ide. Eksempel: Roy Arnjolt, Rune Johnny, Bob Brynjar osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #11 Del Skrevet 9. januar 2022 Det verste jeg vet er når hele familien skal ha navn på samme bokstav! Det passer sikkert bra sammen, men er så mange som ikke klarer å si riktig i farta og individualiteten forsvinner. Jeg er fra en familie på 5 som alle begynner på M - vi er i tillegg 3 søstre. Mamma og pappa syntes det var litt morsomt med lik bokstav siden de hadde det, men selv surrer de også selv om navnene både har ulik lengde og klang. Og det er det så mange som gjør, selv om vi hverken er like ved utseende, personlighet eller karriere. Akkurat som om folk blir usikre på hvem av oss vi er bare fordi de vet at vi alle begynner på M. Anbefaler ikke det! I tillegg til personlig erfaring synes jeg det er både begrensende og teit. Anonymkode: bf965...62c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #12 Del Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det verste jeg vet er når hele familien skal ha navn på samme bokstav! Det passer sikkert bra sammen, men er så mange som ikke klarer å si riktig i farta og individualiteten forsvinner. Jeg er fra en familie på 5 som alle begynner på M - vi er i tillegg 3 søstre. Mamma og pappa syntes det var litt morsomt med lik bokstav siden de hadde det, men selv surrer de også selv om navnene både har ulik lengde og klang. Og det er det så mange som gjør, selv om vi hverken er like ved utseende, personlighet eller karriere. Akkurat som om folk blir usikre på hvem av oss vi er bare fordi de vet at vi alle begynner på M. Anbefaler ikke det! I tillegg til personlig erfaring synes jeg det er både begrensende og teit. Anonymkode: bf965...62c Helt enig med deg! For meg er det faktisk no go med navn på samme forbokstav som barnet mitt på eventuelle søsken, nettopp fordi jeg ikke vil de skal ha lik forbokstav. Ts Anonymkode: aa203...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #13 Del Skrevet 9. januar 2022 Tenker dere navnene bør ha ca lik lengde da? Tenker dere at et navn på 3 bokstaver og et navn på f. eks 7 bokstaver funker sammen? For eksempel: Ada og Kaspian, eller Ina og Fredrik? Ts Anonymkode: aa203...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #14 Del Skrevet 9. januar 2022 Eventuelt: Kaspian og Ada, eller Fredrik og Ina. Jeg sier hvertfall navnet på den eldste først 😜 Ts Anonymkode: aa203...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #15 Del Skrevet 9. januar 2022 Synes ikke det gjør noe om navnene er av ulik lengde sålenge de er innenfor samme :sjanger". Feks Viktoria og Ida, eller Ragnhild og Per Anonymkode: a4650...7d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #16 Del Skrevet 10. januar 2022 Min oppfatning er at typisk norske tradisjonsnavn ikke passer sammen med de veldig "nymotens" oppdiktede navnene. Jeg ville ikke hatt en Ola og en Chrisander, liksom. Jeg synes også at hvis man går for det norrøne på et barn, så blir det kræsj om man velger et veldig utenlandsk navn på det andre. For eksempel Brage og Liam blir feil for meg. Navn er smak og behag, og selv er jeg en tradisjonell type, og har valgt norske navn innen samme "sjanger" på mine, og det var også viktig for meg at fornavn og etternavn klinger godt sammen. Jeg synes det er rart når noen heter Chris Nerseterstugun. Anonymkode: f5be0...dd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ville91 Skrevet 10. januar 2022 #17 Del Skrevet 10. januar 2022 Hvis den ene heter Herdis så blir det for meg rart hvis den andre heter Cassandra. Eller Guttorm og Crisander. Synes det er fint hvis navnene klinger godt sammen, uavhengig om de er gammeldagse, nymotens eller utenlandske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #18 Del Skrevet 10. januar 2022 Hva med Caspian og Nora? Er dette to navn som passer sammen? Tenker med tanke på at Nora er et gammelt navn (men fortsatt svært populært), mens Caspian er mer unikt/moderne? Ts Anonymkode: aa203...756 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #19 Del Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kom gjerne med eksempler på navn dere mener passer sammen. Ts Anonymkode: aa203...756 David og Daniel. Kan passe til to brødre. Begge er bibelske navn, altså samme kategori av navn, og tilfeldigvis starter begge navnene også på D. Anonymkode: 98366...892 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #20 Del Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 14.25): David og Daniel. Kan passe til to brødre. Begge er bibelske navn, altså samme kategori av navn, og tilfeldigvis starter begge navnene også på D. Anonymkode: 98366...892 kommer mest sannsynlig bare til å skape forviklinger overalt... Anonymkode: 07a68...ba6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå