Gjest ChaseDurer Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Har du hørt om historien om Jennifer Pan, som leide leiemordere for å drepe foreldrene sine som hevn for måten de oppdro henne på? Hva synes du om saken, motivet og straffen (livstid,mulig prøveløslatelse etter 25 år) ? jeg har nettopp lest ferdig boka om saken, den heter A daughters deadly deception: The Jennifer Pan story, skrevet av Jeremy Grimaldi. Kan virkelig anbefales. Mora døde, mens Faren overlevde, og vitnet mot dattera i retten fordi han så henne snakke med leiemorderne etter at han ble skutt og løp ut på gata etter hjelp. Synes du Jennifer burde løslates noen gang?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Har ikke hørt om den, men det er vel ikke akkurat noe verre enn Orderudsaken, og de folka er jo ute av fengsel. Forskjellen er vel at de alle er døde, så om hun er en risiko for faren som overlevde er jo usikkert. Anonymkode: 03b0b...559
Gjest ChaseDurer Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har ikke hørt om den, men det er vel ikke akkurat noe verre enn Orderudsaken, og de folka er jo ute av fengsel. Forskjellen er vel at de alle er døde, så om hun er en risiko for faren som overlevde er jo usikkert. Anonymkode: 03b0b...559 Godt poeng, men rettssystemet i Canada fungerer sikkert annerledes. Uansett tror at hun angrer og ikke utgjør noen fare for samfunnet etter 25 år, men må bare vente og se
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 Historien hennes er vel litt mer komplisert enn at hun drepte/forsøkte å drepe foreldrene pga oppdragelsen hennes. Hun kom fra en familie med strenger verdier og høye krav til prestasjon. Jennifer var mer canadisk enn sine innvandrerforeldre, og brukte mer tid på vestlige fritidsaktiviteter enn studier (slik som kjærester). Litt etter litt ble de små løgnene mange og større. Til slutt forfalsket hun vel et brev fra et college/universitet om at hun var kommet inn på deres skole, men i virkeligheten hadde hun prestert såpass dårlig på high school at hun ikke kom inn. Foreldrene er glade og stolte, Jennifer later som om hun går på skolen i månedsvis. Forteller om forelesninger og har med skolebøker hjem. I hennes families kultur har de også sterke følelser for skam, og det var vel når hun etterhvert skjønte at foreldrene kom til å finne ut av livsløgnene hennes at hun selv følte at hun hadde valget mellom skammen foreldrene vil ha for hennes løgner, og å drepe dem og leve et friere liv. Jeg høres sympatisk ut, og jeg er til en viss grad sympatisk for personer som vokser opp med enorme forventinger til å prestere eller å oppnå noe. Men Jennifer håndterte dette på den aller verste måten som gikk an. Hver eneste dag hun løy til sine foreldre tok hun et bevisst valg om å gjøre problemet større og velge den feige veien ut denne dagen også. Og så velger hun å fraskrive seg alt andvar for denne livsløgnen ved å leie inn fomk for å drepe foreldrene istedenfor å faktisk ta den skammen og jobbe seg gjennom det? Nei, jeg har ingen sympati for noen som gjør dette. Det årelange bedrageriet mot foreldrene vitner om en virkelighetsoppfatning som ikke er lurt å ha vandrene løs ute i samfunnet. Neste gang kan hun bedra andre, og tro at hun kan løse problemet med vold og drap når hun tror løgnene skal bli avslørt. Tror ikke hun er mentalt stabil eller 'normal'nok til å skjønne omfanget av hva hun gjorde, og hvorfor man ikke skal gjøre sånn. Anonymkode: 6b57d...203
Hannah80 Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 Snublet over den på YouTube idag. Nettopp sett den ferdig. Om hun burde løslates en gang i fremtiden? Tja. Det er vel ikke noen overhengende fare for at hun kommer til å drepe igjen.
Gjest ChaseDurer Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 Hannah80 skrev (7 minutter siden): Snublet over den på YouTube idag. Nettopp sett den ferdig. Om hun burde løslates en gang i fremtiden? Tja. Det er vel ikke noen overhengende fare for at hun kommer til å drepe igjen. Enig
Gjest ChaseDurer Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Historien hennes er vel litt mer komplisert enn at hun drepte/forsøkte å drepe foreldrene pga oppdragelsen hennes. Hun kom fra en familie med strenger verdier og høye krav til prestasjon. Jennifer var mer canadisk enn sine innvandrerforeldre, og brukte mer tid på vestlige fritidsaktiviteter enn studier (slik som kjærester). Litt etter litt ble de små løgnene mange og større. Til slutt forfalsket hun vel et brev fra et college/universitet om at hun var kommet inn på deres skole, men i virkeligheten hadde hun prestert såpass dårlig på high school at hun ikke kom inn. Foreldrene er glade og stolte, Jennifer later som om hun går på skolen i månedsvis. Forteller om forelesninger og har med skolebøker hjem. I hennes families kultur har de også sterke følelser for skam, og det var vel når hun etterhvert skjønte at foreldrene kom til å finne ut av livsløgnene hennes at hun selv følte at hun hadde valget mellom skammen foreldrene vil ha for hennes løgner, og å drepe dem og leve et friere liv. Jeg høres sympatisk ut, og jeg er til en viss grad sympatisk for personer som vokser opp med enorme forventinger til å prestere eller å oppnå noe. Men Jennifer håndterte dette på den aller verste måten som gikk an. Hver eneste dag hun løy til sine foreldre tok hun et bevisst valg om å gjøre problemet større og velge den feige veien ut denne dagen også. Og så velger hun å fraskrive seg alt andvar for denne livsløgnen ved å leie inn fomk for å drepe foreldrene istedenfor å faktisk ta den skammen og jobbe seg gjennom det? Nei, jeg har ingen sympati for noen som gjør dette. Det årelange bedrageriet mot foreldrene vitner om en virkelighetsoppfatning som ikke er lurt å ha vandrene løs ute i samfunnet. Neste gang kan hun bedra andre, og tro at hun kan løse problemet med vold og drap når hun tror løgnene skal bli avslørt. Tror ikke hun er mentalt stabil eller 'normal'nok til å skjønne omfanget av hva hun gjorde, og hvorfor man ikke skal gjøre sånn. Anonymkode: 6b57d...203 Jeg vet at det er mer komplisert enn at hun gjorde det bare pga oppdragelsen, men hvis jeg skulle greiet ut om alle påvirkende faktorer her hadde jeg ikke blitt ferdig før i morgen tidlig. Har jo lest boka og det er veldig mange personer innvolvert og politiet hadde litt av en jobb i å nøste opp i alt som skjedde, var mange som endte i fengsel. Alt i alt en spennende, men tragisk true crime. Anbefaler boka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå