Gå til innhold

Omikron i hus - kan jeg slippe unna? (fikk nylig dose 3)

Perlesukker

Anbefalte innlegg

Vera skrev (1 time siden):

Merkelig hvor forskjellige regler det er? Her må hele husstanden i karantene om en i husstanden tester positivt. Uavhengig av vaksinestatus.

Reglene er de samme over hele Norge..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan vet dere hvilken virustype det er? Hos oss er 2 av 4 smittet, men det stod ikke i prøvesvaret om det var omikron eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langbein86 skrev (1 minutt siden):

Men hvordan vet dere hvilken virustype det er? Hos oss er 2 av 4 smittet, men det stod ikke i prøvesvaret om det var omikron eller noe annet.

Det står ikke da de tester variantene sjeldent. Det er dyrt og tidkrevende og blir kun brukt til statistikk og smittesporing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 minutt siden):

Det står ikke da de tester variantene sjeldent. Det er dyrt og tidkrevende og blir kun brukt til statistikk og smittesporing. 

Ok takk for svar. Hvorfor påstår så mange at de har omikron da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langbein86 skrev (Akkurat nå):

Fordi de har gjerne fått beskjed at deres nærkontakt, som har fått vite det av smittesporingsteamet i kommunen, er smittet med omikron, og dermed antar at de er smittet av samme variant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (3 minutter siden):

Fordi de har gjerne fått beskjed at deres nærkontakt, som har fått vite det av smittesporingsteamet i kommunen, er smittet med omikron, og dermed antar at de er smittet av samme variant. 

Åja skjønner. Takk. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

langbein86 skrev (18 minutter siden):

Reglene er de samme over hele Norge..

Virker jo ikke slik i denne tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

Merkelig hvor forskjellige regler det er? Her må hele husstanden i karantene om en i husstanden tester positivt. Uavhengig av vaksinestatus.

Det er ikke riktig, reglene er like i hele Norge

At en del av smitteteamene ikke kan reglene er jo noe annet

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

langbein86 skrev (17 minutter siden):

Fordi Omikron står for 85% av smitten nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (11 minutter siden):

Vi opplevde at de som ringte fra smittesporingsteamet sa til datteren vår at vi også måtte i karantene. De spurte ikke om vi hadde tatt booster-dose. Så her var de helt klart ikke oppdatert på hva som gjelder.

Jeg kan lese selv, og visste allerede at vi var unntatt fra smittekarantene og at vi bare måtte teste hjemme hver dag i 7 dager. Så da forholdt vi oss til reglene som står på FHI og Helsedirektoratet/kommunen sine sider. Men, selvsagt har vi vært forsiktige disse dagene for å unngå å smitte andre dersom vi også skulle bli smittet. Det har vi heldigvis ikke blitt.

Endret av Wit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (1 minutt siden):

Vi opplevde at de som ringte fra smittesporingsteamet sa til datteren vår at vi også måtte i karantene. De spurte ikke om vi hadde tatt booster-dose. Så her var de helt klary ikke oppdatert på hva som gjelder.

Jeg kan lese selv, og visste allerede at vi var unntatt fra smittekarantene og at vi bare måtte teste hjemme hver dag i 7 dager. Så da forholdt vi oss til reglene som står på FHI og Helsedirektoratet/kommunen sine sider. Men, selvsagt har vi vært forsiktige disse dagene for å unngå å smitte andre dersom vi også skulle bli smittet. Det har vi heldigvis ikke blitt.

Ja virker som de mener mye forskjellig, og glemmer at sykdom siste 3 mnd gir unntak og booster

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (4 minutter siden):

Vi opplevde at de som ringte fra smittesporingsteamet sa til datteren vår at vi også måtte i karantene. De spurte ikke om vi hadde tatt booster-dose. Så her var de helt klary ikke oppdatert på hva som gjelder.

Loff77 skrev (1 minutt siden):

Ja virker som de mener mye forskjellig, og glemmer at sykdom siste 3 mnd gir unntak og booster

Det er enormt mye info og endringer som skjer brått. Feks regelen om at man kan teste seg selv ut av karantene med hurtigtester ble annonsert kl 19:00 og kom i kraft kl 00:00 samme dag. Da skal man følge godt med i timen for å få med seg alle endringer med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 time siden):

Det er enormt mye info og endringer som skjer brått. Feks regelen om at man kan teste seg selv ut av karantene med hurtigtester ble annonsert kl 19:00 og kom i kraft kl 00:00 samme dag. Da skal man følge godt med i timen for å få med seg alle endringer med en gang.

Ja, men når det bokstavelig talt er jobben din, så er det vel ikke for mye forlangt at det har kontroll over gjeldene regelverk til en hver tid. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Factum Factaria skrev (8 minutter siden):

Ja, men når det bokstavelig talt er jobben din, så er det vel ikke for mye forlangt at det har kontroll over gjeldene regelverk til en hver tid. 

Det er jeg enig i, men vi må tillate at de også kan bli forvirret av nye regler. Reglene en familie får oppgitt på en onsdag kan være andre regler enn en familie får oppgitt på torsdag samme uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (2 timer siden):

Men hva er da reglene? 
Vi fikk beskjed fra skolen ved skolestart etter nyttår - at alle i husstanden er i karantene dersom noen i husstanden tester positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (2 timer siden):

Fordi Omikron står for 85% av smitten nå?

Åja det visste jeg ikke. Har kanskje omikron jeg og da. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vera skrev (14 minutter siden):

Men hva er da reglene? 
Vi fikk beskjed fra skolen ved skolestart etter nyttår - at alle i husstanden er i karantene dersom noen i husstanden tester positivt. 

Alt er veldig tilgjengelig på :helsenorge.no

Alle som har gjennomgått covid-19 de 3 siste månedene er unntatt smittekarantenen. Dette gjelder fra du er avisolert og til det har gått 3 måneder fra du tok testen.

Alle som har fått oppfriskningsdose av koronavaksinen for over 1 uke siden er unntatt smittekarantenen. Oppfriskningsdose er de som har fått tredje vaksinedose, eller andre dose dersom de har tatt Janssen-vaksine tidligere. Er du husstandsmedlem eller tilsvarende nær må du også teste deg hver dag med selvtest eller antigen hurtigtest eller annenhver dag med PCR-test i 7 døgn for å være unntatt fra smittekarantenen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (45 minutter siden):

Alt er veldig tilgjengelig på :helsenorge.no

Alle som har gjennomgått covid-19 de 3 siste månedene er unntatt smittekarantenen. Dette gjelder fra du er avisolert og til det har gått 3 måneder fra du tok testen.

Alle som har fått oppfriskningsdose av koronavaksinen for over 1 uke siden er unntatt smittekarantenen. Oppfriskningsdose er de som har fått tredje vaksinedose, eller andre dose dersom de har tatt Janssen-vaksine tidligere. Er du husstandsmedlem eller tilsvarende nær må du også teste deg hver dag med selvtest eller antigen hurtigtest eller annenhver dag med PCR-test i 7 døgn for å være unntatt fra smittekarantenen.

Ja..det er jo helt greit..men man tror jo at en fellesmail av det kaliberet (både barneskole og ungdomsskole) er basert på informasjon fra myndighetene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (15 timer siden):

Jeg skjønner det, men denne beskjeden fikk vi i slutten av forrige uke (da hadde smittesporerene ringt ett døgn etter mottatt positiv PCR test). Da var det en liten stund siden denne endringen kom. Jeg visste om den så vi startet selvtesting med en gang positiv hjemmetest forelå og iverksatte isolasjon fra samme tidspunkt. Så akkurat her mener jeg de ikke var opplest på reglene en god tid etter at disse var på plass. Skjønner det er vanskelig å sette seg inn i alle endringene, men jeg har gjennom jobben min et ansvar for å følge med på endringer og hadde selv fått dette med meg før hun testet positivt. Da hadde jeg forventet at de som jobber med å informere også visste dette. Hvis ikke jeg selv hadde lest meg opp hadde de satt oss ii 10 dager unødvendig karantene. For vi har som sagt testet negativ hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perlesukker skrev (19 timer siden):

Oppdatering

3 av 4 er smittet. Jeg hadde litt vondt i halsen i morges tross negativ test, men holdt meg selvsagt hjemme. Positiv test utpå dagen. Mannen testet også positivt nettopp. Nå venter vi på at datteren skal få det, har testet negativt til nå, men vi skal alle ta pcr i ettermiddag.

Smittesporing "anbefalte" at vi levde som normalt, få korona og bli ferdig med det, da er vi mest sannsynelig tilbake i skole/jobb etter 6 døgn, og slipper både karantene og testing på en god stund. Men har full forståelse om at andre velger noe annet.

TS

Har begge dere voksne booster? Takk for oppdatering forresten. Hadde gjort akkurat det samme om det var smitte i husstanden-bare å bli ferdig med det nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...