AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Er pasta egentlig så ille? Jeg spiser det veldig lite, men jeg blir ihvertfall ganske mett av det i forhold til hvor få kalorier det er i porsjonene jeg spiser Anonymkode: 7be66...543
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Nei, alt med måte! Anonymkode: 6d3f4...e11 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 Prøvd linse eller squash pasta? Mye sunne og mange færre carbs. Anonymkode: 55f49...274
Crazydoglady Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er pasta egentlig så ille? Jeg spiser det veldig lite, men jeg blir ihvertfall ganske mett av det i forhold til hvor få kalorier det er i porsjonene jeg spiser Anonymkode: 7be66...543 Bare pasta, ja. Fordi det handler ikke om kalorier, men hva kroppen trenger. Og pasta inneholder nesten bare unyttige ting. Altså unødvendige kalorier om du vil og ikke noe særlig av det man faktisk trenger. Også gir det en rask blodsukkerstigning. Som tilbehør eller en del av en mer sammensatt rett derimot, nei. Ikke noe verre enn ris, potet osv. Så lenge man får i seg det kroppen trenger av fett og proteiner gjennom andre matvarer så er det ingenting i veien med å fylle opp resten av porsjonen med raske og "tomme" karbohydrater. Endret 9. januar 2022 av Crazydoglady 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøvd linse eller squash pasta? Mye sunne og mange færre carbs. Anonymkode: 55f49...274 Karbohydrater er ikke farlige. Pasta kan fint være en del av et balansert kosthold. Crazydoglady skrev (1 time siden): Bare pasta, ja. Fordi det handler ikke om kalorier, men hva kroppen trenger. Og pasta inneholder nesten bare unyttige ting. Altså unødvendige kalorier om du vil og ikke noe særlig av det man faktisk trenger. Også gir det en rask blodsukkerstigning. Som tilbehør eller en del av en mer sammensatt rett derimot, nei. Ikke noe verre enn ris, potet osv. Så lenge man får i seg det kroppen trenger av fett og proteiner gjennom andre matvarer så er det ingenting i veien med å fylle opp resten av porsjonen med raske og "tomme" karbohydrater. Ikke sidestill potet med hvit ris/ pasta. Poteten har definitivt mer næring per kalori enn de to andre selv om alle fint kan være en del av et balansert kosthold. De er heller ikke «tomme» karbohydrater. Anonymkode: f8352...cc3 7
Crazydoglady Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Karbohydrater er ikke farlige. Pasta kan fint være en del av et balansert kosthold. Ikke sidestill potet med hvit ris/ pasta. Poteten har definitivt mer næring per kalori enn de to andre selv om alle fint kan være en del av et balansert kosthold. De er heller ikke «tomme» karbohydrater. Anonymkode: f8352...cc3 Jeg snakker ikke om kalorier og det påpekte jeg, derfor kan jeg sidestille de. Som en del av et balansert kosthold har alle disse sin nytte og er ikke meningsløse, men å bare spise pasta er bare å vomfyll. Det er kalorier uten å få i seg det man trenger. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 Pasta inneholder ganske mye kalorier med tanke på hvor mye man må spise for å bli mett. En porsjon som tilsvarer for eksempel 300 kalorier er overhodet ikke en stor porsjon, og ikke noe du blir mett av. Når jeg teller kalorier og skal ligge i underskudd så er pasta utelukket nettopp fordi det metter altfor lite innenfor kaloribudsjettet. For meg er pasta kosemat, det spises en gang i blant. Med en gang i blant menes det sjeldnere enn en gang i uken. Pasta carbonara for eksempel er en kaloribombe uten like og går fort over dagsbudsjettet for kalorier når man ligger i vesentlig underskudd. Pasta er heller ikke næringsrikt på noen som helst måte alene. Noe tilbehør kan jo være bra, men selve pastaen er bare tomme kalorier. Jeg elsker pasta, men begrenser det veldig. Det er likestilt med pizza, burger, lasagne og slike ting. Med fokus på sunt og næringsrikt kosthold, samt kaloriunderskudd, så har ikke pasta plass for meg dessverre. Men jeg nyter det en gang i blant, som sagt. Anonymkode: d8726...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #8 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 23.35): Jeg elsker pasta, men begrenser det veldig. Det er likestilt med pizza, burger, lasagne og slike ting. Med fokus på sunt og næringsrikt kosthold, samt kaloriunderskudd, så har ikke pasta plass for meg dessverre. Men jeg nyter det en gang i blant, som sagt. Anonymkode: d8726...8e9 Både pizza, burger og lasagne kan gjøres både næringsrikt og kalorifattig, da Anonymkode: 788b6...22f 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 22.13): Karbohydrater er ikke farlige. Pasta kan fint være en del av et balansert kosthold. Ikke sidestill potet med hvit ris/ pasta. Poteten har definitivt mer næring per kalori enn de to andre selv om alle fint kan være en del av et balansert kosthold. De er heller ikke «tomme» karbohydrater. Anonymkode: f8352...cc3 Hvor skrev jeg at carbs er farlige? De færreste beveger nok på seg til å bruke all energien, så derfor er linsepasta og squash pasta mye sunnere. Anonymkode: 55f49...274
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #10 Skrevet 11. januar 2022 Ca samme næringsinnhold som vingummi. Anonymkode: d50ab...1c6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #11 Skrevet 11. januar 2022 Nei, pasta er ikke så ille. Dersom man nekter seg selv alt har man mindre sjanse for å lykkes. Alt handler om balanse. Du kan ha pasta en dag, så f.eks salat som tilbehør til kjøtt en dag og suppe en annen. Anonymkode: e2b50...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #12 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor skrev jeg at carbs er farlige? De færreste beveger nok på seg til å bruke all energien, så derfor er linsepasta og squash pasta mye sunnere. Anonymkode: 55f49...274 Linsepasta har like mye energi som vanlig hvit pasta, noen mer faktisk. Men du får ofte mer fiber med linsepasta. Squash er fint det, prøv å putt det sammen med pastaen så får du nok energi også, squashpasta er latterlig magert og inneholder mindre protein enn pasta. Karbohydrater har minst energi per gram av de 3 makroene så man kan like godt erstatte noe av fettet man spiser hvis man ikke beveger seg nok. Vi er alle forskjellige, men det er en uting å påstå at karbohydrater bidrar mer til kalorioverskudd enn de andre makroene. Anonymkode: f8352...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #13 Skrevet 11. januar 2022 Alt er farlig, så hold deg til vann du! 😝 Hvorfor gjøre ting så vanskelig da? Alt med måte, og litt trening- så går nok meste bra! Nei- en dør ikke av pasta heller! Anonymkode: 67e05...6e6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #14 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor skrev jeg at carbs er farlige? De færreste beveger nok på seg til å bruke all energien, så derfor er linsepasta og squash pasta mye sunnere. Anonymkode: 55f49...274 Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv, men hvis jeg har lyst på pasta har jeg lyst på pasta, ikke noe med samme fasong men annen smak og konsistens. Anonymkode: 061fc...a0e
Lønnesirup01 Skrevet 11. januar 2022 #15 Skrevet 11. januar 2022 Hvis du klarer å spise små porsjoner så er det jo greit. Personlig synes jeg pasta er megagodt, spesielt med mye ost, men jeg spiser alltid mye av det, da det ikke metter meg noe særlig. Jeg har forsøkt å måle opp 100g pasta (350 kcal), og det er mye mindre enn jeg vil ha til middag. Så kommer parmesan og tilbehør i tillegg. Så det er helt ærlig sjelden jeg spiser.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #16 Skrevet 11. januar 2022 Jeg bruker bare fullkornspasta, rett og slett fordi jeg syntes det smaker bedre - kalorinivået er jo det samme. Men innbiller meg at det er sunnere enn vanlig pasta, får iallfall i meg mer fiber enn hvit pasta. Sopps sine inneholder 50% fullkorn, mens mange andre merker faktisk er 100% fullkorn.😊 Anonymkode: aa2fa...3f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå