AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Virker som ingen er fornøyd og alle lærene vil bort. Er det et studie jeg skal styre unna? Anonymkode: 03ed1...7f9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Virker som ingen er fornøyd og alle lærene vil bort. Er det et studie jeg skal styre unna? Anonymkode: 03ed1...7f9 Du burde være helt sikker på om det er noe du har lyst til. Jeg liker det godt men har følt det tyngre og tyngre for hvert år og vurderer å bytte yrke. Jeg føler at lærer er noe jeg er født til å være, men omstendigheter rundt yrket har blitt vanskligere og vanskligere å svelge... Anonymkode: a4f90...7e8 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 Det er mye som er slitsomt, men det er også så forbaska givende. Når det er gøy, så er det fantastisk. Når de mestrer, så får jeg boost og mestrer med dem. Når de har det vanskelig og jeg kan hjelpe så føler jeg at jobben min har mening. Men curlingforeldre som krever at vi passer på vottene til syvendeklassingen fordi de er Versace (eller noe tilsvarende, eksempel fra tynne lufta), arbeidstimer som forsvinner fordi man må trå til som vikar og ingenting er planlagt, manglede bemanning eller godkjent tiltak for elever som trenger tilrettelegging - sånne ting er slitsomt. I starten så bar jeg også alle elevers tunge skjebner med meg hjem. Fortsayy kan jeg våkne kl 2 på natta og tenke på en elev, men det er mindre nå. Litt tykkere hud, men også litt mer erfaring med hva jeg kan gjøre og hva jeg ikke kan gjøre. Men man må finne det givende å ha relasjon til barn. Å bare like fag og formidling av fag, er ikke nok. Man må trives med at de knytter seg til deg, og du til dem. DA er det en kongejobb - hvis man har interessen. Anonymkode: 3ef88...e59 8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 Yrket er veldig fint, undervisning er topp! Men kommuneøkonomien er stram, så blir færre og færre ressurser. 9.klassen min er en nydelig gjeng, men de er 30(!) stk! Ikke økonomi til å dele til a, b,c- klasse. Men vi trenger sårt flere lærere, så jeg sier "go for it!" 👍 Anonymkode: effc6...86a 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 Noe må snu. Elsker yrker mitt, men hater at det skal kuttes i alt. Og at vi skal måtte jobbe mye dugnad, bare for å gjøre jobben vår. Har en klasse med mye spesielle behov, og forbausende lite ressurser. Mye har skjedd bare siste 2 årene. Anonymkode: b0e3d...214 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 Noe MÅ endre seg. Jeg fyller 50 i år og søker meg nå over i noe annet. Jeg vil ikke anbefale noen å bli lærer i 2022, sp vær sikker før du går inn i det. Det var en helt annen historie for 25 år siden da jeg startet. Anonymkode: 43124...01e 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 Det er både veldig gøy og veldig intenst. Noen ganger kan man ha klasser med elever som er så utfordrende at man blir utmattet, men jevnt over er det en givende jobb. Ingen dag er lik. Mye sutring om læreryrket i media.. Anonymkode: c0d78...038
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Skrevet 9. januar 2022 Jeg vil ikke anbefale det. Har jobbet som lærer i 12 år, og det er helt utrolig hvor mye som har forandret seg på den tiden. Mange flere oppgaver (mange «tidstyver» og mye byråkrati) og stadig mindre ressurser. Jeg holder på å miste gnisten totalt. Har ikke søkt meg over i noe annet ennå, men gjør det nok u løpet av de neste årene. Det er et vanskelig valg, for det er mye med yrket jeg virkelig elsker. Men jeg innser at det ikke er liv laga å være så sliten som jeg er nå og har vært de siste årene…. Anonymkode: 48482...654 5
Anonymburker Skrevet 9. januar 2022 #9 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er mye som er slitsomt, men det er også så forbaska givende. Når det er gøy, så er det fantastisk. Når de mestrer, så får jeg boost og mestrer med dem. Når de har det vanskelig og jeg kan hjelpe så føler jeg at jobben min har mening. Men curlingforeldre som krever at vi passer på vottene til syvendeklassingen fordi de er Versace (eller noe tilsvarende, eksempel fra tynne lufta), arbeidstimer som forsvinner fordi man må trå til som vikar og ingenting er planlagt, manglede bemanning eller godkjent tiltak for elever som trenger tilrettelegging - sånne ting er slitsomt. I starten så bar jeg også alle elevers tunge skjebner med meg hjem. Fortsayy kan jeg våkne kl 2 på natta og tenke på en elev, men det er mindre nå. Litt tykkere hud, men også litt mer erfaring med hva jeg kan gjøre og hva jeg ikke kan gjøre. Men man må finne det givende å ha relasjon til barn. Å bare like fag og formidling av fag, er ikke nok. Man må trives med at de knytter seg til deg, og du til dem. DA er det en kongejobb - hvis man har interessen. Anonymkode: 3ef88...e59 Da sier du "nei, det er ikke mitt ansvar som lærer".
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #10 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Noe må snu. Elsker yrker mitt, men hater at det skal kuttes i alt. Og at vi skal måtte jobbe mye dugnad, bare for å gjøre jobben vår. Anonymkode: b0e3d...214 Dugnad? Tror lærere og utdanningsforbundet er desillusjonert. Dere har jo lengre arbeidsuke fordi dere har så lange ferier! og enda har planleggingstid i arbeidstiden. Alle lærere burde prøve et annet yrke og se hvordan det virkelig er. Innenfor media eller privat sektor feks! Anonymkode: 11746...c66 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #11 Skrevet 10. januar 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Alle lærere burde prøve et annet yrke og se hvordan det virkelig er. Innenfor media eller privat sektor feks! Anonymkode: 11746...c66 Hei! Jeg utdannet meg til lærer sent, og hadde før jeg ble lærer jobbet 12+ år i ulike yrker - hovedsakelig i i privat sektor. Har vært lærer på både ungdomsskolen og på vgs, og kan skrive under på at det særlig i ungdomsskolen er utrolig hektisk. Jeg mener jeg hadde én time i uken satt av til fagsamarbeid. All undervisningsplanlegging måtte skje etter elevene var gått hjem, og etter ulike møter og fellesmøter. Da ble det mye planlegging og administrativt arbeid godt utover ettermiddager og kvelder. På vgs (hvertfall der jeg er) er det mer timefestet samarbeid, men med administrative oppgaver og det å gi tilbakemeldinger på elevers arbeid blir det likevel kveldsjobbing hver uke. Konklusjon: I det private hadde jeg godt betalt, måtte ikke kontinuerlig prestere (lede og motivere 30 elever i undervisning), observere, og følge opp et tresifret antall elever i løpet av dagen. I det private var jeg også ferdig for dagen når jeg dro fra jobb. Folk flest vet ikke hvor mye jobb det er å være lærer. Anonymkode: 9652f...672 1
Hengebuksvinet Skrevet 10. januar 2022 #12 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Dugnad? Tror lærere og utdanningsforbundet er desillusjonert. Dere har jo lengre arbeidsuke fordi dere har så lange ferier! og enda har planleggingstid i arbeidstiden. Alle lærere burde prøve et annet yrke og se hvordan det virkelig er. Innenfor media eller privat sektor feks! Anonymkode: 11746...c66 Jeg har jobbet i flere yrker, og jeg er klar over at vi har komprimert arbeidsår. Men siste 2 årene har jobbmengden vokst myyyye. (Og jeg jobbet timene mine og mer til før pandemien også).
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #13 Skrevet 10. januar 2022 Jeg har jobbet som lærer i 8 år. Vil ikke anbefale det til noen. Det er ikke godt nok betalt i forhold til jobben. Lett å bli utbrent i det yrket. For stor risiko i forhold til lønnen etter min mening. Ei jeg studerte med sa etter praksisen sin at det eneste hun følte da hun var der, var at det var en utakknemlig jobb. Hun sluttet på siste året, fikk totalt avsmak etter praksis. Jeg fikk den samme opplevelsen etter 3 år i yrket, plutselig innså jeg hvordan det tærer på deg over tid. Eneste goden er de snille elevene som man kan bli veldig glad i, og feriene. Resten er bare et mas og stress. Nei jeg hadde aldri valgt det om igjen. Anonymkode: 7addf...f95 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #14 Skrevet 10. januar 2022 Mange som går direkte fra vgs til høyere utdanning angrer dessverre når de kommer ut i yrkeslivet. Tror en del blir værende i jobber de mistrives i, det gjelder mange i mitt nettverk. Veldig synd å bruke det ene livet man har på noe man ikke trives med. Det kan være lurt å jobbe noen år i mellomtiden, prøve litt, få livserfaring (reise hvis pandemien tillater det) og bli eldre. Det er etter min mening det glade vanvidd å velge hva man skal gjøre for resten av livet i en alder av 18 år. Hjernen er ikke ferdig utviklet. Vær ung så lenge du kan, vi skal jobbe i maaaange år. Anonymkode: e81ea...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #15 Skrevet 10. januar 2022 Problemet er at jeg elsker jobben. Men sånn som det er blitt siste årene, spiser den meg opp. Og jeg vil jo gjerne ha en fritid også... Anonymkode: b0e3d...214
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #16 Skrevet 11. januar 2022 Der er givende og gøy. Men man må ha mange baller i luften. Du må kunne noe om og ivareta/håndtere barn med lærevansker, adhd, angst, norsk 2- elever, barnevernsbarn, skolevegring.. mobbesaker som dukker opp, enkelte krevende foreldre.. dokumenter og rapporter, ha foreldremøte og utviklingssamtaler. Du må samarbeide med assistenter, spes ped, bv.. Alt dette ved siden av å planlegge og gjennomføre undervisning. Innimellom går undervisningsopplegget i vasken fordi du må ordne opp i en krangel som skjedde I friminuttet eller en elev slår seg vrang. Jeg tror det som får meg til å "overleve " i jobben er å bare godta at jeg ikke får gjort noe med alt, jeg får ikke hjulpet alle på best mulig måte. Sånn er realiteten. Som nyutdannet skal man redde verden, og man skal ha masse fancy, praktiske undervisningsopplegg. Men det enkleste er ofte det beste. I min klasse har vi ganske kjedelig undervisning, syns jeg. Mye les og svar på oppgaver. Jobb i det samme heftet du har jobba i i et halvt år og vær stille. For det er så mye annet man må ta seg av i timen, og blir ting ustrukturert, så blir det kaos. For å være lærer, tror jeg du må være psykisk sterk, tålmodig, strukturert, være interessert i mennesker, sånn på et psykologisk plan. Du må ha kontroll på dine egne følelser, for når elever herjer rundt og det råder kaos, må du holde hodet kaldt og ikke klikke helt liksom 😅. Men man blir jo også flinkere til sånt som lærer. Jeg var ganske pinglete mine første år som lærer, men nå de siste årene har jeg blitt ganske streng. Å være faglærer er enklere, da. Jeg har også vært det. Da slipper du alt av foreldrekontakt, møter, oppfølging av elever med div problemer. Du trenger bare å konsentrere deg om fag. Jeg var faglærer i to fag noen år, og hadde masse spennende og gode undervisningsopplegg, fordi jeg hadde tid til å planlegge det. Nå er jeg kontaktlærer, og jeg har slutta å planlegge på samme måte som før. Det her er en helt annen type jobb. Anonymkode: ac1ba...bc7 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #17 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror det som får meg til å "overleve " i jobben er å bare godta at jeg ikke får gjort noe med alt, jeg får ikke hjulpet alle på best mulig måte. Sånn er realiteten Anonymkode: ac1ba...bc7 OP her, det har jeg lært for LENGE siden. Akkurat det der kommer ikke til å være et problem. Anonymkode: 03ed1...7f9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #18 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Å være faglærer er enklere, da. Jeg har også vært det. Da slipper du alt av foreldrekontakt, møter, oppfølging av elever med div problemer. Anonymkode: ac1ba...bc7 Hvordan blir man faglærer? Anonymkode: 03ed1...7f9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #19 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): det private var jeg også ferdig for dagen når jeg dro fra jobb. Folk flest vet ikke hvor mye jobb det er å være lærer. Hæ? Hva slags bedrift har du jobbet i? Mannen min jobber med finans og han jobber nesten hver eneste kveld etter vanlig arbeidsdag. Gjerne i helgen og. Dette er ganske normalt. Kom ikke her og påstå at man IKKE jobber kvelder og helger i det private, det får meg til å tro at du lyger god om hva du egentlig har jobbet med!! Anonymkode: ccc64...838
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #20 Skrevet 11. januar 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Hva slags bedrift har du jobbet i? Mannen min jobber med finans og han jobber nesten hver eneste kveld etter vanlig arbeidsdag. Gjerne i helgen og. Dette er ganske normalt. Kom ikke her og påstå at man IKKE jobber kvelder og helger i det private, det får meg til å tro at du lyger god om hva du egentlig har jobbet med!! Anonymkode: ccc64...838 Hei, jeg lyver ikke. Det finnes nok av jobber der en er ferdig når en går fra jobben, selv om du nevner finans. De fleste jobber har kontraktfestet arbeidstid. Tror nok heller det er finansbransjen som skiller seg ut her. Anonymkode: 9652f...672
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå