AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Hvor mye alkohol drikker dere som prøver? Har bestemt meg for å redusere litt, men synes det er godt med et glass rødvin innimellom på kvelden. Har lest litt forskjellig, både at kvinner som drikker et glass vin hver dag (altså 7 enheter i uken) har redusert fruktbarhet, men også at kvinner som drikker moderate mengder (vin) gjerne blir raskere gravide enn de som ikke drikker i det hele tatt. Er det noen her som prøvd å bli gravid lenge som erfart at det å redusere alkoholinntaket hjalp, dvs ble gravid den måneden du ikke drakk? Hvor mange enheter drikker dere som prøver? Anonymkode: c890d...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Et glass vin er ikke en enhet, men uansett, drakk en del både før første- og andremann uten at det tilsynelatende ga utslag verken for fruktbarhet eller barnet i ettertid. Eller - fruktbarheten var i hvert fall ikke redusert!! Anonymkode: 21115...8e0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 Jeg er glad i rødvin og drikker som jeg ønsker ila. prøveperioden. Dvs. nå kaller jeg det ikke prøveperioden, jeg kaller det bare "livet". De første månedene var jeg veldig forsiktig med alt, men så så jeg at jeg ikke ble gravid umiddelbart og kunne ikke sette ting på hold. Har blitt gravid før, og det var en fuktig sommer med mye usunn mat (og egentlig lite sex). Anonymkode: f8d79...76a 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 Jeg drakk som vanlig. Vanskelig å si om jeg drakk lite eller mye, i min omgangskrets drikker jeg lite men sammenliknet med hva mange skriver på nett drakk jeg mye? Men si at jeg pleide drikke 5-10 enheter i uka men ikke hver uke...og litt mer om sommeren enn ellers.. Men så ble det mindre fordi det ble covid-lockdown og jeg ikke drikker noe særlig hjemme, mest ute på byen, ble ikke gravid da. Den måneden jeg faktisk ble gravid etter 10PP hadde jeg drukket mer både måneden før og den PP, siden det var etter at de åpnet opp igjen. Tenker dette var litt tilfeldig for meg egentlig. Pleide forøvrig å passe litt på uken før IKM til jeg hadde testet meg Og tok en tidligtest om jeg visste at det skulle være noe arrangement med alkohol rundt IKM. Anonymkode: 99ee1...1b5
Mdy98 Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg drakk som vanlig. Vanskelig å si om jeg drakk lite eller mye, i min omgangskrets drikker jeg lite men sammenliknet med hva mange skriver på nett drakk jeg mye? Men si at jeg pleide drikke 5-10 enheter i uka men ikke hver uke...og litt mer om sommeren enn ellers.. Men så ble det mindre fordi det ble covid-lockdown og jeg ikke drikker noe særlig hjemme, mest ute på byen, ble ikke gravid da. Den måneden jeg faktisk ble gravid etter 10PP hadde jeg drukket mer både måneden før og den PP, siden det var etter at de åpnet opp igjen. Tenker dette var litt tilfeldig for meg egentlig. Pleide forøvrig å passe litt på uken før IKM til jeg hadde testet meg Og tok en tidligtest om jeg visste at det skulle være noe arrangement med alkohol rundt IKM. Anonymkode: 99ee1...1b5 Jeg tok covidvaksine , trakk to visdomstenner og drakk noen enheter i romjulen - alt dette i samme syklus og ble overraskende nok gravid. Så jeg har med andre ord levd ganske normalt.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 Er det virkelig så vanlig å drikke alkohol, fremdeles -nå i 2021 og 2022? Skulle tro folk var mer opplyste. Selv er jeg naturligvis totalavholds, og fokuserer ekstra på både sunn mat og drikke siden jeg prøver å bli gravid. Anonymkode: 39b74...607 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 Drikker som normalt. Men tester etter EL, så etter positiv test og frem til mensen er jeg litt forsiktig. Men har feks tatt et par glass til maten i selskap. Vil leve så normalt som mulig. Kjedelig å "leke" gravid i feks 6mnd før det klaffer. Men vi er enig om at alkohol reduseres/droppes dersom vi nærmer oss et år med prøving. Hadde jeg vært over 30år, hadde jeg kanskje vært mer forsiktig. Anonymkode: 43c39...325 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Skrevet 9. januar 2022 Vi ble gravid første pp. Hadde aldri trodd det skulle gå på første forsøk, og siden det var midt i sommerferien levde jeg som normalt. Hadde en ordentlig fuktig kveld ca 1 uke etter mensen var ferdig, etter det ble det kun en kveld med et glass. Så kuttet jeg helt ut cirka siste uke før forventet mens, Just in case. Jeg er vel så ego at jeg er av den oppfatningen at du ikke kan sette alt på vent hele perioden. Det er jo ingen risiko å drikke under mens-perioden og før eggløsning, da kan man ikke skade noe som helst. Men kanskje litt forsiktig dagene før forventet mens, itilfelle et egg har festet seg. Samtidig- skulle du drikke såpass mye at det skader et eventuelt embryo- så vil skadene trolig bli så store at kroppen "rydder opp av seg selv" slik at du har en abort pga avvik. Kroppen er finurlig 😊 Anonymkode: 467ef...5b6 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #9 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det virkelig så vanlig å drikke alkohol, fremdeles -nå i 2021 og 2022? Skulle tro folk var mer opplyste. Selv er jeg naturligvis totalavholds, og fokuserer ekstra på både sunn mat og drikke siden jeg prøver å bli gravid. Anonymkode: 39b74...607 Opplyste om hva? Det er jo ikke skadelig for noe foster om du drikker i perioden du har mensen og frem til eggløsning 🤷🏼♀️ det er vel heller i tidsrommet etter man bør være litt varsom... Det er vel slike som deg som stresser såpass mye med kosthold og livsstil at det tar en evighet å bli gravid. Trodde folk var såpass opplyst i 2022, at de visste at stress kan redusere sjansen for å bli gravid. Er en grunn til at man ofte hører om de som har "gitt opp" etter lang tid, plutselig får det til likevel 😊 Anonymkode: 467ef...5b6 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #10 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Opplyste om hva? Det er jo ikke skadelig for noe foster om du drikker i perioden du har mensen og frem til eggløsning 🤷🏼♀️ det er vel heller i tidsrommet etter man bør være litt varsom... Det er vel slike som deg som stresser såpass mye med kosthold og livsstil at det tar en evighet å bli gravid. Trodde folk var såpass opplyst i 2022, at de visste at stress kan redusere sjansen for å bli gravid. Er en grunn til at man ofte hører om de som har "gitt opp" etter lang tid, plutselig får det til likevel 😊 Anonymkode: 467ef...5b6 Jeg er totalavholds, har vært det hele livet. Har to barn, gravid på første forsøk. Prøver på nr. 3 i disse tider. Du ble vel skuffet nå. 😂 Trodde folk var såpass opplyste at de visste at alkohol skader eggene og fruktbarheten, helt irrelevant om du ikke tyr til flaska kun mellom mensen og eggløsning, lol. Anonymkode: 39b74...607
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #11 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er totalavholds, har vært det hele livet. Har to barn, gravid på første forsøk. Prøver på nr. 3 i disse tider. Du ble vel skuffet nå. 😂 Trodde folk var såpass opplyste at de visste at alkohol skader eggene og fruktbarheten, helt irrelevant om du ikke tyr til flaska kun mellom mensen og eggløsning, lol. Anonymkode: 39b74...607 Ingen som ble overrasket, slike utsagn kommer alltid fra de som er avholds. De mener jo det er nøkkelen til alt de har oppnådd. Anonymkode: f8d79...76a 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #12 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ingen som ble overrasket, slike utsagn kommer alltid fra de som er avholds. De mener jo det er nøkkelen til alt de har oppnådd. Anonymkode: f8d79...76a Tull, avhold er ikke nøkkelen til alt. Men er faktisk en betydelig faktor når det gjelder fertilitet. Anonymkode: 39b74...607 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #13 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er totalavholds, har vært det hele livet. Har to barn, gravid på første forsøk. Prøver på nr. 3 i disse tider. Du ble vel skuffet nå. 😂 Trodde folk var såpass opplyste at de visste at alkohol skader eggene og fruktbarheten, helt irrelevant om du ikke tyr til flaska kun mellom mensen og eggløsning, lol. Anonymkode: 39b74...607 Jeg ble gravid på første forsøk med begge barna mine, og jeg har festet mer enn de fleste, hver helg (fredag, lørdag og søndag) + 1-2 dager i uken.. Det har ikke påvirket min eggkvalitet! Og heller ikke venninnene mine. https://tidsskriftet.no/2003/09/vin-gjor-kvinner-gravide-raskere - Jeg synes denne studien fra 2016 er fin! Anonymkode: 4755e...b96
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #14 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvor mye alkohol drikker dere som prøver? Har bestemt meg for å redusere litt, men synes det er godt med et glass rødvin innimellom på kvelden. Har lest litt forskjellig, både at kvinner som drikker et glass vin hver dag (altså 7 enheter i uken) har redusert fruktbarhet, men også at kvinner som drikker moderate mengder (vin) gjerne blir raskere gravide enn de som ikke drikker i det hele tatt. Er det noen her som prøvd å bli gravid lenge som erfart at det å redusere alkoholinntaket hjalp, dvs ble gravid den måneden du ikke drakk? Hvor mange enheter drikker dere som prøver? Anonymkode: c890d...3c5 Jeg har så stor tro på å leve som normalt og ikke tenke så mye på alle ting man burde/burde ikke. Det er ikke det glasset med vin som er avgjørende for om du blir gravid eller ikke. Anonymkode: 4755e...b96 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #15 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvor mye alkohol drikker dere som prøver? Har bestemt meg for å redusere litt, men synes det er godt med et glass rødvin innimellom på kvelden. Har lest litt forskjellig, både at kvinner som drikker et glass vin hver dag (altså 7 enheter i uken) har redusert fruktbarhet, men også at kvinner som drikker moderate mengder (vin) gjerne blir raskere gravide enn de som ikke drikker i det hele tatt. Er det noen her som prøvd å bli gravid lenge som erfart at det å redusere alkoholinntaket hjalp, dvs ble gravid den måneden du ikke drakk? Hvor mange enheter drikker dere som prøver? Anonymkode: c890d...3c5 Hehe, må nesten le litt. Jeg har så og si aldri drukket i hele mitt liv, kun 20 ganger til sammen sånn ca. Prøvde å bli gravid med samboeren min og vi lå ofte sammen spesielt rundt og rett før eggløsning, å hver eneste gang trodde jeg at ja NÅ har jeg blitt gravid (og levde som jeg var det) men Ingenting skjedde på 2 år å jeg gav opp å dreit i alt og tenkte at NÅ skulle jeg gi faen og akseptere situasjon og at jeg aldri kom til å bli gravid eller få barn. Jeg begynte å drikke med god samvittighet og tror du ikke jeg ble gravid akkurat da, den måneden jeg drakk som bare det 😒 fant det heldigvis fort ut at jeg hadde blitt gravid og stoppet å drikke men var nervevrak i flere måneder for at barnet hadde tatt skade (noe det heldigvis ikke hadde) Anonymkode: 95d8a...b01
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #16 Skrevet 10. januar 2022 Levde som normalt frem til jeg ble gravid. Hadde nok fått dårlig livskvalitet om jeg satt «livet på vent». Anonymkode: b3369...113 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #17 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er totalavholds, har vært det hele livet. Har to barn, gravid på første forsøk. Prøver på nr. 3 i disse tider. Du ble vel skuffet nå. 😂 Trodde folk var såpass opplyste at de visste at alkohol skader eggene og fruktbarheten, helt irrelevant om du ikke tyr til flaska kun mellom mensen og eggløsning, lol. Anonymkode: 39b74...607 Om man drikker alkohol eller ikke har da ingenting å si på hvor fruktbar man er. Kan skjønne alkohol kanskje synker fruktbarheten noe hvis man er en skikkelig ALKIS, men til og med de blir jo gravide. Men skjønner hva du mener, det beste er jo å være avholds for kroppen. Anonymkode: 95d8a...b01 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #18 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Levde som normalt frem til jeg ble gravid. Hadde nok fått dårlig livskvalitet om jeg satt «livet på vent». Anonymkode: b3369...113 Du trenger alkohol for å ha bra livskvalitet? Trist i så fall. Anonymkode: 39b74...607 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #19 Skrevet 10. januar 2022 Ja det kan jo ikke skade så mye med noen få glass vin Ila en uke har jeg tenkt da. Men så blir man etter hvert som prøvemånedene (eller livet som noen så fint sa) går, noe desperat og vil prøve å ta kontroll på noe som jeg kanskje ikke kan kontrollere uansett Dette er første måneden jeg prøver med å redusere alkoholen, også fra mens til eggløsning, så får vi se om det har noen virkning! Ser at det er ulike holdninger til dette, jeg takker for alle innspillene 😊 Hilsen TS Anonymkode: c890d...3c5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #20 Skrevet 10. januar 2022 Jeg ble gravid den ene måneden jeg kuttet alkohol(drakk vanligvis noen glass vin hver helg og et par øl fordelt over 2-3 dager). Tilfeldig kanskje. Anonymkode: de0dc...057
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå