AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Min søster med to barn sliter økonomisk og hele livet hennes er ett eneste stort rot. Ikke penger, masse gjeld og ingen fast jobb. Heller ingen utdanning, barna har to ulike fedre og ingen av dem er i stand til å betale barnebidrag eller ha noe samvær med barna. I tillegg har vi ikke det beste forholdet, hun kan være ubehagelig og direkte. Vi omgås lite utenom jul. Å feire jul med henne er krevende nok. Når vi bodde sammen i juleferien måtte jeg virkelig anstrenge meg for å holde maska. Både hun og ungene er slitsomme. Jeg bor alene med min sønn som jeg har 50%. Hun tok det som en selvfølge at jeg skulle la henne flytte inn til meg, da hun ble kastet ut av husverten sin etter manglene husleie over flere måneder. Søster mente det hele var NAV sin feil og at de måtte bare ha ett sted å bo frem til NAV ordnet oppi dette. Nå vet jeg ikke hvordan NAV kunne ordne oppi noe sånt, i tillegg er det omtrent umulig å få leid seg bolig med nav - garanti. Så jeg sa nei til at hun kunne få bo hos oss, fordi jeg var redd for at det skulle bli langvarig. Og jeg holder som sagt ikke ut å bo med henne, felles julefeiring på hytta med henne og ungene var ille nok. Mine foreldre bor i en 2-roms de har ikke plass til å ha henne boende hos seg. Jeg sa nei, og hadde en god unnskyldning, men nå sitter jeg her og har dårlig samvittighet. Jeg føler meg uvel og er bekymret for tantebarna mine. Anonymkode: cb5cb...8d7 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Dere er av samme kjøtt og blod Der som er ditt er også hennes, og omvendt Anonymkode: ced59...c74 3
Populært innlegg Silva Pluvialis Skrevet 9. januar 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 9. januar 2022 Jeg ville heller hjulpet henne med å finne bolig enn å la henne flytte inn når dere ikke er på talefot. Det blir ikke noe god situasjon for noen av dere. Hva med kommunal bolig? 51
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 Hadde et av mine søsken vært i krise, hadde jeg soleklart stilt opp, i hvert fall for en kort tid. Selv om jeg ikke var enig i unnskyldningene (denne "det er NAVs feil" fungerer bare ikke på meg). Jeg ville dog hatt veldig klare regler, og begrensninger. Jeg hadde selvsagt tilbudt husly i krisen, men ikke latt det være et hjem over tid. Det måtte vært fremgang/progresjon i jakten på et nytt sted å bo, og jeg ville satt klare frister for når de måtte vært ute igjen. Jeg hadde ikke klart å leve med samvittigheten ellers, det er tross alt snakk om mennesker jeg deler blod med. Anonymkode: 648fc...0d8 17
Populært innlegg Smascha Skrevet 9. januar 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sa nei, og hadde en god unnskyldning, men nå sitter jeg her og har dårlig samvittighet. Jeg føler meg uvel og er bekymret for tantebarna mine. Anonymkode: cb5cb...8d7 Du gjorde absolutt det rette i denne situasjonen. ❤️ Og så klart har du dårlig samvittighet, det er jo det alle vi damer har når vi for ein gong skuld tar vare på oss sjølve. 94
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 Hadde kunne vurdere å tilbudt å ta hånd om ungene en stund, men ikke latt en søster med store problemer få bo hos meg om det var meg. Anonymkode: 1d3c4...f83 22
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 Da hjelper du henne heller med å kontakte NAV. Barn skal ikke være hjemløse. Anonymkode: 466f4...9bd 29
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Skrevet 9. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Hadde et av mine søsken vært i krise, hadde jeg soleklart stilt opp, i hvert fall for en kort tid. Selv om jeg ikke var enig i unnskyldningene (denne "det er NAVs feil" fungerer bare ikke på meg). Jeg ville dog hatt veldig klare regler, og begrensninger. Jeg hadde selvsagt tilbudt husly i krisen, men ikke latt det være et hjem over tid. Det måtte vært fremgang/progresjon i jakten på et nytt sted å bo, og jeg ville satt klare frister for når de måtte vært ute igjen. Jeg hadde ikke klart å leve med samvittigheten ellers, det er tross alt snakk om mennesker jeg deler blod med. Anonymkode: 648fc...0d8 Når det er sagt, så virker forholdet deres såpass anstrengt at det kan være greit å si nei, og heller finne andre måter å hjelpe på. Du skal selvsagt først og fremst ta vare på deg, din egen helse, og dine. Anonymkode: 648fc...0d8 16
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #9 Skrevet 9. januar 2022 1 minutt siden, Smascha said: Og så klart har du dårlig samvittighet, det er jo det alle vi damer har når vi for ein gong skuld tar vare på oss sjølve. Det er, på godt og vondt, ikke noe som bare gjelder dere damer, men jeg er enig. Når det er såpass anstrengt som her, så er det viktigste å ta vare på en selv først. Anonymkode: 648fc...0d8 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #10 Skrevet 9. januar 2022 Jeg mener bestemt at barnevern bør kontaktes når det er så alvorlig at de ikke har et sted å bo. Noen lenger oppe skrev at det som var ditt er hennes og vice versa, det er jeg ikke enig i. Men du bør virkelig tenke på barna! Anonymkode: d778f...104 34
Gjest hellokitty Skrevet 9. januar 2022 #11 Skrevet 9. januar 2022 Du skal ikke ha dårlig samvittighet for dette. Dette er hennes problem. Hun må ta ansvar for livet sitt og ikke regne med at alle andre skal ordne opp for hennes uansvarlighet.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #12 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min søster med to barn sliter økonomisk og hele livet hennes er ett eneste stort rot. Ikke penger, masse gjeld og ingen fast jobb. Heller ingen utdanning, barna har to ulike fedre og ingen av dem er i stand til å betale barnebidrag eller ha noe samvær med barna. I tillegg har vi ikke det beste forholdet, hun kan være ubehagelig og direkte. Vi omgås lite utenom jul. Å feire jul med henne er krevende nok. Når vi bodde sammen i juleferien måtte jeg virkelig anstrenge meg for å holde maska. Både hun og ungene er slitsomme. Jeg bor alene med min sønn som jeg har 50%. Hun tok det som en selvfølge at jeg skulle la henne flytte inn til meg, da hun ble kastet ut av husverten sin etter manglene husleie over flere måneder. Søster mente det hele var NAV sin feil og at de måtte bare ha ett sted å bo frem til NAV ordnet oppi dette. Nå vet jeg ikke hvordan NAV kunne ordne oppi noe sånt, i tillegg er det omtrent umulig å få leid seg bolig med nav - garanti. Så jeg sa nei til at hun kunne få bo hos oss, fordi jeg var redd for at det skulle bli langvarig. Og jeg holder som sagt ikke ut å bo med henne, felles julefeiring på hytta med henne og ungene var ille nok. Mine foreldre bor i en 2-roms de har ikke plass til å ha henne boende hos seg. Jeg sa nei, og hadde en god unnskyldning, men nå sitter jeg her og har dårlig samvittighet. Jeg føler meg uvel og er bekymret for tantebarna mine. Anonymkode: cb5cb...8d7 Gå til nav. De plikter å gi henne en form for husly hvertfall når hun har barn. Forvent ikke drømmehuset. Anonymkode: bf5bd...f37 17
Luckie Skrevet 9. januar 2022 #13 Skrevet 9. januar 2022 Skjønner den dårlige samvittigheten, men jeg hadde heller ikke dratt inn kaos i huset mitt. Du kan banne på at det ikke hadde funka og hun hadde snylta som bare det på deg. Ikke sikkert du hadde fått henne ut når du vil heller. Kontakt barnevernet hvis du er bekymret. 24
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #14 Skrevet 9. januar 2022 Jeg anbefaler deg å ta kontakt med hennes fastlege, NAV eller melde bekymring til BV. Dette er omstendigheter ingen barn skal leve under. Mor har ansvar, men når ikke hun tar ansvar på det legges på det offentlige. Anonymkode: 3b527...c7a 17
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #15 Skrevet 9. januar 2022 Hjemløs med omsorg for to barn midtvinters i Norge...skjer neppe 👹 Anonymkode: 2b1c9...1de 11
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #16 Skrevet 9. januar 2022 Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Synes synd på barna, men det er vel en grunn til at du er bekymret for at hun kunne ha blitt boende hos deg over lang tid og ikke bare midlertidig. Det er viktig å hjelpe.andre mennesker, men når forholdet deres er så anstrengt kunne dette gått virkelig utover din egen trivsel og ditt barn. Jeg tenker at du gjorde det rette. Det er ikke mulig å hjelpe andre. Hun må t ansvar for den situasjonen som hun havnet i. Anonymkode: a593c...ad4 10
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #17 Skrevet 9. januar 2022 Du skal ikke ha dårlig samvittighet for dette. Din søster har her blitt kastet ut av en utleier, der det ikke er betalt leie på flere måneder og dette har hun vært helt klar over. Hun har valgt å ikke gjøre noe med saken men skylder på Nav. Nå forventer hun at noen andre, du, skal steppe inn og la henne få bo gratis og på uoverskuelig tid, selv om dette ikke er noe du har sagt ja til eller synes passer. Du er også en person hun heller ikke har mye omgang med ellers. Hadde hun flyttet inn hos deg ville dette nesten garantert gått utover deg og ditt barn, plassmessig, økonomisk og trivselmessig. Du må tenke på ditt eget barn først, ikke andres. Din søster har barn og de vil ikke bli hjemløse. De vil kanskje få husrom som verken er fine eller i noe godt nabolag, men dette er jo noe din søster skulle tenkt på før hun ble kastet ut. Det er strenge regler for å kaste ut folk i Norge, så denne saken har hun vært klar over veldig veldig lenge. Anonymkode: 4618c...003 11
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #18 Skrevet 9. januar 2022 FOR ALL DEL IKKE GJØR DET! Hjelp gjerne til og ta kontakt med BV eller NAV, aldri aldri aldri slipp dem inn i boligen din. Du må tenke at det er for din egen beste, og ikke minst for sønnen din som du har plikt til å beskytte og vare på Anonymkode: 4920a...077 12
GammelKaktus Skrevet 9. januar 2022 #19 Skrevet 9. januar 2022 (endret) Synes du gjorde det rette her, du skal først og fremt ta vare på din sønn og så deg selv. Det er ingen i Norge som må bo på gata, sitter man uten sted og bo så får man hjelp. NAV har tilgang og mulighet til å hjelpe de på dagen så hun kan ta kontakt med de, du kan eventuelt hjelpe de med det om du ønsker det. Men å slippe henne inn i ditt hjem er ikke lurt. Tar du henne inn så vil du mest sannsynlig sitte med alt av utgifter selv og det blir raskt dyrt når man er så mange. Har hun ikke hatt evne til å prioritere og passe på at leia ble betalt så tenker jeg hun har like lite økonomisk sans på andre ting. Endret 9. januar 2022 av FrøkenMånestråle Irriterende skrivefeil :P 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #20 Skrevet 9. januar 2022 Du har gjort det riktige. Hun kommer aldri til å få orden på livet sitt hvis andre rydder opp etter henne. Det kommer til å ordne seg med bolig. Ingen barnefamilier blir satt på gata i Norge. Hvis du vil gjøre noe for søsteren din kan du for eksempel tilby å se på økonomien sammen med henne, men dette er også noe hun kan få hjelp til hos Nav. Anonymkode: 80e65...b3a 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå