Gå til innhold

Katteraser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan oppstår egentlig katteraser?

Etter å ha lest andre tråder her om rasekatter her inne søkte jeg opp rasen britisk korthår, og for meg ser de helt ut som vanlige huskatter. Hvis noen ønsket å lage en tilsvarende rase, "Norsk korthår", hadde det da holdt å velge ut noen vanlige norske huskatter og avle kontrollert på dem og skrive stamtavler? Hvor mange generasjoner må i såfall til før det slutter å være vanlige huskatter og blir en katterase?

(Før noen blir sure og anklager meg for uvettig katteavl, jeg har ikke tenkt å gjøre dette. Jeg lurer bare på hvordan det fungerer.)

Anonymkode: 01a7e...8f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du synes Britisk korthår ser ut som en huskatt? Da er vi veldig uenige. Britisk korthår ser for meg ut som små teddybjørner, med runde hoder, store øyne og liten nese. Da tenker jeg selvfølgelig på rasetypiske britisk korthår.
Da synes jeg Europé er mye mer huskattete, og trolig derfor er det ikke akkurat den mest populære rasen heller. 

Anonymkode: 92a06...fc9

• Liker 2
Skrevet

Det er snakk om mye mer enn bare noen få år med selektiv avl. Noen katteraser bruker mange tiår på å bli godkjent, mens andre bruker kortere tid. Du må også lage et miljø rundt katten og opprette en raseklubb som bestemmer hvordan rasen skal avles. Hvilke trekk skal fokuseres på, og hva skal skille den fra vanlige huskatter? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...