AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Hei! Jeg lurer på hvordan dere gjør det økonomisk med tanke på barnehage osv? Jeg eier boligen vi bor i siden samboer har studiegjeld på nesten en million, ingen ordentlig inntekt og derfor ikke var kapabel til å bli med på lån etc, og derfor står han ikke på kontrakten til boligen heller. Det var et valg vi tok med tanke på at nav ofte ber deg selge verdier osv før du søker om stønader. Greit nok at jeg betaler lånet, det er jo meg det står på. (Greier det helt fint med min inntekt) Det jeg stusser litt over er at han gjerne skal ha noe å si på strømavtaler osv (og bytter i hytt og pine uten å informere meg), men at han ikke betaler 50% av den - for han bruker muligens mer strøm enn meg fordi hans elektroniske ting (som ikke blir brukt) _må_ stå på døgnet rundt for ingen grunn. Så har vi barnehage regninga da. Der forventet jeg at vi skulle betale 50/50. Det er det jeg mener hadde vært riktig i hvert fall. Men nei. Hele den regninga er det jeg som må ta. Hvis jeg regner med lånet, strømmen og barnehagen så betaler jeg til sammen 12 000 i mnd for alt, mens han betaler kanskje 2k mat i mnd. (Der har jeg trukket fra alkohol fordi jeg ikke drikker) Jeg sitter igjen med ca 2-3000kr til andre regninger (som også går på at han f.eks skal ha internett og strømmetjenester), mat, uforutsette utgifter og sparing (som aldri blir noe sparing fordi jeg ender opp med å ha et par hundre kroner til "overs" før jeg får lønn igjen) Det jeg lurer på er om dette er normalt? Hva bør jeg kreve av han? (Han bor jo i prinsippet gratis på hotell med alt inkl) Kan jeg lage en slags kontrakt med han hvor jeg skriver ned hva han skal betale? Evt lage en leiekontrakt hvor jeg tar utgangspunkt i de tre siste strømregningene, halvparten av barnehageregninga, Internett etc? Anonymkode: f2653...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Det du bør kreve er at samboeren din skaffer seg en inntekt. Han er far nå, han bor ikke hjemme hos morra si. Anonymkode: 3c889...c09 39
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 Jeg synest han slipper alt for lett unna økonomisk, også er jeg litt nysgjerrig på hvordan han kan ha nesten 1 mill i studiegjeld og ingen ordentlig inntekt ? Anonymkode: 56127...b51 24
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 Ser ingen grunn til at DU skal betale bhg. Det må han for faen greie selv. Din samboer er det jeg ville kaldt en snylter. Anonymkode: 54097...e96 16
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 Kan også legge til at han er den som bruker bilen mest, men som ikke gjør en dritt for å ta vare på den (fyller ikke luft i dekkene selv om det ene dekket er flatt, vasker aldri bilen, bytter aldri slitedeler som vindusviskere etc.) Da en motordel var blitt ødelagt ville han heller selge bilen fordi "det var så dyrt" å fikse, mens jeg sparte 4500kr på å kjøpe delen og fikse den selv. Ny bruktbil hadde vi ikke hatt råd til uansett, i hvert fall ikke noe bedre enn den vi har som vi da måtte solgt med tap. Det er jeg som betaler forsikring på bilen. /ts Anonymkode: f2653...1f8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synest han slipper alt for lett unna økonomisk, også er jeg litt nysgjerrig på hvordan han kan ha nesten 1 mill i studiegjeld og ingen ordentlig inntekt ? Anonymkode: 56127...b51 Tulleutdanninger. En veninne av meg har nesten 1,6mill i studielån/gjeld. Men ingen konkret utdanning å vise til for hun har bare fjaset rundt på alle kunstskoler du kan tenke deg. P Anonymkode: 54097...e96 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 Vil du ha en sånn snylter? Anonymkode: accf7...e4d 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Skrevet 9. januar 2022 Jeg blir helt matt når jeg leser hva folk finner seg i av den de deler livet med. Selvfølgelig skal han bidra mye mer enn han gjør! Dette er jo så skjevt som det går an. Han bor gratis, og betaler en latterlig lav sum for mat. Det hadde vært bedre for deg å være aleneforsørger for barnet. Anonymkode: 64811...178 19
Gjest rampenissen72 Skrevet 9. januar 2022 #9 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan også legge til at han er den som bruker bilen mest, men som ikke gjør en dritt for å ta vare på den (fyller ikke luft i dekkene selv om det ene dekket er flatt, vasker aldri bilen, bytter aldri slitedeler som vindusviskere etc.) Da en motordel var blitt ødelagt ville han heller selge bilen fordi "det var så dyrt" å fikse, mens jeg sparte 4500kr på å kjøpe delen og fikse den selv. Ny bruktbil hadde vi ikke hatt råd til uansett, i hvert fall ikke noe bedre enn den vi har som vi da måtte solgt med tap. Det er jeg som betaler forsikring på bilen. /ts Anonymkode: f2653...1f8 Hans barn = hans barnehage regning. Hadde aldri i livet betalt barnehagen for noen andre barn. Men sikkert chill for mora til ungen, og han. Hvorfor er du sammen med en sånn boms av en fyr? Han snylter jo på deg.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #10 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser ingen grunn til at DU skal betale bhg. Det må han for faen greie selv. Din samboer er det jeg ville kaldt en snylter. Anonymkode: 54097...e96 Takk. Er det jeg går og kjenner på. Setter spørsmålstegn ved hans økonomiske sans fordi han kan kjøpe la oss si 4 sixpac med den dyreste cideren, penger som jeg anser at man heller ut, men han blir skikkelig sur når jeg kjøper ny vogn til barnet (2500kr) fordi den vogna vi har gjør at jeg får skikkelig smerter i rygg, skuldre, armer og nakke. (Som på sikt kan utgjøre at jeg blir sykemeldt og går ned i inntekt) /ts Anonymkode: f2653...1f8 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #11 Skrevet 9. januar 2022 Du skjønner vel selv at dette ikke er greit. Hvorfor har han ikke inntekt? Gjør han noe for å løse dette, eller søker han bare på "drømmejobben" som dukker opp i ny og ne? Anonymkode: 29780...4d3 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #12 Skrevet 9. januar 2022 rampenissen72 skrev (På 9.1.2022 den 20.05): Hans barn = hans barnehage regning. Hadde aldri i livet betalt barnehagen for noen andre barn. Men sikkert chill for mora til ungen, og han. Hvorfor er du sammen med en sånn boms av en fyr? Han snylter jo på deg. Det er vårt felles barn. AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 20.01): Jeg synest han slipper alt for lett unna økonomisk, også er jeg litt nysgjerrig på hvordan han kan ha nesten 1 mill i studiegjeld og ingen ordentlig inntekt ? Anonymkode: 56127...b51 Han studerte i utlandet, ble utsatt for en ulykke i en periode hvor skolen ikke forsikret elevene sine (typ ferie) og kunne ikke fullføre pga skadene. (Han skulle egentlig vært død, er flaks at han ikke kom hjem i kiste) Jeg får ta en økonomi prat med han og si at vi må få på plass en kontrakt/leiekontrakt som sier hva/hvor mye han skal betale, eller gå over til at han må betale bidrag i stede. Er så sliten at jeg ikke kjenner meg selv og familien min lurer på om jeg er alvorlig syk.. AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 20.06): Du skjønner vel selv at dette ikke er greit. Hvorfor har han ikke inntekt? Gjør han noe for å løse dette, eller søker han bare på "drømmejobben" som dukker opp i ny og ne? Anonymkode: 29780...4d3 Han venter på å bli ufør pga skade. /ts Anonymkode: f2653...1f8 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #13 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han venter på å bli ufør pga skade. /ts Anonymkode: f2653...1f8 Okei, det er jo I utgangspunktet en god grunn. Men sånn som du beskriver ham kommer det ikke til å bli lettere den dagen han blir ufør, han prioriterer helt feil (tenker sider / barnevogn-eksempelet). Og det kommer han vel til å fortsette med. Håper dere kan sette dere ned og se på hvordan dere skal gjøre det etter hvert, han er nødt til å bidra mer. Anonymkode: 29780...4d3 9
Luckie Skrevet 9. januar 2022 #14 Skrevet 9. januar 2022 Her er det stor forskjell på inntekten vår, men jeg betaler bhg, sfo og litt mer i matpenger. Betaler alt som er mine regninger og diesel på bilen. Han betaler huslån, strøm, kommunale avgifter og sine egne regninger( blant annet Mastercard). Jeg betaler også ofte klær/utstyr til barna. Tror faktisk han hadde kasta meg ut hvis jeg ikke hadde bidratt med noe🤪 Du blir jo virkelig utnytta her og må sette ned foten.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #15 Skrevet 9. januar 2022 Men hva har han i inntekt da? Jeg tenker at det er urettferdig at bare fordi du har høyere inntekt skal du bruke alle dine penger på felles utgifter mens han skal bruke sine på cider og tull. Dere må nesten sette opp et budsjett med hva hver av dere har inn, og hva dere felles har av utgifter. (Utenom huslån og de utgiftene siden det er ditt hus. Håper du står som 100% eier på skjøtet?). Så må dere se hva dere begge skal bidra med slik at dere sitter igjen med omtrentlig like mye etterpå, iallfall ikke at han har mindre. Feks om du har 15k etter å ha betalt hus-lån og han har 10k utbetalt og fellesutgifter (bhg, strøm, bil, alt til barnet som du også får bestemme hva som er nødvendig) er 20k så er det rettferdig at han betaler inn 8k og du 12k feks. Da har du igjen 3k og han 2k som dere kan spare eller bruke til cider/tull. Si tydlig ifra at alkohol er personlig utgift. Når han får innvilget ufør får han kanskje mer utbetalt og kan da øke sin bidragsprosent. Anonymkode: a8a0e...b92 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #16 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hva har han i inntekt da? Anonymkode: a8a0e...b92 Det vet jeg ikke og får heller ikke noe svar når jeg spør. Da vi skulle søke om redusert pris på barnehageregninga (fordi samlet inntekt var under 600 000kr eller noe slikt) endret han brått mening om at jeg skulle søke, så da måtte jeg sende han pdf med årslønn etc. Jeg mistenker at han har høyere inntekt enn han gir utrykk for, og/eller at han har/har tatt opp flere smålån (bak min rygg). Han har aldri råd til noe barnet trenger som koster litt, men han har råd til en ny spillkonsoll (som koster mer enn utstyret til barnet). Kan klage over at maten er dyr og kjøper det billigste han finner i butikken, men kan på samme turen komme hjem med to sixpac med øl f.eks (og da koster en sixpac rundt 200kr med pant) Er det flere smålån som er ute og rusler i økonomien hans kommer jeg enten til å kreve at jeg får overta kontrollen over hans økonomi også (evt at han får seg økonomisk verge) eller så må jeg gå fra han. /ts Anonymkode: f2653...1f8 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #17 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Han studerte i utlandet, ble utsatt for en ulykke i en periode hvor skolen ikke forsikret elevene sine (typ ferie) og kunne ikke fullføre pga skadene. (Han skulle egentlig vært død, er flaks at han ikke kom hjem i kiste) Jeg får ta en økonomi prat med han og si at vi må få på plass en kontrakt/leiekontrakt som sier hva/hvor mye han skal betale, eller gå over til at han må betale bidrag i stede. Er så sliten at jeg ikke kjenner meg selv og familien min lurer på om jeg er alvorlig syk.. /ts Anonymkode: f2653...1f8 Det forklarer fortsatt ikke hvordan han kan ha 1 mill i studielån uten å ha jobb. Anonymkode: 69bb9...0c3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #18 Skrevet 9. januar 2022 49 minutter siden, AnonymBruker said: Det du bør kreve er at samboeren din skaffer seg en inntekt. Han er far nå, han bor ikke hjemme hos morra si. Anonymkode: 3c889...c09 Du må kreve at han betaler halvparten av utgifter til barnet, strøm, mat osv.. Anonymkode: 2115a...f50 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #19 Skrevet 9. januar 2022 Siden han har ingen inntekt, vet ikke din årslønn, men om han har ingenting så kan du søke redusert foreldrebetaling Anonymkode: f3a6a...ef4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #20 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det vet jeg ikke og får heller ikke noe svar når jeg spør. Da vi skulle søke om redusert pris på barnehageregninga (fordi samlet inntekt var under 600 000kr eller noe slikt) endret han brått mening om at jeg skulle søke, så da måtte jeg sende han pdf med årslønn etc. Jeg mistenker at han har høyere inntekt enn han gir utrykk for, og/eller at han har/har tatt opp flere smålån (bak min rygg). Han har aldri råd til noe barnet trenger som koster litt, men han har råd til en ny spillkonsoll (som koster mer enn utstyret til barnet). Kan klage over at maten er dyr og kjøper det billigste han finner i butikken, men kan på samme turen komme hjem med to sixpac med øl f.eks (og da koster en sixpac rundt 200kr med pant) Er det flere smålån som er ute og rusler i økonomien hans kommer jeg enten til å kreve at jeg får overta kontrollen over hans økonomi også (evt at han får seg økonomisk verge) eller så må jeg gå fra han. /ts Anonymkode: f2653...1f8 Altså, jeg tenker at det har du krav på å få vite. For alt du vet kan han ha mye mer i inntekt enn hva du vet. Så lenge situasjonen er som den er, så bør dere sette dere ned og se på inntekter og utgifter, han kan selvsagt ikke betale så mye som du, men han bør betale så mye som han kan. Anonymkode: 56127...b51 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå