Gå til innhold

1 kartong vin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, ut i fra WHOs anbefalinger, så er den mengden regnet som helseskadelig. Jo oftere den mengden inntas jo verre er det.
Men man skal også leve. Du hadde det sikkert fint og gøy. Livskvalitet. Hadde ikke tenkt så mye på det, om det var en gang innimellom og du ikke er alkoholiker.

Anonymkode: ffefa...46c

Jeg også drikker litt mer enn denne kartongen men tenkte og holde meg til to kartonger på 7 dager. Er det innenfor grensen? 

Anonymkode: 79897...bb0

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg drikker ca 3 kartonger i uka, kanskje 2,5. Jobber 100% og trener aktivt. Spiser sunt og har fine blodprøvesvar.

Anonymkode: eca04...34d

So far, so good. 
Høyt forbruk av alkohol over tid øker risikoen for sykdommer. F.eks hjerneslag, kreft, leversykdommer osv osv.
Du vil garantert ha en bedre helse om 30 år om du dropper de tre daglige kartonger.
Alkohol er gift for kroppen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

So far, so good. 
Høyt forbruk av alkohol over tid øker risikoen for sykdommer. F.eks hjerneslag, kreft, leversykdommer osv osv.
Du vil garantert ha en bedre helse om 30 år om du dropper de tre daglige kartonger.
Alkohol er gift for kroppen.

Men man merker vel symptomer før hjerneslaget inntreffer?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg også drikker litt mer enn denne kartongen men tenkte og holde meg til to kartonger på 7 dager. Er det innenfor grensen? 

Det er over.

AnonymBruker
Skrevet

Det er over.

1 1/2 da?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men man merker vel symptomer før hjerneslaget inntreffer?

Kanskje i form av høyt blodtrykk, og andre risikofaktorer. 
Har inntrykk av at slag ofte er akutt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir full på under en flaske, skulle jeg drukket en kartong på én helg ville jeg i hvert fall vært konstant beruset, ikke noe jeg ville gjort til vanlig. Er dame på 57 kg. På festival for noen år siden drakk jeg kanskje 6-8 halvlitere hver dag i tre dager, det er jo mer, men det skjer én gang i året maks.

Er det en veldig feststemt hyttetur der man drikker jevnt og trutt fredag kveld, hele lørdag og halve søndag så kanskje, men mandagen ville vært tøff i så fall. Tåler sprit bedre enn vin rent formmessig, blir ikke like fyllesyk. 

Anonymkode: ddeb4...ba8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje i form av høyt blodtrykk, og andre risikofaktorer. 
Har inntrykk av at slag ofte er akutt

Det er jo skummelt. Men det er vel mer vanlige opp i alderen som 50-60?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

1 1/2 da?

om du er kvinne så maks 14 enheter. Én liter vin med 12 prosent alkohol inneholder ca 12 alkoholenheter. Det blir vel ca 1,2 L vin max per uke.
Er også begrensninger på hvor mye der bør drikkes av gangen. Verre å drikke alt på en kveld enn to glass per dag

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

En ting er det helsemessige, men hva er poenget? Blir du overhode ikke fyllesyk? Jeg blir uggen dagen derpå av et par glass om det er rett type vin. Kan ha en flaske i 2-3 uker om det bare er for kosedrikking, ett glass av og til om jeg føler for det. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo skummelt. Men det er vel mer vanlige opp i alderen som 50-60?

Har ikke noe statistikk for hånden, men alder er jo en risikofaktor når det kommer til slag - uavhengig av alkoholinntak

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

om du er kvinne så maks 14 enheter. Én liter vin med 12 prosent alkohol inneholder ca 12 alkoholenheter. Det blir vel ca 1,2 L vin max per uke.
Er også begrensninger på hvor mye der bør drikkes av gangen. Verre å drikke alt på en kveld enn to glass per dag

Den jeg drikker nå har 9%. Jeg er kvinne ja. Hvor mange enheter er det i en kartong?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En ting er det helsemessige, men hva er poenget? Blir du overhode ikke fyllesyk? Jeg blir uggen dagen derpå av et par glass om det er rett type vin. Kan ha en flaske i 2-3 uker om det bare er for kosedrikking, ett glass av og til om jeg føler for det. 

Blir ikke fyllesyk nei, synes det er godt og avslappende 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Den jeg drikker nå har 9%. Jeg er kvinne ja. Hvor mange enheter er det i en kartong?

volum i kartongen?

Gjest AprilRyan
Skrevet

Ja, det er nok litt mye om du gjør det hver helg. Jeg hadde ikke klart det, men når man passerer 30 så blir det mindre og mindre gøy å drikke mye eller det tror jeg mange synes i hvert fall. 

Jeg kan drikke en flaske på en helg. Det er ca 2 store glass pr dag eller litt mindre om jeg fordeler det på fredag, lørdag og søndag. 

En kartong har jeg gjerne i flere uker om jeg bare skal kose meg med et glass her og der. 

AnonymBruker
Skrevet

volum i kartongen?

2,75 

AnonymBruker
Skrevet
AprilRyan skrev (8 minutter siden):

Ja, det er nok litt mye om du gjør det hver helg. Jeg hadde ikke klart det, men når man passerer 30 så blir det mindre og mindre gøy å drikke mye eller det tror jeg mange synes i hvert fall. 

Jeg kan drikke en flaske på en helg. Det er ca 2 store glass pr dag eller litt mindre om jeg fordeler det på fredag, lørdag og søndag. 

En kartong har jeg gjerne i flere uker om jeg bare skal kose meg med et glass her og der. 

Jeg drikker det alene. 

AnonymBruker
Skrevet

Legg inn drikkemønsteret ditt i denne kalkulatoren så ser du resultatet. Selv jeg som drikker relativt moderat, men kan ha noen fuktige kvelder av og til, får resultatet noe problematisk forhold til alkohol fordi jeg drikker for mye når jeg først er på fest (skjer heldigvis ikke ofte, og jeg har ingen problemer med å la være å drikke). Jeg er ikke ute av kontroll, men det er mer enn det som regnes som forsvarlig https://avogtil.no/drikkestatus/

Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg drikker det alene. 

Ja, skjønte det. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

2,75 

Får det til å bli ca 24,5 enheter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...