Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg høres sikkert dum ut, men jeg trenger råd. Jeg har googlet og finner de generelle rådene om mekling, separasjon osv. 

Vi har tre barn (den ene er 19 år og bor bare delvis hjemme) og eier enebolig sammen. Jeg har ikke råd til å leie en leilighet i tillegg til de utgiftene vi allerede har. Må vi bo sammen mens vi selger eneboligen, for så å finne noe nytt? Dette kan ta forferdelig lang tid da? 

Hvordan gjør andre dette? 

Jeg har ikke sagt det til mannen enda. Eller rettere sagt: han vet at vi ikke har det godt sammen og at dette er noe jeg tenker på, men ikke at jeg har bestemt meg. Når jeg kommer til det punktet at jeg sier det, vil han ikke klare å leve med meg, det vet jeg. Han er ikke voldelig etc, men det vil bli voldsomt tung og vond stemning i hjemmet, og jeg ser mørkt på å utsette barna for denne stemningen over lang tid. Det beste ville vært å kommet inn i en ny rutine relativt raskt. 

Hvordan sa dere det til barna? 

Ellers noen gode råd på veien? Jeg har ikke en sjel å snakke med, og har heller ikke fortalt dette til noen. 

Anonymkode: cfe0a...7db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestill en time på familiekontoret så får du snakket om dette og du får råd om hvordan du kan gå frem i fht å snakke med han og ungene. Når du har sagt at du vil skilles kan du hente skjema for separasjon, jeg hentet det hos advokat. Trengte ikke time, skjemaene sto I ett stativ i resepsjonen. Usikker på om man nå må fylle de ut på altinn men det vet sikkert familiekontoret. Jeg valgte å flytte ut umiddelbart, jeg hadde bolig klart og gikk rett fra felles hjem og til min nye bolig. En kollega av meg flyttet mens mannen var på jobb, han kom hjem til en lapp på bordet (han var voldelig og dominant).

Anonymkode: 5b213...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte ikke å bo med eksen. Han flyttet ut og ordnet seg leilighet, mens jeg fikk avdragsfrihet på lånet en periode for å samle meg og få litt oversikt. Jeg beholdt huset, så sånn sett så var det ikke noe som tok lang tid. Men det kan være greit å be om avdragsfrihet en stund, da blir det nye mindre å betale.

Papirene kan vel fylles ut på nett, skifteavtale kan vel være greit å få ordnet hos advokat dersom dere er uenig om fordeling av verdier. Så vidt jeg husker må dere ta mekling før dere kan sende inn papirene for separasjon. 

Anonymkode: 97551...4e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...