Gå til innhold

Vet ikke hvordan jeg skal håndtere 15-åringen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 15 som jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere.

Jeg syns ikke oppførselen hans er grei...

Han tilbringer 95 % av sin tid på rommet der han ser på tv, spiller playstation eller sitter med mobilen.

Av husarbeid har vi for noen uker siden blitt enige om at han får 200 kr uken mot at han vasker 5 maskiner med klær, støvsuger trappen to ganger, vasker badet og lager middag en dag. I tillegg sa jeg til han at jeg forventer at han i tillegg gjør andre ting vi ber han om selv om det ikke inngår i listen.

Når han var nede i stad, klaget han over at det var rotete her og at han gleder seg til å flytte hjemmefra. Og det er nok litt rotete. Han har en lillesøster som er fæl til å legge fra seg alt overalt. Så jeg føler jeg maser dagen lang på henne om å ta opp ting etter seg. I tillegg er jeg mye alene med ungene, da mannen jobber mye. Vi har også en baby på 3 mnd som jeg sitter mye med, da han enda ikke har døgnet helt i orden slik at han er mye våken på natta, slik at jeg må sove litt på dagen når han sover. 

Når jeg kommenterte til sønnen at han jo ikke har gjort noe husarbeid hittil denne uken, mens jeg har gjort masse (jeg stod med matlaging mens han sa dette), så sier han bare at "gratulerer, du er mamma". Jeg sier til han at lillesøsteren hans selv om hun roter masse, faktisk gjør ti ganger så mye husarbeid som han, mest pga at hun er her nede sammen med oss, så det er så enkelt å be henne gjøre ting. Og hun passer masse på babyen, skifter bleie, holder han mens jeg lager mat, leker og snakker med han. Hun dekker på bordet, henter ting til meg, går ut med søpla osv. 

Men han blir bare irritert, og ender opp med å bare be meg holde kjeft. Han kommenterte at han ikke er hushjelpen min. 

Jeg blir irritert over måten han snakker til meg på, og hvor lite han gjør hjemme. Han kommer ned for å spise middag, setter tallerkenen sin på kjøkkenet og går opp igjen. I tillegg er det slik at selv om han klager på rot, så er det ikke slik at han ikke roter noe selv. Jeg plukker opp ting etter han også nå og da. 

I jula har han ikke gjort noe husarbeid, pga han mente han hadde ferie, og ikke trengte gjøre tingene på listen da. 

Over nyttår var det masse snø ute, så jeg kom ikke ut med bilen for å kjøre han på aktiviteter, så jeg bad han om å måke. Jeg sa at hvis han måket alt, kunne det telles som en ukes plikter. Men det var masse klaging på han, og han mente det var så tungt, og iallfall måtte telle som to uker.

Dere som har 15-åringer... Hvor mye gjør de hjemme?

Hvordan skal jeg håndtere dette? Føler jeg feiler...

Skal også sies at han stort sett ellers er en god gutt som gjør det bra på skolen. 

Anonymkode: c04d7...0ac

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Får han lommepenger selv om han ikke gjør sine avtalte oppgaver ? 
Og hvorfor kjører du han på aktiviteter når han oppfører seg som en gjøkunge? 
Han oppfører seg som han gjør fordi han kommer unna med det. 
Hvor er far midt oppe alt dette ? 

Endret av Festlig
  • Liker 18
Gjest theTitanic
Skrevet

Enkelt. Du skrur av Internett, kjører han ingensteds eller gir penger før oppgavene er gjort. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ungen min bedt meg holde kjeft, hadde det vært slutt på både internett, Playstation og mobil. 

Det er ofte litt sent å oppdra når de er femten, men en tordentale eller tredve om det å være del av et fellesskap og bidra i tillegg til å nyte er jo helt innafor. 

Anonymkode: 9c838...32a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er spesielt greit å sammenligne han med lillesøsteren sin, du kan si at du synes han gjør lite uten å dra inn henne.

Han har blitt storebror i ungdomsårene sine og føler seg kanskje litt glemt? Dere har havnet inn i en ond spiral tror jeg, hvor du som voksen er den som må bryte mønsteret. Det er ikke greit at han ber deg holde kjeft, men det er heller ikke ok for han å bare sitte på rommet sitt selv om det kan virke som det eneste han vil. Det er nok ikke det, men alternativet er verre for han har ingen andre steder å gjøre av seg.

Sett av tid til bare han. Du og han.

Begynn med positiv forsterkning.

Anonymkode: 0a6da...93f

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg leste trådtittelen trodde jeg det dreide seg om en utagerende 15-åring ute av kontroll. I stedet er det en ganske normal tenåring som blir lei av mas om husarbeid. Det hadde jeg nok tatt med knusende ro, og heller prøvd andre virkemidler enn tordentaler, inndragelse av internett og evig mas. 

Hva med å la han være med på å velge noen oppgaver selv som han har ansvar for? Det må vel ikke være akkurat de tingene du har bestemt? Og hvorfor får lillesøster rote så mye, uten at det stilles krav til henne? Med mindre hun er under 5 år, klarer hun fint å bidra med å rydde etter seg selv, i det minste. 

Anonymkode: 8b586...14e

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg han måtte bidra litt for mye i forhold til «lønna» han får. Han er tross alt ungdom, jobben til en ungdom synes jeg skal være å gå på skolen, gjøre lekser, og ellers ha tid til de tingene han ønsker. Jeg ville foreslått at han kan velge to ting som han vil gjøre fast hver uke for eksempel. Så kan han velge noe han kanskje liker selv. Han blir voksen fort nok, og når han flytter for seg selv oppdager han på egen hånd hvor mye det krever å holde en bolig. Måten han snakker til deg på er jo ikke noe hyggelig, men ville kanskje snakket med han om at det er hyggeligere å bo sammen hvis man snakker ordentlig til hverandre, og ellers ville jeg gitt han mer rom til å bare være. Han er tross alt 15 år, 15 åringer skal være litt vanskelige. 

Anonymkode: 07d80...9c9

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Oi. Her var det jo mye rart. Først beskriver du en situasjon der du slenger med leppa til 15-åringen. Du etablerer altså at det er ok å være frekk og ufin. Så, når han helt naturlig responderer med å være noe mindre ufin, mener du han er frekk. Ja, han er jo det. Du har etablert at det er ok å være frekk. Ønsker du ikke frekke barn? Ikke snakk frekt til dem.

Og så er det hummer og kanari. Du og din mann valgte å jobbe mye. Dere valgte å få tre barn. Dette er derfor ikke noe 15-åringen skal ta ansvar for eller måtte rette opp i. Klarer du og din mann ikke hus og tre barn må han jobbe mindre. Så enkelt. 

Jeg tror dette løser seg om du bare slutter å være ufin med gutten. For selvsagt vil han ikke være med deg når du er sånn. Ingen ville vel det? Du kan også begynne med å vise respekt og interesse for hobbyene han har valgt seg heller enn å rakke måned på dem.

Og så ville jeg ha krevd at han melder seg på en ukentlig aktivitet nå på våren, og deltar på den. Gaming på biblioteket, feks. Få han ut av huset mer. 

Anonymkode: 25a19...1b2

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (20 minutter siden):

Enkelt. Du skrur av Internett, kjører han ingensteds eller gir penger før oppgavene er gjort. 

Stakkars 😳

Anonymkode: cd7ac...5e2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du skal sammenligne han med lillesøsteren. Det er jo ikke hyggelig for han. 

Synes og du krever mye av han. Selvfølgelig skal han hjelpe til hjemme, men syntes det var mye. Her så får min sønn på 14 år 200 kr i uka, han støvsuger en dag i uka, og går ut med søpla en gang i uka. Så måler han snø iblandet, men da får han 50 kr ekstra.

Her har mine alltid hjulpet til litt hjemme, men jeg vet jo at flere av deres venner, gjør jo ingenting hjemme og får fortsatt penger. Så skjønner jo da at sønnen din kan synes det er kjipt, når han må gjøre så mye. 

Anonymkode: f0dc9...f1a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes ikke du skal sammenligne han med lillesøsteren. Det er jo ikke hyggelig for han. 

Synes og du krever mye av han. Selvfølgelig skal han hjelpe til hjemme, men syntes det var mye. Her så får min sønn på 14 år 200 kr i uka, han støvsuger en dag i uka, og går ut med søpla en gang i uka. Så måler han snø iblandet, men da får han 50 kr ekstra.

Her har mine alltid hjulpet til litt hjemme, men jeg vet jo at flere av deres venner, gjør jo ingenting hjemme og får fortsatt penger. Så skjønner jo da at sønnen din kan synes det er kjipt, når han må gjøre så mye. 

Anonymkode: f0dc9...f1a

Synes han bør få minst 500 i uken for den tunge jobben han gjør 

Anonymkode: cd7ac...5e2

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor begynne på nytt med unger når den eldste er 15 år? Bare why?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er 15 åringen særkullsbarn? 

Anonymkode: d51d5...7e4

AnonymBruker
Skrevet

1. Oppfør deg, som du vil at andre skal oppføre seg mot deg. Når du er frekk, tar han etter. 

2. Ikke sammenlign han og lillesøster. Og sett krav til henne også. Du legger utrolig mye på han, i forhold til lillesøsteren. Slutt å overbeskytt henne. 

3. At du og din mann har mye jobb og husarbeid er ikke noe du skal dra han inn i. Det er ikke hans feil.

Anonymkode: 20ab4...777

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du minner meg om moren min! Vi kranglet MYE da jeg var tenåring. Forskjellen er at jeg sluttet å få ukepenger da jeg var 15, siden jeg fikk deltidsjobb. Likevel var det forventet at jeg skulle støvsuge hele huset tre ganger i uka, gå ut med søpla hver dag, vaske det ene badet, ta ut/inn av oppvaskmaskinen osv. 

Jeg gikk da på skole, jobbet hver to dager i uka, hadde en tidskrevende hobby (en interesse jeg deler med moren min) også skulle jeg også få tid til å være med venner. Hun forstod tilslutt at det ble for mye for meg med all den mengden med arbeid jeg fikk, for jeg ble stadig vekk syk (les: omtrent alltid forskjølet, fikk omgangssyke flere ganger + andre virus. Stort sett var det bare jeg som ble syk av oss hjemme) av alt stresset. Da jeg ble 18/19 var det beordringer om kjøring hit og dit, jeg måtte fikse ditt og datt, «for hun gjorde tross alt så mye for meg, og hun hadde kjørt meg så mye!»

Ro litt ned, og tenk over hvordan du snakker til sønnen din. Mamma sammenlignet alltid meg og lillesøsteren min, om at hun «gjorde mer enn meg» - når hun i virkeligheten ikke gjorde det, og ikke hadde et like trangt tidsskjema som det jeg hadde. Mamma var alltid «verst» mot meg, det har søsteren min også påpekt. Nå er jeg 25 år og bor for meg selv. Jeg kan ta meg selv i å kvie meg skikkelig hvis mamma spør meg om hjelp til noe, nettopp på grunn av hvordan hun har vært mot meg til tider. Spesielt siden hun ofte ikke spurte på en hyggelig måte, hun beordret. 

Det skal vel også sies at jeg har et godt forhold til moren min idag, og selv om jeg syns hun har noen mindre hyggelige sider så er jeg veldig glad i henne. Hun har mange gode sider også! 

Anonymkode: 59381...af9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Luckie skrev (12 minutter siden):

Hvorfor begynne på nytt med unger når den eldste er 15 år? Bare why?

Hva hadde det med saken å gjøre??

Anonymkode: 215b0...be5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du pålegger altfor mye husarbeid på barna dine. En 15-åring skal selvfølgelig ikke gjøre det samme som foreldrene i huset. Da jeg var liten hadde vi små oppgaver som stort sett handlet om å rydde rommet og rydde etter seg selv. En 15-åring som skal vaske 5 maskiner per uke? Vaske bad og støvsuge trappen to ganger, lage middag og hjelpe til med andre ting mener må gjøres?! Dette er virkelig altfor mye å forlange. Høres ut som en arbeidsleir.

Anonymkode: aa122...eaf

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes du pålegger altfor mye husarbeid på barna dine. En 15-åring skal selvfølgelig ikke gjøre det samme som foreldrene i huset. Da jeg var liten hadde vi små oppgaver som stort sett handlet om å rydde rommet og rydde etter seg selv. En 15-åring som skal vaske 5 maskiner per uke? Vaske bad og støvsuge trappen to ganger, lage middag og hjelpe til med andre ting mener må gjøres?! Dette er virkelig altfor mye å forlange. Høres ut som en arbeidsleir.

Anonymkode: aa122...eaf

Stakkars 15-åringen, han føler garantert at moren straffer han og ikke liker han. Det hadde jeg nemlig følt, mamma skal sitte med baby og 15-åringen skal praktisktalt vaske hele huset. 

Hvorfor er du sånn mot det eldste barnet ditt, TS? Sinnssyk forskjellsbehandling. Det er ikke rart han isolerer seg på rommet.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Fem maskiner i uke i tillegg til støvsuging, matlaging og vasking av bad? Altså, det er ganske mye å kreve av en femtenåring, spesielt når du er i mammaperm! Gutten har jo skolen vel?! 

Dere bør heller sette dere ned alle sammen og bli enige om fordeling av arbeidsoppgaver, disse bør gjøres uten penger som belønning og så kan dere har bonusoppgaver som gir belønning! Innfør også spilletid! Samt ha begrenset tilgang til internett om kvelden! 

Anonymkode: 46b67...8b3

• Liker 16
Skrevet

Merkelig at du klandrer sønnen din for at han gjør mindre husarbeid enn deg. Det er da naturlig. 

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...