Gå til innhold

Bør jeg gå for baby nr.2 når jeg har ingen sosialt nettverk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 32 år gammel, ferdig utdannet, har fast og trygg jobb. Har hverken lån eller gjeld. Har en søster som bor ned familien sin langt vekk fra meg, ( tyskland). Møter henne kanskje 1 gang i 2/3 år.. har bare ei venninne som jobber 100%+har stor familie å forholdet seg til. Møter henne kanskje 1 gang i året. Ønsker meg gjerne flere venninner, men ser litt mørkt ut i tunnelen... Har heldigvis verdens herligste samboer og en nydelig sønn på litt over ett år. Sambo har heller ingen familie, bare få gode kompiser og thats it.  Sambo har også safe jobb, godt betalt og ingen lån/gjeld/dårlige vaner som drikking/røyking osv..

Jeg craver etter en ny baby..har såå såå såååå lyst til å gi sønnen min en søsken of rett og slett forstørre familien...men er redd for jeg har absolutt ingen sosialt nettverk..skal jeg la vær å tenke på baby nr.2 eller satse på å gi sønnen min en søsken? 

Anonymkode: a4cfb...2b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo alltids skaffe deg sosialt nettverk? 🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har samboer ihvertfall, så. Ellers ville jeg ikke anbefalt småbarnsfasen med et større barn helt alene uten støtte, ass.

Anonymkode: e0b0c...aa9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å skaffe barn nr to, da blir dere jo faktisk flere og søsken er jo veldig fint for barnet dere allerede har. Prøv å komme i kontakt med andre foreldre i barnehagen? Eller gjennom barns fritidsinteresser og skole etterhvert? Kanskje de på jobben deres har barn på samme alder? Jeg tror det kommer til å gå fint jeg.

Anonymkode: b6f51...9ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på det å få et barn til som en fordel med tanke på at mannen og jeg har lite familie. Vi har bosatt oss på et sted ingen av oss hadde nettverk. 

Vi har etter hvert blitt godt kjent med noen andre foreldre med barn på samme alder som våre. Det er en familie, til en vi var i barselgruppe med, som vi vet at vi kan ringe om det skulle oppstå en virkelig alvorlig krise. Vi har også god kontakt med en nabo, som vi egentlig ikke omgås så mye, men som også har sagt at hun stiller opp om det skjer noe alvorlig. Mannen min jobber borte i perioder, så den tryggheten er viktig for meg. Vi tilbyr selvsagt å stille opp andre veien også om de skulle trenge det. 

Jeg syns også det er vanskelig å bygge opp sosialt nettverk i voksen alder. Jeg er ganske sjenert selv, og kan ha en opplevelse av at alle har sine så jeg vil ikke trenge meg på. Men akkurat med andre som er i samme livssituasjon som oss med små barn, syns jeg det har gått overraskende lett å få kontakt :) Vi har blitt kjent med mange fine folk de fire årene vi har vært foreldre. Flertallet er bekjente, men det er også noen jeg tenker på som nære venner nå.

Vi savner besteforeldre til barna, først og fremst fordi vi begge hadde nære relasjoner til våre besteforeldre. Men igjen, vi syns et søsken til er en fordel når vi har så lite familie, selv om det ikke er gitt at de vil få en god relasjon. 

Anonymkode: f724c...0b0

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har dere ikke venner? 🤔 Hadde selv aldri fått noe barn uten nettverk.

Anonymkode: 81248...5f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et stort nettverk bestående av venner, bekjente og foreldre på barnas skole/ bhg. Min egen famile bor langt unna. Men jeg har enda til gode på 15 år å benytte meg av hjelp og støtte fra nettverket mitt. 

Dersom jeg trenger hjelp har jeg utelukkende benyttet meg av egen familie. Og det er sjeldent.

Vi har klart oss helt utmerket på egen hånd. Manglende nettverk trenger derfor ikke å ha noe å si. Men jeg vil oppfordre deg til å knytte kontakt med andre foreldre i skole/ bhg for den sosiale biten til barnet/ evt barna.

Anonymkode: 80e04...a1d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo lage nettverk med foreldre til barn i samme alder, via barselgruppe/barnehage/fritidsaktiviteter e.l.

Anonymkode: 08d87...8e7

AnonymBruker
Skrevet

Går barnet i barnehage? Det er jo ofte en god arena å bli kjent med folk, i tillegg til at det hjelper mye å bo i samme område som barnehagen hvis det er aktuelt. Barnet er jo enda litt lite mtp playdates, det er vel da man mer blir kjent med foreldrene. Et søsken tenker jeg er positivt, så lenge dere har ressurser. Når du får ny baby vil du jo sannsynligvis få nye foreldre i barnehagen å forholde deg til som høres positivt ut. Sånn sett kan det være lurt å vente ett år til for da vil du sikkert måtte ha barna i to avdelinger i barnehagen hvis barnehagen er inndelt slik, og dermed flere foreldre :) (+ at det er tøft med to babyer, men enklere hvis du får baby nr 2 når baby nr 1 er 3 år, det er egen erfaring). 

Anonymkode: afcea...ac3

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har et stort nettverk bestående av venner, bekjente og foreldre på barnas skole/ bhg. Min egen famile bor langt unna. Men jeg har enda til gode på 15 år å benytte meg av hjelp og støtte fra nettverket mitt. 

Dersom jeg trenger hjelp har jeg utelukkende benyttet meg av egen familie. Og det er sjeldent.

Vi har klart oss helt utmerket på egen hånd. Manglende nettverk trenger derfor ikke å ha noe å si. Men jeg vil oppfordre deg til å knytte kontakt med andre foreldre i skole/ bhg for den sosiale biten til barnet/ evt barna.

Anonymkode: 80e04...a1d

Enig i denne. Jeg har mange venner her jeg bor, men det har aldri skjedd at jeg spurt noen av disse om hjelp. barnevakt, flyttelass eller sykdom… da klarer vi oss enten selv eller får hjelp av nærmeste familie. Men det har vært minimalt med hjelp fra familie pga pandemi, så vi klarer oss selv og bruker ikke nettverket. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

redd for jeg har absolutt ingen sosialt nettverk..skal jeg la vær å tenke på baby nr.2 eller satse på å gi sønnen min en søsken? 

Anonymkode: a4cfb...2b0

Du mangler selvtillit, det er et mye større problem enn mangel på sosialt nettverk. 

Det er normal å "være redd"....dette betyr bare at du er intelligent og seriøs som tar ansvar...men samtidig frykten burde aldri paralyserer deg fra målene dine. Om du vil ha en baby, så bare kjør...

AnonymBruker
Skrevet

Vil alltid anbefale barn nummer to, ungene våre er nesten to år mellom og er gode lekekamerater. Beste valget jeg har gjort. Vi har lite bekjente med barn så er utrolig gla de har hverandre å leke med hvertfall. Begge går i barnehage så de treffer jo folk hele dagen lang forsåvidt og. 

det er jo sjeldent kriser skjer og det høres jo ut som dere har en nødplan på plass allerede for det ene barnet så om de er to er vel ikke så mye til eller fra. Uansett har dere jo tiden framover til å utvide nettverket deres. 

Anonymkode: 84902...7ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd å få en barselgruppe med nummer 2, selv om du har en fra før kan en slik gruppe gjøre at du får et fint sosialt nettverk, ville også blitt med i SU/FAU i barnehage skole, klassekontakt på skole, lagleder på idrett, styre i idrettslag/forening. Invitere naboer på noe, bli med i velforening.    Invitere til bursdager og inviter med foreldre. 

Jeg har to med 2 års mellomrom og de har vært gode lekekamerater.  

Jeg har bodde et sted med to barn og uten nettverk og valgte å flytte for å få et bedre nettverk, men akkurat når vi skulle flytte ble mannen min alvorlig syk og ble liggende på sykehus et par måneder, og jeg hadde ikke noe annet valg enn å ta kontakt med egne da tidligere kollegaer siden vi skulle flytte og mannens tidligere kollegaer - noen jeg knapt hadde møtt for å be om hjelp, spesielt med å pakke ned mannens kontor.  Det satt hardt inne, men jeg hadde ikke noe valg.  Bare man sier fra er det hjelp å få fra mange.  

Anonymkode: ac881...077

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...