Gå til innhold

Treåring som ALLTID fryser på fingrene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen forslag til votter som holder en frysepinn av en treåring varm lenger enn 15 minutter? Føler vi har prøvd sågodt som alt! Det ødelegger utegleden og leken vår ute da det alltid blir gråt og tenners gnissel pga. ungen blir kald med en gang…

Det eneste som ikke er prøvd er nøstebarn barnehagevotter og Hestra, fordi disse er så dyre. Men nå har jeg kjøpt nesten tosifret antall andre votter og prøvd, så hadde vært mye billigere å begynne med f. eks. Nøstebarn med en gang 😂

Det trengs nok to votter om gangen, f. eks. brukes helt tynne ullvotter under tykkere tovede votter, men blir fortsatt kald. Problemet med dette er at det er vanskelig å få f. eks. skallvottene (vintervotter) utenpå de tynne ullvottene selv når de er mer enn store nok. 

Noen forslag?

Anonymkode: 53386...5e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss funker det faktisk best når kroppen er varm nok. Fryser barnet ellers?

Anonymkode: 6b246...3c8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kattnakken ullvotter er gode.Kan ha regnvotter/kallvotter utenpå.

Anonymkode: 681f5...cbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom barnet i helt normalt vintervær (og dere ikke bor et sted det er -20) blir så kald i gode votter at han gråter er lege det eneste fornuftige. 

Har barnet skadet hendene på noe vis? Etter feks brannsår er det normalt å bli så kald at der gjør fysisk vondt av normal kulde i flere år etterpå. I så fall bør man gjøre avbøtende tiltak.

En ullvott innerst og tykke skallvotter som er vindtette utenpå er for øvrig det barn alltid bør ha på hendene. Så kan de selv ytre ønske om å kle seg ned ved behov.

Men som påpekt over her: er barnet kledd i gode vinterklær sånn ellers? Har han sko med tykk såle og dere har forsikret dere om at ingen tær er kalde etter turen? Han er ikke kald i midje, hals eller på ankler? dressen er tilstrekkelig ekstra foret bak og på knær til å tåle at barnet sitter i snø?

Anonymkode: 5c789...df8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Hestra fjellvott av hele mitt hjerte. Vi hadde samme utfordring i fjor, så i høst kjøpte jeg Hestra til 4-åringen. Dyre ja, men jeg synes de er verdt hver krone. Helt genialt at ullfôret er uttagbart, da tørker de mye fortere. 

Anonymkode: 33d93...2a5

• Liker 4
Skrevet

Rart at TS ikke nevnte legebesøk. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problemet til det ene barnet vårt. Han frøs mye mer enn det andre barnet vårt, og det var ull som var løsningen. Vi kjøpte til slutt Hestra fjellvott til ham, de var bedre enn andre, men han var fortsatt ikke varm på hendene. Dessuten tålte han ikke ull rett på huden, så vi måtte velge mellomrom m to onder. 

Fjellvotten er forresten ikke vanntett for fem øre, så regn med våte hender (nei, jeg synes ikke de var verdt prisen 😆).

Anonymkode: 967b1...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det for øyeblikket 32 minusgrader ute, så votter og kulde har jeg god peiling på. 

Vi har Hestra og Nøstebarn. Hestra fjellvott er ok, men ikke på de kaldeste dagene. Nøstebarn vil jeg si er en høst eller mildværsvott. 

https://www.fjellsport.no/merker/h-m/kombi/kombi-storm-jr-mitt-black.html

Kombi er vår favoritt fordi den har dunfyll. Overlegen i virkelig kulde

Anonymkode: e5c45...bec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Barnet er godt kledd ellers, med Kuoma vintersko med ekstra ullsåle og ullsokker, og alt i fra ett til tre lag under Bergans eller Didriksons vinterdress - alltid alle lag ull. Som regel to eller tre lag ull av varierende tykkelse. Han må gjerne ha ett (tynt) lag mer enn andre barn i barnehagen. Reima ullbalaklava. Og skoene er ikke trange, klærne er heller ikke trange, så det skal være passelig med isolerende luftlag. I følge barnehagen gjør vi «alt riktig» når det kommer til påkledning. Vet at kroppen prioriterer indre organer før ekstremiteter, så sørger alltid for at han er god og varm på kroppen. 

Barnet har ingen skader, er nok bare kald av seg. Ser ikke hvorfor et friskt barn skal måtte dra til legen fordi det fryser lettere enn andre? Det er da forskjell på folk. 

Til den som skriver ullvotter med tykke skallvotter utenpå - dette er også hva jeg tenker er best, men jeg får det ikke til å fungere i praksis?? Har tre typer 100% ullvotter - tynne, medium tovet hjemmestrikk og «hardt» tovet hjemmestrikk. Inni Didriksons vintervotter størrelse 4/6 (som jeg forstår er år) får vi med mye lirking de helt tynne ullvottene inni! Vi har jo ikke sjans til å få de tovede vottene inni! Er det noen som har forslag til gode skallvotter med god plass til tovede votter inni? Eller må jeg bare kjøpe str 10 år i skallvotter??

Har også forsøkt saueskinnsvotter, både med og uten tynne ullvotter inni. 

Men da forstår jeg det som at Hestra fjellvott eller barnehagevotten ikke er varme nok altså?

Takk igjen for alle svar! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det for øyeblikket 32 minusgrader ute, så votter og kulde har jeg god peiling på. 

Vi har Hestra og Nøstebarn. Hestra fjellvott er ok, men ikke på de kaldeste dagene. Nøstebarn vil jeg si er en høst eller mildværsvott. 

https://www.fjellsport.no/merker/h-m/kombi/kombi-storm-jr-mitt-black.html

Kombi er vår favoritt fordi den har dunfyll. Overlegen i virkelig kulde

Anonymkode: e5c45...bec

Takk for tips!! Kan fort være -20 hos oss og. Men normalt er -10. Kan dog bli kald i -1 også 🙃

Hvordan er Kombi størrelse på en som nettopp er fylt tre?

AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (1 time siden):

Rart at TS ikke nevnte legebesøk. 

Hvorfor? 

- TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor? 

- TS

Det kan være noe nevrologisk f.eks!

Anonymkode: 4a6e3...046

Skrevet

Mer klær på kroppen. Når man blir kald prioriterer kroppen å bevare varme rundt organene. Hender og føtter blir nedprioritert. Er man derimot mer enn varm nok i kroppen så skal det litt til at man fryser på hender og føtter også. Og kroppen kan begynne å begrense blodtilførsel til hender osv før man er ubehagelig kald og tenker at man kanskje har på for lite klær generelt.

Ellers selvsagt greit med votter som er vindtett og ikke blir våte. Her er det ikke uvanlig med temp mellom -20 og -30 på vinteren, har helt vanlige votter fra didrikson og fingervotter inni når det er veldig kaldt og vi skal på tur, isolerer litt ekstra mens vi går eller de leker osv og enkelt rundt feks spising at man kan ta av de tykke vottene uten å sitte med bare fingre. 

Og bevegelse hjelper selvsagt da, om barnet er veldig stillesittende ute så blir det fort kaldt nesten uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor? 

- TS

Dette virker jo ganske spesielt, og absolutt noe jeg ville undersøkt som forelder. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også en treåring som er kald på hendene.

Vi har denne Hestravotten:

https://www.intersport.no/hestra-wool-terry-vott-barn-skjerf-hansker-og-luer-rosa/ino.hestra.36451.910.html?dwvar_ino.hestra.36451.910_color=910

Kombinerer den med tynne hjemmestrikkede ullvotter.

Treåringen liker best Nøstebarnvottene - under disse kan vi ha litt tykkere ullvotter.

Vi har ikke noe problem med å få plass til ullvotter under i noen av vottene våre.

Anonymkode: 12f23...f6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Crazydoglady skrev (1 minutt siden):

Mer klær på kroppen. Når man blir kald prioriterer kroppen å bevare varme rundt organene. Hender og føtter blir nedprioritert. Er man derimot mer enn varm nok i kroppen så skal det litt til at man fryser på hender og føtter også. Og kroppen kan begynne å begrense blodtilførsel til hender osv før man er ubehagelig kald og tenker at man kanskje har på for lite klær generelt.

Ellers selvsagt greit med votter som er vindtett og ikke blir våte. Her er det ikke uvanlig med temp mellom -20 og -30 på vinteren, har helt vanlige votter fra didrikson og fingervotter inni når det er veldig kaldt og vi skal på tur, isolerer litt ekstra mens vi går eller de leker osv og enkelt rundt feks spising at man kan ta av de tykke vottene uten å sitte med bare fingre. 

Og bevegelse hjelper selvsagt da, om barnet er veldig stillesittende ute så blir det fort kaldt nesten uansett.

Barnet er godt kledd og varmt ellers. Har også didriksons vintervotter, i går ble det brukt med ull fingervanter inni og rundt -3. Ble iskald på fingrene…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har også en treåring som er kald på hendene.

Vi har denne Hestravotten:

https://www.intersport.no/hestra-wool-terry-vott-barn-skjerf-hansker-og-luer-rosa/ino.hestra.36451.910.html?dwvar_ino.hestra.36451.910_color=910

Kombinerer den med tynne hjemmestrikkede ullvotter.

Treåringen liker best Nøstebarnvottene - under disse kan vi ha litt tykkere ullvotter.

Vi har ikke noe problem med å få plass til ullvotter under i noen av vottene våre.

Anonymkode: 12f23...f6e

Kjøper dere da store votter eller votter som er riktig størrelse for alderen? Klarer dere virkelig få hjemmestrikkede votter under f. eks. Hestra votter?? Her blir det bare klump og ball og tull 😮 De litt tynnere tovede strikkevottene var håpløse å få inni Didriksonvottene i str 4/6!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet er godt kledd og varmt ellers. Har også didriksons vintervotter, i går ble det brukt med ull fingervanter inni og rundt -3. Ble iskald på fingrene…

Da tror jeg det er på tide med et legebesøk eller vurdere å teste mer klær på kroppen selv om du tror at det er nok som det er. -3 er jo ikke kaldt en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Når de var små brukte vi utelukkende hestra skall-votter hvor jeg byttet ut ullvotten som fulgte med med en hjemmestrikket tovet vott. Kun fet som fungerte hos oss. Nå som de er større bruker de det på de kaldeste dagene.

Jeg bruker selv bare hestra skallvott med hjemmestrikk votter, varier etter temperatur om de er tovet eller av en tynnere utgave.

Anonymkode: 9189f...fc1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...