AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Hvorfor er det så høy strykprosent i mattefagene her på NTNU? Er det ikke bare å jobbe jevnt i løpet av semesteret? De fleste som går her på siving. har jo bare 5/6 på vitnemålet fra vgs uansett... Anonymkode: a6e49...71a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det så høy strykprosent i mattefagene her på NTNU? Er det ikke bare å jobbe jevnt i løpet av semesteret? De fleste som går her på siving. har jo bare 5/6 på vitnemålet fra vgs uansett... Anonymkode: a6e49...71a Omtrent alle får 5/6 nå for tiden på vgs. Det betyr ikke nødvendigvis at de er flinke. Anonymkode: fc18d...b3e 10
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Omtrent alle får 5/6 nå for tiden på vgs. Det betyr ikke nødvendigvis at de er flinke. Anonymkode: fc18d...b3e Gikk ut for ett år siden, og det stemmer selvsagt ikke. Det kommer selvsagt an på hvilke miljøer man vanker i. Jeg kjenner mange som nesten bare fikk 5/6, men minst like mange som ikke gjorde det. -TS Anonymkode: a6e49...71a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gikk ut for ett år siden, og det stemmer selvsagt ikke. Det kommer selvsagt an på hvilke miljøer man vanker i. Jeg kjenner mange som nesten bare fikk 5/6, men minst like mange som ikke gjorde det. -TS Anonymkode: a6e49...71a Jeg gikk ut for to år siden, nesten alle hadde ikke 5/6 da heller. Det var to i klassen som fikk 6er i matematikk (meg og en til), og vi jobber rimelig iherdig med faget. Anonymkode: 54568...d1e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 Dessverre er det mange dårlige mattelærere ute og går. Enten fordi de rett og slett er dårlige i matte selv, eller så evner de ikke å lære bort matte. Man håpte at dette skulle bedre seg ved å innføre karakterkrav i matte for å komme inn på lærerutdannelsen, men det ser dessverre ut som det blir fjernet igjen. Anonymkode: fbe2b...df3 13
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Gikk ut for ett år siden, og det stemmer selvsagt ikke. Det kommer selvsagt an på hvilke miljøer man vanker i. Jeg kjenner mange som nesten bare fikk 5/6, men minst like mange som ikke gjorde det. -TS Anonymkode: a6e49...71a Er lærer, kjenner en drøss lærere og er godt kjent med hva som foregår. La du ikke merke til at jeg skrev «alle» og ikke alle? Anonymkode: fc18d...b3e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er lærer, kjenner en drøss lærere og er godt kjent med hva som foregår. La du ikke merke til at jeg skrev «alle» og ikke alle? Anonymkode: fc18d...b3e Hahaha glem det, jeg glemte å skrive «alle» men skrev alle. Mente «alle». Anonymkode: fc18d...b3e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Skrevet 9. januar 2022 Fordi folk ikke jobber jevnt og trutt, og fordi de ikke forstår hva som egentlig er kompetansen de må kunne. Anonymkode: 3b089...37c 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #9 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er lærer, kjenner en drøss lærere og er godt kjent med hva som foregår. La du ikke merke til at jeg skrev «alle» og ikke alle? Anonymkode: fc18d...b3e Hva er det som foregår da? At folk får bedre karakterar enn kompetansen tilsvarer? Anonymkode: a6e49...71a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #10 Skrevet 9. januar 2022 53 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi folk ikke jobber jevnt og trutt, og fordi de ikke forstår hva som egentlig er kompetansen de må kunne. Anonymkode: 3b089...37c Nettopp. I tillegg er det en del som stryker med vilje for å få ta konten. Anonymkode: 5afac...2a4
Gjest Ghostface Skrevet 9. januar 2022 #11 Skrevet 9. januar 2022 Fordi det er et vanskelig fag. For meg var det i hvert fall det.
herzeleid Skrevet 9. januar 2022 #12 Skrevet 9. januar 2022 Det er nok relativt mye vanskeligere å stå i "hard science" fag rett og slett fordi det oftere er korrekte svar med krav til at en demonstrerer hvordan en har kommet frem til svaret, og du klarer vanskelig å "bullshitte" deg ut av et integral. I mange av "soft science" fagene kan du i større grad skrive "noenlunde fornuftige" ting og basere deg på overfladisk kunnskap og stå rett og slett fordi det er mer "synsete" fag og å huske litt hjelper mye mer, selv om det naturlig nok ikke leder til toppen. 4
sicario Skrevet 9. januar 2022 #13 Skrevet 9. januar 2022 Sleit med matte i alle år fordi jeg har Dyskalkuli. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #14 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dessverre er det mange dårlige mattelærere ute og går. Enten fordi de rett og slett er dårlige i matte selv, eller så evner de ikke å lære bort matte. Man håpte at dette skulle bedre seg ved å innføre karakterkrav i matte for å komme inn på lærerutdannelsen, men det ser dessverre ut som det blir fjernet igjen. Anonymkode: fbe2b...df3 Det mest idotiske nåværende regjering har gjort er å fjerne karakterkravet for matematikk. Anonymkode: fd5e2...f03 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #15 Skrevet 9. januar 2022 For min del så gjorde jeg ikke lekser og jeg fulgte heller ikke med i timen (ADHD) men når jeg tok skippertak før prøver så lærte jeg ting faktisk ganske fort. Så var ganske Low effort for min del.. Jeg strøyk ikke da, men fikk ikke fantastiske karakterer heller. Anonymkode: 35c44...443 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #16 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dessverre er det mange dårlige mattelærere ute og går. Enten fordi de rett og slett er dårlige i matte selv, eller så evner de ikke å lære bort matte. Man håpte at dette skulle bedre seg ved å innføre karakterkrav i matte for å komme inn på lærerutdannelsen, men det ser dessverre ut som det blir fjernet igjen. Anonymkode: fbe2b...df3 Dette På høyere utdanning så er det absolutt ikke noe krav om at professorene har noen pedagogisk bakgrunn. Har man doktorgrad og forsker innen matematikk så er man gjerne litt naturlig "innesluttet", og er dermed ikke noe naturtalent til å lære fra seg eller å forklare allerede vanskelige matematiske konsepter til studenter på en ikke-akademisk måte. Man risikerer at deler av undervisningen rett og slett blir ren selvlæring og da skilles studentene på hvor flinke de er til å lære ut ifra en bok (om de i det hele tatt har en bok i faget) eller rent teoretiske forelesningsnotater. Mange har spesielt slitt med mattefag under corona og digital undervisning, og strykprosentene i disse fagene har dermed vært skyhøye. Anonymkode: c823f...714 3
Sommeren2021 Skrevet 9. januar 2022 #17 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor er det så høy strykprosent i mattefagene her på NTNU? Er det ikke bare å jobbe jevnt i løpet av semesteret? De fleste som går her på siving. har jo bare 5/6 på vitnemålet fra vgs uansett... Anonymkode: a6e49...71a NTNU følger internasjonal standard for matematikk når det gjelder pensum for ingeniørstudentene. Matematikken som undervises på norsk skole holder en veldig lav standard. Det vil si at de som får 5 og 6 i matematikk på videregående skole, egentlig ikke er meget flinke i matematikk, målt i internasjonalt målestokk. Når de begynner på NTNU med den matematikk kunnskapen de har, så er det ikke så rart de sliter. Dette er grunnen til at det er karakterkrav på 4 i R2 for å begynne på disse studiene.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #18 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det mest idotiske nåværende regjering har gjort er å fjerne karakterkravet for matematikk. Anonymkode: fd5e2...f03 Jepp. Man kan liksom ikke forvente at folk som er negative og dårlige i et fag skal klare å undervise andre til å bli bedre dessverre. Anonymkode: fbe2b...df3
Sommeren2021 Skrevet 9. januar 2022 #19 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jepp. Man kan liksom ikke forvente at folk som er negative og dårlige i et fag skal klare å undervise andre til å bli bedre dessverre. Anonymkode: fbe2b...df3 Matematikk 2P er ren repetisjon av ungdomsskole matematikken, og om du ikke klarer å få 4 der. Da har du ikke de kvalifikasjonene som trenger for å bli lærer, så enkelt er det. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #20 Skrevet 9. januar 2022 Sommeren2021 skrev (Akkurat nå): Matematikk 2P er ren repetisjon av ungdomsskole matematikken, og om du ikke klarer å få 4 der. Da har du ikke de kvalifikasjonene som trenger for å bli lærer, så enkelt er det. Jeg er helt enig. Og jeg mener at man må få gode mattelærere allerede på barneskolen, sånn at elever ikke bare får god tallforståelse men heller ikke blir så negative til faget. Mange (i alle fall da jeg gikk på vgs) fant ut at de måtte bedre mattekarakteren sin, men da var det for sent for de hadde så dårlig grunnlag. Anonymkode: fbe2b...df3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå