Gå til innhold

Hvordan håndterer man slike familiemedlemmer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan håndterer man familiemedlemmer som sier at hvis man har det vanskelig eller hvis det skjer noe bra i livet, så skal man komme å snakke om det. Men når man først gjør det blir man avvist, kjeftet på eller følelser blir neglisjert. Sånn har det vært i hele oppveksten min, da var det også mye psykisk vold - og delvis fysisk vold innblandet. Nå er jeg på nippet av å kutte ut hele familien, fordi de tar all energi ifra meg. Og jeg blir bare skuffet og lei meg for hver gang jeg deler noe. Jeg vet jeg ikke kan endre hvordan dem reagerer, men jeg synes det er sårt å ikke kunne dele ting som skjer i mitt liv med en familie. Det er helt normale ting som deles, ingen selvskryt etc. 

Jeg går til psykolog, og lærer meg blant annet det å si ifra og sette grenser for meg selv. Men når jeg må si ifra om ting jeg ikke liker, så responderer familien annerledes enn forventet. Ironisk nok har jeg ingen problemer med å si ifra til behandlere eller venner, mulig det er på grunn av at det bare er familie jeg har dårlig erfaring med.

Anonymkode: 988cb...74c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må prøve å huske hvordan disse familiemedlemmene behandler deg, og så må du forvente dette. Da blir du ikke skuffet 😥 Og så må du ikke betro deg til dem. Du kan heller betro deg til vennene dine som har vist seg å behandlet deg godt. Vist seg å være ekte "familie" ❤️

Du har lov til å bryte kontakten med familiemedlemmer som bryter deg ned. Og du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å ta slike valg. For dette gjør du for å ta vare på helsen din ❤️

Anonymkode: 1be6e...2c8

• Liker 1
Skrevet

Vet akkurat hvordan det er. Endte med at jeg tok avstand fra min mor i 4 år pga mye av det samme som du beskriver. Og det er fullt lov. Man velger ikke sin familie, men du kan velge hvem som er så heldige å få være i livet ditt og velge hvem som ikke skal være det. 

Du skriver du går til psykolog, og psykologen kan jo hjelpe deg med å kunne være i sosiale relasjoner med disse menneskene, men hvis de tapper deg for energi og ikke gir deg noe glede, så må du jo veie opp om det er verdt strevet?

Håper du finner ut av det.

Anonymkode: 18c64...071

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...