AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Jeg går nå på Yasminelle P-piller og har gjort det i flere år. Har veldig lyst til å bli gravid til sommeren etter bryllupet. Har lurt litt på å bytte til minipiller eller kobberspiral nå for å se om jeg har en regelmessig syklus med eggløsninger osv og at alle hormoner er ute av kroppen til vi skal begynne å prøve. Er det noen som har noen erfaringer med dette? Lurer også på om det er noe poeng å sette inn en kobberspiral som bare skal være der i ca. 6 mnd? Hilsen en som er veldig bekymret for at jeg ikke kan bli gravid og har eggløsning/normal syklus 🙂 Anonymkode: aef36...df8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Du skriver ikke hvor gammel du er, hvis du er ganske ung ville jeg ikke bekymret meg unødig. Jeg har selv gått på kobberspiral, og ble gravid på denne...Jeg vet at det er unntaksmessig og at det stort sett fungerer bra. Den koster litt og mange synes den er litt vond å sette inn, så dette regnes som et prevensjonsmiddel man skal bruke en stund. Det er vel ingen regler mot å bare ha den der noen måneder, men jeg tror ikke jeg hadde giddet det. Stort sett går det også greit å få igang systemet etter p-pilleslutt. Mange jeg kjenner som har blitt raskt gravide, har blitt det rett etter de sluttet på pillen. Så kan det også ta litt tid, men det kan det gjøre uansett. Det er en liten dose flaks oppi det hele, og så har jo sædkvaliteten til mannen din noe å si. Alt slikt vet man faktisk ikke før man begynner å prøve. I snitt bruker de fleste 4-5 mnd. Jeg hadde rett og slett sluttet på pillen en måned eller to før bryllupet. Hvis du er veldig redd for å bli gravid umiddelbart og ikke kunne drikke champagne i bryllupet, så kan dere bruke kondom eller pessar i de to månedene Anonymkode: d4bb4...7e1 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 Ville ikke begynt på ny. prevensjon for et halvt år, uansett hvilken type. Da ville jeg heller sluttet med p-piller en liten stund før bryllupet, og prøvd å unngå graviditet fram til det er "fritt fram". Anonymkode: 07f2a...d60
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 Tror det klusser mer jo mer du bytter. Jeg har brukt ppiller i 12år. Ble gravid PP4. Mistet da, men ser ut som syklus stabiliserer seg. Man kan fint bli gravid selv om syklus er ustabil, som regel har man eggløsning, men man kan teste for å finne da den kan komme på ulike dager første syklusene. Anonymkode: 83fb6...360
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 Tusen takk for svar. Jeg er 29 år nå. Har testet sædkvaliteten til mannen bare for å være helt sikre, og den er det ikke noe å si på. Jeg får ikke sjekket hvordan det er med min syklus når jeg står på p-piller og har hatt perioder med amenoré grunnet mye stress og for lav fettprosent. Er derfor veldig spent på hvordan det ligger an.. Kanskje vi skal driste oss til å slutte nå og heller prøve å hoppe av i svingen og kanskje bruker kondom noen ganger. Syns det er litt kort å sette inn en spiral for bare 6 mnd Anonymkode: aef36...df8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 For min del førte kobberspiral til veeeldig mange og lange blødninger det første året før det gikk seg til. Det var så vondt, og jeg blødde mye, fylte bind og tamponger på et øyeblikk. Så jeg tror du skal tenke deg om to ganger før du setter inn en sånn for en så kort periode - særlig siden du skal pynte deg i hvit kjole….!! Jeg ville ha droppet det, ja. Anonymkode: 2a6ad...ae3 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 Takk for svar! Tror jeg har bestemt meg nå for å bare slutte på p-piller og bruke kondom/hoppe av i svingen. Dårlig idé med hvit kjole og store blødninger! Veldig spent på å slutte på p-piller og hvilke effekter det vil ha på kviser, psyke og kroppen generelt. Anonymkode: aef36...df8
Amatariel Skrevet 10. januar 2022 #8 Skrevet 10. januar 2022 Jeg valgte kobberspiral som prevensjon etter fødsel fordi jeg ikke ville krølle til syklusen min pga. ønske om flere barn. Ekstremt fornøyd med den avgjørelsen! Den fungerte perfekt de årene før prøvestart, og da jeg var klar for prøving var det bare å ta den ut og omtrent rett i syklus. Utrolig deilig da jeg slet mye med styr etter p-pilleslutt tidligere foran førstegangsprøving. Men jeg ville ikke satt den inn for kun et halvt år. Så i ditt tilfelle vil jeg anbefale kondom. Det er verdt det den tiden som trengs Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå