Gå til innhold

Ny som selvstendig næringsdrivende - hva skal man huske på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har opprettet ENK. Skal selge tjenester - har ingen driftsutgifter annet enn feks kurs, faglæringsbøker, kjøpe pc til foretaksbruk etc. Er innleid i et lokale. Jeg har hyret regnskapsfører.

Men, jeg er den personen som knapt vet hvordan skatt regnes. Ikke engang begynn å nevne skattefradragsgreier, momsbetaling, eller slike ting. Jeg faller helt av lasset! Jeg hadde egentlig trengt en ENK for dummies-bok.

Hva bør jeg huske på, hva loopholes i loven bør jeg vite, noen smeller jeg kan lett unngå? Alle råd mottas med stor takk! 

(jeg har bekjente/kollegaer som driver på samme måte så jeg har noen å lene meg på, men jeg vil også forstå dette selv og kunne nok til å ikke kjøre meg selv til grunne...!)

Anonymkode: b1843...dff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo dette du har regnskapsføreren til.

Anonymkode: ae523...541

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med regnskapsfører får du jo en del hjelp der. Men anbefaler også et kurs i regi skatteetaten som linket til over, tok det selv da jeg opprettet ENK. Moms er enkelt, etter du har tjent 50 000 (dobbeltsjekk sum), så legger du 25 prosent moms på dine tjenester. Så må du samtidig trekke fra 25 prosent på det du får inn og sette det på egen konto til momsen skal betales. Skatt betales som forskuddsskatt 4 ganger i året og forventet inntekt kan justeres underveis. 

Anonymkode: 81121...098

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...