Gå til innhold

Må man ha mer kontakt med eks enn det som omhandler barna? Narsissistisk eks. Trenger hjelp og råd....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min eks har sonet for hva han gjorde mot oss. Vi har tidvis hatt besøksforbud.. Det er samvær uten tilsyn nå, da fagpersoner mener han har jobbet med seg selv (gjennomgått terapi, sinnemestringskurs, sonet en dom osv). Jeg ser ingen endring. Har han barna over tid, smeller det og jeg holder da tilbake på samvær. Jeg har daglig omsorg for dem, bestemt via retten. Når jeg holder tilbake samvær, er han truende og sint mot meg, men det driter jeg i, jeg har blitt mye tøffere gjennom terapi og ting preller mer av nå enn før....

Men i sårbare faser, eller hvis jeg er veldig sliten, så klarer han fortsatt å kjøre meg i kjelleren. 

Saken er den at han periodevis sender mange meldinger til meg, bare masse mas om at jeg må være vennen hans og at jeg snart må klare legge ting bak så vi kan ha et godt forhold. Får gjerne 10 meldinger om dagen. Får også eposter hvor han trygler om forsoning og at vi må kunne omgås som venner. Jeg VIL IKKE være venn med han. Jeg vil ha minst mulig med han å gjøre. Han skriver også meldinger som sier at han elsker meg. Hallo? Vi er skilt og det er nå 3 år siden. 

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? jeg er så sliten av alle meldinger og eposter som handler om "oss" og at jeg "må høre på han" eller om vi "kan snakkes"....jeg orker det bare ikke mer. Hvordan takle det? kan jeg på et vis få sagt en gang for alle at jeg ikke ønsker annen kontakt enn det som omhandler barna? Jeg har sagt det før, men det har ikke nådd inn, så jeg mister i grunnen litt håp.

Trenger noen råd hvordan gripe dette an. han slipper jo ikke taket :( Hva kan jeg gjøre for å stoppe dette og få all kommunikasjon til å handle kun om barna? 

Anonymkode: 00814...fbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen rett til å «holde tilbake samvær» som du skriver at du gjør. Det må du slutte med med én eneste gang, han kan kreve fordelingen omgjort og det bør unngås når du har valgt å få barn med en farlig mann. At fagpersoner vurderer ham som endret er fordi de er enkle å manipulere, så lenge man sier det de vil høre over tid tror de at «hjelpen» de har gitt har hatt effekt. Og nei, du må ikke ha kontakt med ham utover det som gjelder barna. Lag en egen epostadresse til dette, gi ham adressen og blokker ham i alle øvrige kanaler, da er det du som bestemmer når du må forholde deg til ham istedenfor at møkka hans lekker inn på telefon og ordinær epost.

Anonymkode: 873fa...1db

Skrevet

Kan du blokkere han og kun fjerne blokkeringen i perioder han har samvær? Dere trenger jo ikke ha kontakt utenom når han har barna.

• Liker 3
Skrevet

Eksen din vil ha deg tilbake.  Du må gjøre det klart at det er helt uaktuelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har ingen rett til å «holde tilbake samvær» som du skriver at du gjør. Det må du slutte med med én eneste gang, han kan kreve fordelingen omgjort og det bør unngås når du har valgt å få barn med en farlig mann. At fagpersoner vurderer ham som endret er fordi de er enkle å manipulere, så lenge man sier det de vil høre over tid tror de at «hjelpen» de har gitt har hatt effekt. Og nei, du må ikke ha kontakt med ham utover det som gjelder barna. Lag en egen epostadresse til dette, gi ham adressen og blokker ham i alle øvrige kanaler, da er det du som bestemmer når du må forholde deg til ham istedenfor at møkka hans lekker inn på telefon og ordinær epost.

Jeg har faktisk fått vite av dommeren at jeg har min fulle rett til å holde tilbake samvær når den andre forelderen er ustabil, har opptredt i grensland voldelig eller faktisk vært voldelig. Så her har jeg loven på min side og det er ikke noe jeg trenger å "slutte med med en eneste gang". Jeg har full omsorg for barna og er den som styrer samværet. Hva hadde du gjort, dersom din eks hadde opptrådt skremmende mot dine barn en helg? Sendt dem dit igjen neste helg? Vel det gjør ikke jeg!!

Han kommer ikke til å få omgjort fordeling med en voldsdom. Han kommer til å  få omsorg for dem. Dommen er for brutal til det. 

Og jeg har så visst ikke "valgt" å få barn med en farlig mann. Du trenger ikke være nedlatende. Hva kan du om narsissisme? De viser da virkelig ikke sitt sanne jeg før det har gått en viss tid. I mitt tilfelle gikk det 3 år (og barna var kommet til verden) før jeg begynte forstå og se.....

Forøvrig godt råd om separat epost adresse. Takk for det. ts

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Reveenka skrev (6 minutter siden):

Kan du blokkere han og kun fjerne blokkeringen i perioder han har samvær? Dere trenger jo ikke ha kontakt utenom når han har barna.

Det var lurt. Takk for forslag. Men da bør jeg informere han om at det er slik det blir? Hva med sms? han bombanderer meg jo...kan man blokkere på telefon også?

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (3 minutter siden):

Eksen din vil ha deg tilbake.  Du må gjøre det klart at det er helt uaktuelt.

Jeg har gjort det. Minst 20 ganger. Han hører ikke, vil ikke høre, forstår ikke. Jeg vet ikke hvorfor det ikke når inn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun har allret til å holde tilbake samvær hvis det smeller når barna er der. Hun har plikt i å skjerme barna om de har en utrygg omsorgsperson. 

Blokker, blokker, blokker. Få deg ny epost, blokker han fra sosiale medier og på telefonen. Det er lov og det er greit. Hvis du er i dialog med barnevern rundt far så kan det være lurt å drøfte dette med dem. Jeg har vært gjennom det samme og her tok bv seg av overleveringssitiasjon. 

Jeg tror ikke så mange kan forstå hvordan det er å ha traumer fra en eks. partner. Det er 10 år siden jeg klarte å bryte ut fra min. Etter årevis med traume behandling, besøksforbud og fengsel på han, så begynner jeg å bli menneske. Men jeg kommer aldri til å klare å ha kontakt med denne mannen rundt vårt barn. 

Anonymkode: 3e090...0fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har faktisk fått vite av dommeren at jeg har min fulle rett til å holde tilbake samvær når den andre forelderen er ustabil, har opptredt i grensland voldelig eller faktisk vært voldelig. Så her har jeg loven på min side og det er ikke noe jeg trenger å "slutte med med en eneste gang". Jeg har full omsorg for barna og er den som styrer samværet. Hva hadde du gjort, dersom din eks hadde opptrådt skremmende mot dine barn en helg? Sendt dem dit igjen neste helg? Vel det gjør ikke jeg!!

Han kommer ikke til å få omgjort fordeling med en voldsdom. Han kommer til å  få omsorg for dem. Dommen er for brutal til det. 

Og jeg har så visst ikke "valgt" å få barn med en farlig mann. Du trenger ikke være nedlatende. Hva kan du om narsissisme? De viser da virkelig ikke sitt sanne jeg før det har gått en viss tid. I mitt tilfelle gikk det 3 år (og barna var kommet til verden) før jeg begynte forstå og se.....

Han kommer IKKE til å få omsorg for dem, skulle det stå......ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aha, da er jo saken en ganske annen. Synd du ikke skrev det med én gang! Jeg misforstod. Jeg ville nok sørget for at barna aldri hadde samvær med en slik far. Uavhengig av tilsyn. Dere har hatt besøksforbud, det er så vidt jeg vet ikke helt enkelt å få. 

Nedlatende? Det er synd du leser det sånn. Du valgte å få barn med ham, det var jo ingen andre som bestemte det? Eller var han SÅ jævlig at dette skjedde under tvang? Huff 💔 Jeg har vært i et forhold med en narsissist og valgte å ta abort i smug. Tungt valg men da jeg endelig var ute av den relasjonen var det ingenting som knyttet oss sammen. Mer du lurer på eller skal vi holde oss til tema, altså deg og ikke meg?

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke han er i stand til å forstå, i alle fall ikke sånn at det gjør at han forandrer seg. 

Det høres utrolig slitsomt ut. Kan du be om besøksforbud? Skifte telefonnummer? 

Jeg har også traumer fra eks, synes det var fornuftig fra 3e090...0fa 

Anonymkode: f4d0a...cba

• Liker 1
Skrevet

Det var lurt. Takk for forslag. Men da bør jeg informere han om at det er slik det blir? Hva med sms? han bombanderer meg jo...kan man blokkere på telefon også?

Har du en smarttlf kan du blokkere tlf nr hans, da får han ikke kontakt verken ved å ringe eller sende sms. Hvis han ringer deg vil det virke som nr ditt er opptatt.

Husk også å blokker/unfriend på alle sosiale media. Det at han hele tiden tar kontakt vitner om et stort kontrollbehov fra hans side. Han burde ha minst mulig tilgang på informasjon om deg som mulig. 

Er det sånn at du svarer han når han tar kontakt? I så fall vil jeg råde deg til å slutte med det. Du kan informere han om at han blir blokkert, men vær obs på at han mest sannsynlig kommer til å eskalere maset sitt. Sånn sett er det greit å ha sendt han en sms med en kort beskjed : Jeg ønsker ikke å ha kontakt med deg, og jeg kommer til å blokkere deg frem til jeg ser det hesiktsmessig å ha kontakt. Du burde også informere politiet om du har en kontakt der, evt snakke med de om besøksforbud kan være et alternativ. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aha, da er jo saken en ganske annen. Synd du ikke skrev det med én gang! Jeg misforstod. Jeg ville nok sørget for at barna aldri hadde samvær med en slik far. Uavhengig av tilsyn. Dere har hatt besøksforbud, det er så vidt jeg vet ikke helt enkelt å få. 

Nedlatende? Det er synd du leser det sånn. Du valgte å få barn med ham, det var jo ingen andre som bestemte det? Eller var han SÅ jævlig at dette skjedde under tvang? Huff 💔 Jeg har vært i et forhold med en narsissist og valgte å ta abort i smug. Tungt valg men da jeg endelig var ute av den relasjonen var det ingenting som knyttet oss sammen. Mer du lurer på eller skal vi holde oss til tema, altså deg og ikke meg?

Du ER nedlatende. 

Anonymkode: f4d0a...cba

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud. Skjønner du ikke at TS er i en fortvilende situasjon? Hva med å bare innrømme at svaret ditt ikke passet, og la det ligge? Dette svaret ditt her får deg til å fremstå som både usympatisk og korttenkt. Dette handler ikke om deg. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at da smeller det?

Anonymkode: 23a09...7e5

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode svar og forslag. Og takk til dere som forstår hvor vanskelig dette er. Jeg er uten tvil traumatisert og jobber hver eneste dag for å takle dette. Jeg svarer han stort sett ikke når han setter i gang. Og ja, jeg kan få nytt besøks/kontaktforbud. Men tror også det er nødvendig å blokkere på mobil og epost. Han har ingen tilgang til meg på Facebook o.l....Også var det lurt, som en av dere skrev, å gi ham beskjed om at han blir blokkert. Jeg ønsker virkelig ikke mer kontakt med han enn nødvendig. Det stjeler all min energi og jeg går rett i kjelleren. 

Til du nedlatende: Ja jeg valgte å få barn. Hadde jeg derimot VISST at faren deres kom til å vise en voldelig side, hadde jeg aldri valgt slik.Du snakker som om jeg visste at jeg gikk hen og fikk barn med en voldelig mann. Nei og atter nei. Og du burde gå i deg selv og tenke på hvordan du snakker til folk som har det vondt. 

• Liker 3
Gjest Skogsalv
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for alle gode svar og forslag. Og takk til dere som forstår hvor vanskelig dette er. Jeg er uten tvil traumatisert og jobber hver eneste dag for å takle dette. Jeg svarer han stort sett ikke når han setter i gang. Og ja, jeg kan få nytt besøks/kontaktforbud. Men tror også det er nødvendig å blokkere på mobil og epost. Han har ingen tilgang til meg på Facebook o.l....Også var det lurt, som en av dere skrev, å gi ham beskjed om at han blir blokkert. Jeg ønsker virkelig ikke mer kontakt med han enn nødvendig. Det stjeler all min energi og jeg går rett i kjelleren. 

Til du nedlatende: Ja jeg valgte å få barn. Hadde jeg derimot VISST at faren deres kom til å vise en voldelig side, hadde jeg aldri valgt slik.Du snakker som om jeg visste at jeg gikk hen og fikk barn med en voldelig mann. Nei og atter nei. Og du burde gå i deg selv og tenke på hvordan du snakker til folk som har det vondt. 

Forstår frykten din. Det beste du kan gjøre er å kjøre Grey rock . Minst mulig kommunikasjon utenom ungene, og da kun samtale om samværet. Ikke la han få info om livet ditt ellers.  Øv deg på dette. Ser med gru på dagen du finner en kjæreste,  da kommer han til å bli vanskelig og truende. Så få han mest mulig på avstand fra nå av,så du demper reaksjonen hans i fremtiden.  Han har ingen rett på tilgang til deg i form av samtaler eller sosiale medier.  Kun samvær. Gjør mest mulig skriftlig via sms,  så du har det dokumentert.  Han trenger ikke ringe, dersom det ikke oppstår noe spesielt med ungene. Det kan du klare å gjennomføre ❤ Om han er uenig betyr ingenting.  

Ifht samværet, så beskytter du hva du kan. Legg minst mulig til rette , så han må steppe opp selv ifht det praktiske.  ( du sender kun med hva ungene trenger ,- ikke noe utover det ) . I dette tilfellet så vil det beste for ungene og deg være at han mister interessen for samvær. Dersom han selv må kjøpe utstyr og tilrettelegge, så er det god sjans for at han ikke gidder i det lange løpet.  

Ville flyttet langt unna pga den tidligere volden. Dersom ungene er små, så er det ikke å forvente at de kan reise alene. Reiseregning senere som betales 50/50, tror jeg ikke er fristende for ham. Samværet vil koke bort i kålen.  Eller hva tror du ? 

Dersom det er rus involvert,  så vil en flytting komplisere ting veldig for han. Nettverket han har der er viktigere enn sporadisk samvær. Flytt mens ungene er små ifht deres nettverk på skole. Helst et sted hvor han må reise langt og det koster dyrt for ham med både tog/buss/(fly) og bil. 

Det viktigste er at han mister taket på DEG. Dvs null respons på fremstøtene og null innsikt i livet ditt. 

Endret av Skogsalv
Skrevet

Vil IKKE anbefale å flytte vekk! Ei venninne hadde barn med en voldelig psykopat (mot mor), og ungene måtte fly alene på samvære!!

Selvsagt velger man ikke å få barn med en narsissist!! De er manipulerende og verdens greieste i starten! 🤬

Anonymkode: 54a9d...506

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også hatt en bf som har vært altfor pågående og truende. Og voldelig men det gikk jeg aldri bevist på noen måte. Blåmerker var ikke bevis nok mot en med guds talegave.

Besøksforbud var ikke enkelt pga samvær, og å bli spionert på 5 ganger på en måned var heller ikke noe som ble tatt tak i av noen. 

Han viste heller ikke noen negative( slike) sider før etter abortgrensen var forbi. Desverre. 

Barnet er nå iver 5 år. Og problemene eksister fremdeles.

Anonymkode: bc98f...09b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...