Gå til innhold

Hofstad skole i Asker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har kjennskap til Hofstad skole i Asker og som har synspunkter på om dette er en bra skole? 

Anonymkode: 5f121...f37

AnonymBruker
Skrevet

Ikke en diskusjon som egner seg på kvinneguiden.

Anonymkode: cdd72...19c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

OK, beklager. Visste ikke at det ikke er innafor å spørre om dette på forumet (og skjønner ikke helt hvorfor ikke). Har du evt. tips til andre steder som er bedre egnet å få svar på dette? Har ingen bekjente jeg kan spørre. 

Har funnet andre tråder på dette forumet hvor det diskuteres hvor i Asker det er fint å bo hvor også ulike skoler kommer opp i tråden, men altså ikke denne nevnte skolen som jeg/vi er interessert i å finne ut mer om. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror kommentaren kom på at det ofte kun er veldig negative eller veldig positive, de fleste som nok ville svart seriøst vil ikke gi opp så mye av anonymiteten sin at de vil røpe hvilken skole de har barn på ev jobber på.  Jeg ville aldri kommentert noe om mine barns skoler.

Anonymkode: 6f28b...a8b

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer mye usaklig i slike tråder. 

Hofstad er en bra skole, men som du vet ligger den i Asker (og en relativt bra del av Asker), så du må være forberedt på en viss snobbefaktor. Ikke ekstremt, men definitivt tilstedeværende. 

Anonymkode: 2a2f0...c24

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Asker men vi sogner til en annen skole, så jeg kan ikke si noe konkret om den. Men jeg kan ikke se hvorfor den skolen skulle vært noe verre enn andre Askers skoler, som er jo bra.. Hvis du ser på området rundt, er jo veldig barnevennlig, eneboliger, tomannsboliger og rekkehus, ihvertfall to områder med nybygde rekkehus/leiligheter. Ressurssterke foreldre med gode jobber. Områdene er også veldig "hvite", om det er lov å si. Det er sikkert bra skole det.. Men ja, konkrete erfaringer er sikkert mer nyttig, for mye kommer an på personale. 

Anonymkode: 1e8a8...fe3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tror kommentaren kom på at det ofte kun er veldig negative eller veldig positive, de fleste som nok ville svart seriøst vil ikke gi opp så mye av anonymiteten sin at de vil røpe hvilken skole de har barn på ev jobber på.  Jeg ville aldri kommentert noe om mine barns skoler.

Skjønner, takk for svar. Jeg burde sikkert stilt spørsmålet annerledes. Var litt redd for at om jeg spurte om for mye så ville jeg ikke få svar. Dette er en skole vi vurderer så alt man ikke finner på skolens egen nettside er av interesse for oss. Når jeg ser på udir.no elevundersøkelser ser jeg at Hofstad kommer bra ut og det er jo en av grunnene til at vi vurderer denne skolen 😊

Jeg finner mange tråder som nevner bl.a. Hvalstad, Bondi, og Jansløkka skole, så syntes det var litt rart at jeg ikke fant noe når jeg søkte på denne skolen. 

Mvh TS

AnonymBruker
Skrevet

Kartet over skolekretser i Asker

https://kart.asker.kommune.no/geoinnsyn/#?application=GI3Admin&project=Asker&guid=bcdad695-83fa&layers=1173,8003&zoom=11.435062422402682&lat=6635111.44&lon=582677.10&params=10000000000

Hofstad skolekrets har kystlinje. Gjør egne tolkninger for hva det gjør med demografien. Se på kartet hva slags hus som finnes der. 

Tror du også kan få mer svar på spørsmål du lurer på om du forklarer hva du flytter fra. By/land, stor skole/liten skole, leilighet/gård/enebolig/rekkehus/tomannsbolig osv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kommer mye usaklig i slike tråder. 

Hofstad er en bra skole, men som du vet ligger den i Asker (og en relativt bra del av Asker), så du må være forberedt på en viss snobbefaktor. Ikke ekstremt, men definitivt tilstedeværende. 

Hei, og takk for svar 🙂

Godt å høre at det er en bra skole. Vi ønsker et godt, trygt og inkluderende miljø for våre barn. Vi er en familie med god inntekt, men på ingen måte noen rikinger. Vi er ganske fordomsfri, har ikke noe i mot snobber så lenge de er hyggelige 🙂 Samtidig ønsker vi ikke at ungene skal skille seg ut. Har forstått det slik at både deler av Høn, Vakås, og Undelstad sogner til Hofstad skole. Vil du si at alle disse områdene er å regne som bra deler av Asker? Det vi også lurer på er om det påvirker skolemiljøet at de som går der er spredt over flere områder? Vil du si at du tror denne skolen har høyere snobbefaktor enn Bondi, Jansløkka, eller Hvalstad skole? 

Mvh TS

AnonymBruker
Skrevet

Nei, antar faktisk at snobbefaktoren er høyre på Jansløkka og Hvalstad, enn på Hofstad, men lavere på Bondi. Rett og slett bare fordi blokker sogner til Bondi. Og Undelstad sogner til Bondi, som er til dels billigere boliger pga nærheten til e18. Mange rekkehus fra 60-tallet. Husk at Nesøya har egen barneskole, ingen slår den i snobbefaktor. 😅

Sånn sett, blir vel Hofstad litt midt på tre, sånn for Asker å være. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kartet over skolekretser i Asker

https://kart.asker.kommune.no/geoinnsyn/#?application=GI3Admin&project=Asker&guid=bcdad695-83fa&layers=1173,8003&zoom=11.435062422402682&lat=6635111.44&lon=582677.10&params=10000000000

Hofstad skolekrets har kystlinje. Gjør egne tolkninger for hva det gjør med demografien. Se på kartet hva slags hus som finnes der. 

Tror du også kan få mer svar på spørsmål du lurer på om du forklarer hva du flytter fra. By/land, stor skole/liten skole, leilighet/gård/enebolig/rekkehus/tomannsbolig osv 

Hei, og takk for svar 🙂

Vi er norske og flytter fra en medium størrelse by med relativt jordnære folk. Skole har vi ikke begynt på ennå. Ønsker en bra skole med grei kapasitet og inkluderende miljø. Vi ser etter en enebolig og ser at vi har råd til en grei bolig i området (selv om det er veldig få til salgs pr nå). Ønsker å bosette oss et sted i Asker der det er mange barnefamilier, og forhåpentligvis et sted hvor det er greit å være tilflytter 🙂 

Mvh TS

AnonymBruker
Skrevet

Nei, antar faktisk at snobbefaktoren er høyre på Jansløkka og Hvalstad, enn på Hofstad, men lavere på Bondi. Rett og slett bare fordi blokker sogner til Bondi. Og Undelstad sogner til Bondi, som er til dels billigere boliger pga nærheten til e18. Mange rekkehus fra 60-tallet. Husk at Nesøya har egen barneskole, ingen slår den i snobbefaktor. 😅

Sånn sett, blir vel Hofstad litt midt på tre, sånn for Asker å være. 

Hei, takk for informativt og nyttig svar! Visste ikke at Undelstad sognet til Bondi. Det var grei informasjon. Da er det hovedsakelig Høn og Vakås som sogner til Hofstad skole? Da bor ikke barna som går på Hofstad like spredt som jeg først trodde, som er bra mtp lek i fritiden. Trodde faktisk ikke at Hvalstad var veldig snobbete siden det for meg virker veldig landlig 😃 

Nesøya er helt uaktuelt for oss, 😄 men helt sikkert masse trivelige folk der også.

Pr nå står det for oss mellom Hofstad og Bondi. Har du noen synspunkt på om det er like mange barnefamilier begge disse stedene? Vi har barn i barnehage- og skolealder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bor i Asker men vi sogner til en annen skole, så jeg kan ikke si noe konkret om den. Men jeg kan ikke se hvorfor den skolen skulle vært noe verre enn andre Askers skoler, som er jo bra.. Hvis du ser på området rundt, er jo veldig barnevennlig, eneboliger, tomannsboliger og rekkehus, ihvertfall to områder med nybygde rekkehus/leiligheter. Ressurssterke foreldre med gode jobber. Områdene er også veldig "hvite", om det er lov å si. Det er sikkert bra skole det.. Men ja, konkrete erfaringer er sikkert mer nyttig, for mye kommer an på personale. 

Hei, og takk for svar 🙂

Godt poeng. Jeg har også sett på udir.no at skolen gjør det bra på elevundersøkelser og nasjonale prøver så utfra det tror jeg det er en bra skole og godt miljø, men det er fint å få det bekreftet og få flere synspunkt. Synes jeg har fått mange gode svar 👍 Virker bra det du sier om at det er veldig barnevennlig, ønsker absolutt å flytte et sted som er barnevennlig. Hvilke to områder er det som har nybygde rekkehus? Er Høn Gårdsvei en av de du tenker på? 

Mvh TS

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei, takk for informativt og nyttig svar! Visste ikke at Undelstad sognet til Bondi. Det var grei informasjon. Da er det hovedsakelig Høn og Vakås som sogner til Hofstad skole? Da bor ikke barna som går på Hofstad like spredt som jeg først trodde, som er bra mtp lek i fritiden. Trodde faktisk ikke at Hvalstad var veldig snobbete siden det for meg virker veldig landlig 😃 

Nesøya er helt uaktuelt for oss, 😄 men helt sikkert masse trivelige folk der også.

Pr nå står det for oss mellom Hofstad og Bondi. Har du noen synspunkt på om det er like mange barnefamilier begge disse stedene? Vi har barn i barnehage- og skolealder. 

Nei nei, det kartet som den andre brukeren linker til, er jo riktig. Jeg bor bare selv i Asker, og har venner som bor i Undelstad men de bor i den delen som sogner til Bondi! Jeg ser at en del av Undelstad sogner til Hofstad også. Uansett, Bondi er bra skole det også. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her kan du lese litt om utfordringer for skolene i Asker kommune

https://www.asker.kommune.no/contentassets/ef85220615024d2d84d7b27b88a3f7ac/temaplan-barnehage-og-skolekapasitet-2021-2033.pdf

Takk for link. Har lest litt og fått med meg at det planlegges ny sentrumsskole og endrede skolekretser. Virker som om de skolene vi er interessert i (Hofstad og Bondi) vil ha kapasitet når vi skal flytte som er bra, men det ser ut som barnehageplass kan bli en utfordring hvis vi sogner til Hofstad skole hvis jeg leser prognosene rett. Det må vi sjekke nærmere, ønsker helst å ha barnehage så nærme som mulig. 

Mvh TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei nei, det kartet som den andre brukeren linker til, er jo riktig. Jeg bor bare selv i Asker, og har venner som bor i Undelstad men de bor i den delen som sogner til Bondi! Jeg ser at en del av Undelstad sogner til Hofstad også. Uansett, Bondi er bra skole det også. 

Hei, 

Det var slik jeg også hadde forstått kartet, at mye av Undelstad sogner til Hofstad. Da er det fremdeles noe å tenke på at barna på skolen kommer til å bo litt spredt. Så veldig spredt er det jo ikke, men virker slik når det er en motorvei som skiller. Har nå fått inntrykk av at begge skolene er bra, så da skal vi bare sjekke at bhg også har kapasitet og se hus opp mot hva vi vektlegger 🙂 Takk for all hjelp! 

mvh TS

Skrevet

Husk på at du hører motorveien/jernbane veldig godt i endel av husene på Høn, så det er derfor de er billige. 😊

Skrevet

Alle skolene i Askes regnes for å være bra, er det jeg hører. Tipper du finner litt forskjellige folk på Høn og Vakås for tiden, men er nok mye ressurssterke foreldre og rimelig homogent miljø. 

Enig i at Hvalstad og Jansløkka sikkert er litt mer snobbete enn Hofstad, hvis jeg skal gjette. Jeg har barn på Billingstad skole, og mye ressurssterke foreldre her også med god råd. Men aldri opplevd snobberi eller merkepress her. Virker helt annerledes enn Nesøya, som tross alt ikke ligger langt unna.

Anonymkode: 1e227...698

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husk på at du hører motorveien/jernbane veldig godt i endel av husene på Høn, så det er derfor de er billige. 😊

Takk for tips, det er greit å huske på ja når vi ikke får overnattet i husene før evt. kjøp 😃 Nærhet til togstasjon er jo en av grunnene til at vi liker Høn og Vakås, men da får man vel naturlig nok støy med på kjøpet jo nærmere man kommer. Og det kan nok godt være det er de "billige" husene vi evt. blir å kjøpe 😄 Liker også at det er mye natur rundt og muligheten for utsikt (kanskje, prisene stiger jo betraktelig også når det er utsikt). Det jeg ikke syntes var like bra var at enkelte veier var veldig smale så vet ikke hvor barnevennlig det er å gå/sykle for de små, men det er kanskje ikke så mye trafikk der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...