AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Jeg bor i ett gammelt trekkfullt hus, og med strømprisene som har vært nå, har jeg stått opp til 9 grader inne, så det har gått hardt utover vedlageret. Snart tomt for ved, og det er vanskelig å få tak i mer. På morgenen i dag var jeg fast bestemt på å si opp huset og flytte, men så snakket jeg tilfeldigvis med huseier (har ikke sagt noe om at jeg egentlig har bestemt meg for å flytte) som hadde oppdaget mitt minkende vedlager og tilbød seg å installere (sin gamle) varmepumpe her. Fikk også tilbudet når han byttet ut sin, men jeg har vært veldig skeptisk, og har klart meg med ved og strøm til denne ekstremvinteren. Men nå er det krise, og jeg vurderer å si ja... Problemet er at jeg ikke orker den konstante duringen, og hver gang jeg er hos venner med varmepumpe må jeg dra igjen etter ett ett par timer, fordi jeg har Kols og blir potte tett. Kona hans har astma og ble tett av den gamle, var derfor de kastet den ut, men nå har de pusset opp og satt inn ny (mindre og penere) varmepumpe, og sier at med luftfukter så er det ikke noe problem for henne lenger. Så dere som har varmepumpe og astma eller kols; Hvordan er det å leve med for dere? Vil det evt hjelpe med en luftfukter eller andre ting? Anonymkode: 6eca7...59d
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Jeg har ikke astma eller kols, så jeg kan ikke svare ut fra det. Men jeg hadde sagt ja - du kan jo slå den av dersom det ikke vil fungere. Så må du være nøye med å rense filteret - kanskje oftere enn ellers. Hvis det likevel ikke skulle bli levelig slår du bare varmepumpen av. Jeg tror ikke at en varmepumpe som er korrekt montert og regelmessig renset skal bråke noe særlig, men alt er jo relativt her i verden. Jeg bor i en bolig med balansert ventilasjon og det er jo klart at viften ikke er 100 % lydløs, men lyden er ikke plagsom.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 Dytter... I håp om at noen med erfaring fra astma eller kols (evt andre lungesykdommer som sliter med pusten og er sensitive) svarer... Anonymkode: 6eca7...59d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 Jeg har astma. Varmepumpen gir absolutt ingen negative "bivirkninger" for min del, heller positive da den sirkulerer luften gjennom et filter. Vedfyring kan derimot forverre. Anonymkode: 8060f...b91 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Så dere som har varmepumpe og astma eller kols; Hvordan er det å leve med for dere? Vil det evt hjelpe med en luftfukter eller andre ting? Anonymkode: 6eca7...59d Jeg har kraftig støvallergi, og har mye astmaplager på grunn av det. Med ukentlig renhold av varmepumpe, og samme renhold av boligen som før, har ikke astmaen min blitt noe verre. Vi bruker luftfukter, men det gjorde vi da vi hadde panelovner også. Anonymkode: b54c3...897
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #6 Skrevet 10. januar 2022 NAAF anbefaler varmepumpe hos de som har astma og allergi, det er mye bedre enn vedfyring som resulterer i mye støv og røyk. Men når man bruker varmepumpe så er det viktig at man holder boligen så støvfri som mulig, er også lurt å bytte eller rengjøre filtre ofte. Anonymkode: 40f4c...6a3 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #7 Skrevet 12. januar 2022 Har astma, varmepumpen durer litt, men ikke problematisk. Har den ikke på hele døgnet heller. Blir varmt nok. Anonymkode: 948de...630
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå