Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ekteskapet ( og samboerskap) er det nå ikke lengre hensiktsmessig «investering»?

Jeg tenker på at ca halvparten av alle ekteskap oppløses. Av samboerskap er vel prosenten enda høyere.

Og av de ekteskapene / samboerskapene som ikke løses opp så er kanskje 30% såkalte ulykkelige dvs at de er sammen for barnas skyld eller frykt for å være alene.

Og av de lykkelige ekteskapene jeg sier mange at de både har vært gjennom parterapi og masse kompromisser for å ende der. 

Så det jeg sitter å lurer på er om særbo forhold kan være fremtiden? 

Man vil jo gjerne ha barn og vil at barna skal oppleve harmoni og ro i oppveksten men jeg selv og stort sett alle mine venninner jeg kjenner bruker mye tid og krefter på selve samarbeidet og stemningen i familien skal være bra. Stort sett er det vi damene som hele tiden kjemper for å finne dette optimale hyggelige tonen ordner med jul og påskefesten/middager og skaper generell hygge og trivsel for alle rundt mens ektemenn knapt gidder å dekke et bord eller snakke om det som kreves for hygge og stort sett kvier seg for terapirommet.

Er energien vi legger i få til et godt familieliv verdt investeringen? Selv ville jeg hatt råd å bo selv med feks 50% delt omsorg og skjønner at ikke alle ville hatt det, men teoretisk sett bort fra det økonomiske - er det mange som ville levd særbo eller begynner å lure på om alt strevet og alle kompromisser etc for å få til godt ekteskap / trivelig familieliv egentlig er verdt innsatsen? Nå er jeg over 50 år og ser at jeg har mange fine stunder med ektefelle men har det minst like bra i kvinne fellesskap med venninner, med mine kvinnelige slektninger etc fremfor å vente på en sosial prat etter fotballkampen eller annet min mann har fore seg. Hvis vi bodde hver for oss kunne jeg disponert tiden selv og kanskje «lengtet» litt mer etter han? Kanskje gledet meg mer over alt jeg gjør i stand i jul og høytider? Merker jo at det er barna mine jeg aller helst vil være tett på, men nå er de jo alle snart voksne…

Hvis min datter skulle spurt meg om råd for et lykkeligst mulig liv ville jeg absolutt svart å ha jobb med gode kolleger, 2-5 barn, og noen gode venninner og slektninger. Men mitt råd ville ikke vært å bo sammen en mann hele livet… 

Anonymkode: 9f278...47f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min personlige mening, så må jeg si. Ja det har gått ut på dato.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...