AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Vi har 3 barn (G 10, J 8, J 3). Utfordringen i familien er humøret til 10 åringen. Han kan være super blid, hjelpsom og snill, men stort sett er han sur og frekk. Noen som ødelegger for stemningen i familien. Han er spesielt ufin mot lillesøster på 8 år. Han kan ødelegge utflukter, middager, spillekvelder osv med sure og frekke kommentarer, å jeg blir snart sprø. Han er også lite sympatisk. Jeg falt nettopp i trappen å slo meg, han kom riktignok for å sjekke om jeg "levde" men da han oppdaget at jeg "bare hadde slått meg" slang han med leppa "ja nå kan vi vel ikke gå ut å spille fotball allikevel, typisk!". Virker ikke som han bryr seg om andre enn seg selv og kompisene. Han oppfører seg fint hos venner. På skolen både og, kommer an på læreren. Han klager over at han får skylda for alt, både ting han gjør og ikke gjør. Han er lite villig til å snakke om følelser, svarer surt hvis han blir spurt. Vi skulle nettopp ut å gjøre noe han ville, som han hadde valgt, plutselig ville han ikke det, å var pottesur. Noen tips til å gjøre han mer "harmonisk" og mindre frekk? Anonymkode: fe942...612
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Har ingen tips, men tror det ikke er så uvanlig. Hvordan er døgnrytmen i helgen kontra resten av uken? Noen blir sure om døgnrytmen endres litt. Anonymkode: ef6f7...11c
Perle Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 Hvor er far? Tenker det er på höy tid han kommer på banen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 Perle skrev (6 minutter siden): Hvor er far? Tenker det er på höy tid han kommer på banen. Far er tilstede han også, samme greia der. Anonymkode: fe942...612
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har ingen tips, men tror det ikke er så uvanlig. Hvordan er døgnrytmen i helgen kontra resten av uken? Noen blir sure om døgnrytmen endres litt. Anonymkode: ef6f7...11c Litt lengre våken i helgene men ikke så veldig. Han har sovet dårlig på nettene pga av astma, men har fått nye medisiner så hadde håpet det hjalp, men kanskje de trenger litt tid for å virke. Anonymkode: fe942...612
Jessic_a Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Litt lengre våken i helgene men ikke så veldig. Han har sovet dårlig på nettene pga av astma, men har fått nye medisiner så hadde håpet det hjalp, men kanskje de trenger litt tid for å virke. Anonymkode: fe942...612 Vet du hva. Perioder uten astmamedisin kan også min gutt være sur og usympatisk. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men både astma og de andre allergien hans kan få frem det sure. Men perioder der allergien er stille, så er han tilbake til den gode gamle gutten. Også når han sover godt.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 Når det gjelder kommentarer mot søster, ville jeg ha slått hardere ned på det, enn kommentarer mot deg, kun fordi du som voksen forstår at det eventuelt kan komme fra andre steder, men det er det ikke sikkert lillesøster forstår, og det kan være skadelig for henne. "Kommentarer" er litt som banneord - om man først lærer munnen til å slenge ut det som kommer på tankene, ja, da blir det en vane til slutt. Derfor bør du "ta" han på det med en gang. Trenger ikke være straff, men du kan høflig si noe slikt som: "Nei, det var ufint sagt, og slik skal man ikke oppføre seg, (navn). Du kan enten være hyggelig og delta i aktiviteten, eller så kan du være sur på ditt eget rom, der hvor andre slipper å bli berørt". Jeg er ikke familiær med astmamedisin, så du må nok kanskje se om det er noe "tess" først. Anonymkode: d10e5...569
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Skrevet 9. januar 2022 Sykdom, manglende søvn, manglende mat eller feil type mat kan gi store svingninger i humøret på barn. Noen ganger klarer har ikke kroppen rett energi til å holde frustrasjoner stille, slik at de kommer ut. Gjør litt notater på hvordan medisinering, søvn, mat osv er de dagene han er glad og hyggelig og de dagene han ikke er det og se om du kan se noe mønster og se om det er noe som kan gjøres for at rutinene blir bedre slik at sånt ikke gjør at barnet ikke lenger er glad og hyggelig. Når det gjelder å snakke om følelser, hvilke barn er det som er så interessert i det ? Anonymkode: 941d4...853 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #9 Skrevet 9. januar 2022 Foreldrepodden på Spotify har flere episoder om pre-teens og tenåringsgutter. Hør på dem. Anonymkode: 492c0...ca4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #10 Skrevet 9. januar 2022 Husk at hjernen hans ikke er fullstendig utviklet før om 15–17 år. Vi er voksne, vi har ansvar. Anonymkode: f255a...b13
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #11 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Foreldrepodden på Spotify har flere episoder om pre-teens og tenåringsgutter. Hør på dem. Anonymkode: 492c0...ca4 Takk for tips, skal sjekke ut den. Anonymkode: fe942...612
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #12 Skrevet 9. januar 2022 Jeg ville ikke tolerert at han behandler søsken dårlig. En 10åring tåler å få beskjed om oppførsel som ikke er ok. Sett konkrete grenser og overhold dem. Anonymkode: 7aa04...8ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå