Gå til innhold

Klarer ikke å gå opp i vekt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg lurer på om noen her har erfaring med å gå opp i vekt. Noen som har konkrete råd?

Anonymkode: c7982...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spise mer kalorier.

Mer kaloririkt pålegg, mer kaloririk lunsj, mer kaloririk middag, og noen kaloririke mellommåltider.

En god porsjon proteiner, og generelt en god balanse mellom de ulike næringsstoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BrittEkeberg

Start heller å tren hvis du er frisk. Legg heller på deg muskler, enn fett. 

Jeg må drikke næringsdrikker. Det smaker shit og er kjempe dyrt. Legger ikke på meg, men får i meg noe. Som er hoved målet for meg. 

Trenger du å legge på deg? Er du undervektig? Du trenger ikke svare i tråden her, bare tenk på det for deg selv. 
😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hei, jeg lurer på om noen her har erfaring med å gå opp i vekt. Noen som har konkrete råd?

Anonymkode: c7982...1af

Bruker mye næringstette produkter som nøtter,nøttesmør,kokosmelk,oljer,maragarin,avocado,tørket frukt osv og drikker en del av kaloriene

Eks på en dag:

Frokost: Koker havregrøt på nøttemelk (2 dl gryn 4 dl melk) med rosiner og topper med banan, noen skjeer hjemmelagd peanøttsmør og cashewnøtter. 1 kopp solbærtoddy med hakket nøtter og rosiner 

Lunsj : 2 gode brødskiver med margarin,hummus og avocado og en skål plantebasert blomkålsuppe kokt med fet kokosmelk. 1 glass saft/juice

Mellom: Et par never med nøtter  og tørket frukt og en alpro sjokoladepudding.

Middag: Grønnsakscurry med kokosmelk og et par skjeer peanøttsmør servert med fullkornsris. Et par glass med flytende kalorier

Mellom: Ferske dadler fylt med peanøttsmør 

Kveldsmat: Smoothiebowl lagd av frukt,kokosmelk,juice, 1 kokosolje toppet med noen skjeer peanøttsmør,nøtter,banan og ferske dadler. Drikke en kopp solbærtoddy.

Anonymkode: 5d162...cd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du ikke er spesielt glad i å spise, drikk kaloriene. Da får jeg lett ned 800 kcal på et par minutter. Det er det eneste som har funket for meg.

Anonymkode: 8587e...cbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis mer enn du forbrenner. Orker du ikke større porsjoner, spis kaloritett mat. Avokado, nøtter, frø, osv. Skikkelig smør på brødskiva, saus og dressinger, har fløte, seterrømme, ost, majones osv. der det passer seg.

Anonymkode: d7ff6...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruker mye næringstette produkter som nøtter,nøttesmør,kokosmelk,oljer,maragarin,avocado,tørket frukt osv og drikker en del av kaloriene

Eks på en dag:

Frokost: Koker havregrøt på nøttemelk (2 dl gryn 4 dl melk) med rosiner og topper med banan, noen skjeer hjemmelagd peanøttsmør og cashewnøtter. 1 kopp solbærtoddy med hakket nøtter og rosiner 

Lunsj : 2 gode brødskiver med margarin,hummus og avocado og en skål plantebasert blomkålsuppe kokt med fet kokosmelk. 1 glass saft/juice

Mellom: Et par never med nøtter  og tørket frukt og en alpro sjokoladepudding.

Middag: Grønnsakscurry med kokosmelk og et par skjeer peanøttsmør servert med fullkornsris. Et par glass med flytende kalorier

Mellom: Ferske dadler fylt med peanøttsmør 

Kveldsmat: Smoothiebowl lagd av frukt,kokosmelk,juice, 1 kokosolje toppet med noen skjeer peanøttsmør,nøtter,banan og ferske dadler. Drikke en kopp solbærtoddy.

Anonymkode: 5d162...cd2

Det der er mat for spesielt interesserte 

Anonymkode: e1a64...dcc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det der er mat for spesielt interesserte 

Anonymkode: e1a64...dcc

Selv om den konkrete menyen er vegansk, så er prinsippet det samme. Og TS har ikke spesifisert annet enn konkrete tips, noe denne menyen gir. Det er ikke akkurat vanskelig å ta en vegansk dagsmeny å gjøre justeringer så den inneholder animalske produkter...

Men kan oversette da:

Frokost: havregrøt på helmelk, med rosiner, peanøttsmør og nøtter.

Lunsj: to gode brødskiver med ost og salami, og en porsjon blomkålsuppe kokt med fløte. Drikk saft/juice.

Mellommåltid: nøtter, proteinpudding eller skyr.

Middag: gryterett med masse grønnsaker, valgfri proteinkilde, kokt med kokosmelk eller annen valgfri kaloriholdig væske. Med fullkorn ris eller pasta. Drikk noe kaloririkt ved siden av, som juice eller saft.

Mellommåltid: dadler fylt med peanøttsmør, nøtter, ost, kjeks, skyr, proteinpudding

Kveldsmat: smoothiebowl med frukt, kokosmelk og juice.

Man kan med andre ord ta hele den veganske menyen som utgangspunkt, erstatte noe plantemelk med vanlig melk selv om mandelmelk har tilnærmet samme kaloriinnhold som lettmelk, og mandelmelk vil gi mer ssmak), og legge til en animalsk proteinkilde til middag/frokost, og ta yoghurt/skyr til mellommåltid...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, bare å se på en sjokolde så smeller det på 5 kilo 😅

Men fra spør til alvor. Du må spise kaloririk mat. Flere kalorier inn enn ut. Spis kaloririk mat; fett er et stikkord å ta med seg. Smør, fløte, nøtter etc.

Anonymkode: 27418...ea5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drikk et glass helmelk og få i deg 2 spiseskjeer med matolje hver dag så er det vel 350 kcal bare der.

Anonymkode: 39edc...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har masse erfaring med dette, siden jeg hadde alvorlig anoreksi før, og var innlagt for å øke vekten. 
Tips:

1: Spis 4 ordentlige måltider om dagen (jeg måtte spise 3 brødskiver morgen, lunsj og kvelds +stor middag). Med andre ord, spis deg kvalm hele tiden, men magesekken utvides ganske raskt og det går bedre. Sett på alarm evt, for å huske tidene.
2: Spis to mellommåltider utenom de faste måltidene. Det kan være hva som helst egentlig, feks frukt/nøtter/en ekstra brødskive. 3:Drikke et glass med kalorier til alle måltider, feks juice eller melk. 
4:Orker du ikke spise det du skal: måltidserstatning-shake (fås på apoteket).

Dette går du garantert opp i vekt av, dersom du er undervektig. Men det er tung jobb, og du må sette av tid til det. Men når du er heldig å ikke ha spiseforstyrrelse er det jo mye lettere, bare en innsats liksom.

Anonymkode: 5f32a...146

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må alltid spise litt mer enn du orker, ikke stopp når du er mett, men stappmett, sånn utvider du magesekken og klarer øke matinntaket.

Anonymkode: 2daf8...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...