Gå til innhold

Dere som har hatt omgangssyke, hvor fort går det over?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi ligger langflat alle sammen her hjemme med det nå. Startet med minstemann på torsdag, eldste, jeg og pappaen fikk det omtrent samtidig i natt. 
Da hadde det gått ett døgn fra minste kastet opp, så jeg trodde det var over for han..  men tok feil da han begynte å kaste opp idag igjen.

Jeg er gravid i uke 30 og så sinnsykt sliten etter å ha kastet opp, tisset meg ut osv i ett hele natten, men må bare prøve å holde meg gående for de andre sin del..💩😵💫 

Hvor lang tid tok det før det var overstått hos dere?

Anonymkode: 79b75...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Opp til 2-3 dager, men med små barn syntes jeg at tiden det tok etter at all spyingen og annet var over til å venne ungene til å spise mat igjen var verre.  Så hos oss gikk det gjerne en uke fra smitten kom i hus til at energinivået var på plass igjen. Vi har ikke hatt omgangssyke i huset etter at ungene begynte på skolen.

Anonymkode: d58f0...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve spyinga varer i rundt 12 timer pr person. Her har unga faktisk spydd igjen etter et døgn. Appetitten er dårlig de første dagene, så formen er litt deretter. Selv bruker jeg 1 uke på å komme meg igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man ikke viser tegn til sykdom når det har gått 48 timer etter siste oppkast, så er man trolig ikke smittet. At dere kaster opp etter et døgn er derfor ikke overraskende. 

Jeg tror det varierer veldig fra person til person hvor lenge man går syk. Sist gang jeg hadde omgangssyke kastet jeg opp over en 12 timers periode, også gikk det 2-3 dager det før jeg følte meg bra igjen. Sannsynligheten for at man blir sykere nå enn vanlig tror jeg er tilstede ettersom mange ikke har hatt oppkast på en stund. I fjor var det nesten ingenting. I år florerer det. 

Anonymkode: f6733...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppkastet har vart i rundt 12 timer,  men det har hendt det har komt en ekstra gang med oppkast etter 24-48timer. Grunnen til dette har ofte vært at de har spist/drukket litt for mye når appetitten kom tilbake.

Energinivået har uansett vært labert i flere dager, selv uten andre symptom.

Anonymkode: 48385...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2-3 dager som regel. Bortsett fra den gangen frøkna startet å spy igjen etter 3 døgn😝

Anonymkode: b3a36...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opp til 2-3 dager, men med små barn syntes jeg at tiden det tok etter at all spyingen og annet var over til å venne ungene til å spise mat igjen var verre.  Så hos oss gikk det gjerne en uke fra smitten kom i hus til at energinivået var på plass igjen. Vi har ikke hatt omgangssyke i huset etter at ungene begynte på skolen.

Anonymkode: d58f0...6da

Takk for svar! Håper slike virus fortsetter å holde seg unna😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg varte det et døgn, men jeg måtte ha barnevakt (er alene) i to-tre dager, fordi jeg var så dårlig.

I de fleste tilfellene tar det 2-3 dager, men både lengre og kortere intervall forekommer. Sykdommen kan vare opptil en ukes tid. Oppkasttendensen gir seg vanligvis etter 1-2 dager, mens diaréen oftest varer noe lengre.

Kopiert fra NHI.no

Anonymkode: 8bc51...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man ikke viser tegn til sykdom når det har gått 48 timer etter siste oppkast, så er man trolig ikke smittet. At dere kaster opp etter et døgn er derfor ikke overraskende. 

Jeg tror det varierer veldig fra person til person hvor lenge man går syk. Sist gang jeg hadde omgangssyke kastet jeg opp over en 12 timers periode, også gikk det 2-3 dager det før jeg følte meg bra igjen. Sannsynligheten for at man blir sykere nå enn vanlig tror jeg er tilstede ettersom mange ikke har hatt oppkast på en stund. I fjor var det nesten ingenting. I år florerer det. 

Anonymkode: f6733...9d9

Regnet med at vi fikk det alle sammen når minstemann begynte ja, det jeg mente var at det gikk ett døgn mellom siste spyingen hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

2-3 dager som regel. Bortsett fra den gangen frøkna startet å spy igjen etter 3 døgn😝

Hva skjedde da? Holdt hun på lenge på runde nr 2? 
Redd for at vi må klore alt for å ikke få samme greia på nytt, men helt ærlig har jeg null energi til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva skjedde da? Holdt hun på lenge på runde nr 2? 
Redd for at vi må klore alt for å ikke få samme greia på nytt, men helt ærlig har jeg null energi til det.

Var jo egentlig samme runde tror jeg. Lite matlyst og dårlig energi, men så plutselig ny runde spying. Det ble med spy og diaré den kvelden, men det kostet oss ytterligere to fulle døgn borte fra barnehagen😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...