AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Jeg har veldig lyst å jobbe innen rus/psykiatri. Kan noen fortelle meg hva slik jobb går ut på av positive og negative sider? Jeg vil gjerne vite så mye som mulig. Anonymkode: 92b52...f11
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #2 Skrevet 13. januar 2022 Ingen som vet? Anonymkode: 92b52...f11
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #3 Skrevet 15. januar 2022 Jeg lurer også på dette Anonymkode: c0407...de9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #4 Skrevet 15. januar 2022 Positive sider er at det ofte er chili, lite å gjøre, mye sitting og tv titting på jobb. Negative sider er at noen kan utagere, det er et litt sånn typisk yrke det det være mye sladder på jobb blant kollegaer, man blir ofte dritt lei enkelte brukere Anonymkode: a46b5...ac4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #5 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Positive sider er at det ofte er chili, lite å gjøre, mye sitting og tv titting på jobb. Negative sider er at noen kan utagere, det er et litt sånn typisk yrke det det være mye sladder på jobb blant kollegaer, man blir ofte dritt lei enkelte brukere Anonymkode: a46b5...ac4 Er du noen gang redd/føler deg utrygg på vakt? Hvis noen utagerer? Anonymkode: c0407...de9
Skravlehøna Skrevet 16. januar 2022 #6 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Positive sider er at det ofte er chili, lite å gjøre, mye sitting og tv titting på jobb. Negative sider er at noen kan utagere, det er et litt sånn typisk yrke det det være mye sladder på jobb blant kollegaer, man blir ofte dritt lei enkelte brukere Anonymkode: a46b5...ac4 Lite å gjøre? Mye TV-titting? Har du hørt om miljøterapi??? 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #7 Skrevet 16. januar 2022 Ville anbefalt deg å søke på stillinger hvor det jobbes ambulerende, mye mer spennende enn å jobbe på institusjon/bofelleskap ect. Digger jobben, digger pasientgruppen, men drt er tøft. Psykisk tøft. Systemet fungere tidvis elendig og det er mye lidelse og tragiske historier du får innblikk i. Tenker du må være trygg, sterk psykisk og i stand til å stå i tøffe situasjoner. Hvilken grunnutdanning har du? Anonymkode: 10cf4...de6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #8 Skrevet 16. januar 2022 Som en tidligere bruker i systemet og som en medarbeider med brukererfaring må jeg si det kalles ofte miljøarbeid av en grunn. De som jobber i institusjon hvor de bare sitter på ræven og ser på tv uten å bidra med nettopp miljøarbeid, engasjement og være opptatt av brukerene er de som er dårlig i jobben sin, og det blir lagt merke til av både brukere og andre kollegaer. Ellers er det en spennende hverdag, jeg jobber på en avdeling hvor alle er frivillig i behandling noe som skiller seg fra tvangsposter med tanke på både utagering og jobbrutiner. Selv om vi har hatt utagering hos oss og. Jeg tror det også er viktig å holde fokuset sitt på de som klarer seg, de som jobber beinhart for sin egen tilfriskning uten at jeg sier at en ikke skal yte hjelp til alle og yte likebehandling for det må og bør en. Men jeg tror for egen del om en bryr seg og føler at det en jobber med er betydningsfullt må en også huske på de som klarer seg for det er tross alt mange og de er verdt en innsats. Ellers bør du være trygg i deg selv og ikke være skvetten av å komme bort i mennesker med svært ulike historier. Anonymkode: a51e8...cbd 2
Michaelhe Skrevet 16. januar 2022 #9 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 11.58): Jeg har veldig lyst å jobbe innen rus/psykiatri. Kan noen fortelle meg hva slik jobb går ut på av positive og negative sider? Jeg vil gjerne vite så mye som mulig. Anonymkode: 92b52...f11 Når du sier jobbe, hva mener du? Skal du utdanne deg innen dette?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #10 Skrevet 16. januar 2022 Skravlehøna skrev (16 minutter siden): Lite å gjøre? Mye TV-titting? Har du hørt om miljøterapi??? En del av de som bor i slike boliger har ofte behov for mye alenetid,samt rolige dager.....så det blir mye tv tid og lite aktiviteter. Anonymkode: ad432...455
sicario Skrevet 16. januar 2022 #11 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 12.58): Jeg har veldig lyst å jobbe innen rus/psykiatri. Kan noen fortelle meg hva slik jobb går ut på av positive og negative sider? Jeg vil gjerne vite så mye som mulig. Anonymkode: 92b52...f11 Jeg har mange år jobberfaring innen rus og innen psykiatri. Lettere om du spør litt mer konkret egentlig 😊. Jobbet med både voksne og barn/ungdom. Jobber med rusproblematikk og psykiatri i dag også, men i en helt annen type setting.
Michaelhe Skrevet 16. januar 2022 #12 Skrevet 16. januar 2022 (endret) Jeg har liten erfaring med rus og psykiatri. Men før jeg fikk trygd plasserte NAv meg i gatemagasin, og der jobbet jeg sammen med en dame, en flink fotograf, som plutselig en dag fortalte meg at hun var LAR-pasient og gikk på subutex. Det endret hele synet mitt på hva en LAR-pasient kan være. Men mange av LAR pasientene er litt bitre på systemet. Men hun tok flotte bilder, og var et trivelig menneske. Endret 16. januar 2022 av Michaelhe
sicario Skrevet 16. januar 2022 #13 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er du noen gang redd/føler deg utrygg på vakt? Hvis noen utagerer? Anonymkode: c0407...de9 Ikke meg du spør, men kan svare for min egen del. Har stått i svært mange voldssituasjoner i gjennom årene på jobb. Svært sjelden jeg har vært direkte redd, men de gangene det har vært våpen involvert, så skal det mye til å opprettholde full kontroll på pust/adrenalin etc. Har jo opplevd veldig alvorlige skader på personal ved et par anledninger dessverre. Ved et par av stedene har vi hatt gode rutiner for håndtering av vold (trening, alarmer, vekterbistand osv osv).
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #14 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Positive sider er at det ofte er chili, lite å gjøre, mye sitting og tv titting på jobb. Negative sider er at noen kan utagere, det er et litt sånn typisk yrke det det være mye sladder på jobb blant kollegaer, man blir ofte dritt lei enkelte brukere Anonymkode: a46b5...ac4 Du har åpenbart ikke jobbet i psykiatrien. Du antar ting. Jeg har jobbet i akuttpsykiatrien i noen år og jeg ville aldri ordlagt meg slik som du gjør, og jeg ble absolutt ikke «drittlei av enkelte brukere». Da er du på feil hylle i livet. Det er en en krevende og mentalt utmattende jobb, men det er også givende og fantastisk. Å få lov til å ta del i og å bidra til andres tilfriskningsprosess er en glede. Det er mye miljøterapi. I akuttpsykiatrien forekommer det utageringer, men det er så absolutt ikke så utbredt som media skal ha det til. Noen brukere kan utagere mot andre. De fleste utagerer kun mot seg selv eller ønsker å være i fred. Jeg er glad i jobben min og jeg vet at pasientene setter pris på meg. Det gjør alle frustrasjoner verdt det Anonymkode: debed...2f4 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #15 Skrevet 16. januar 2022 Som tidligere innlagtver det verste jeg vet slike som deg, de som har et ønske om å jobbe med ruspasienter er de som er absolutt minst egnet til det. Har møtt så ufattelig mange slitsomme vernepleiere, sykepleiere og tom psykologer som bare ikke passet til jobben sin. Skulle ønske man måtte være tidligere rusmisbruker for å ha en slik jobb. Ellers blir det bare slitsomt for de som er i behandling. Anonymkode: d1e58...b9f
Skravlehøna Skrevet 16. januar 2022 #16 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En del av de som bor i slike boliger har ofte behov for mye alenetid,samt rolige dager.....så det blir mye tv tid og lite aktiviteter. Anonymkode: ad432...455 Tja…jeg har 20 års jobberfaring innenfor rus og psykiatri, og føler liksom at jeg som oftest jobber miljøterapeutisk selv om jeg drikker kaffe i stua og ser på tv🤷♀️ 1
sicario Skrevet 16. januar 2022 #17 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ville anbefalt deg å søke på stillinger hvor det jobbes ambulerende, mye mer spennende enn å jobbe på institusjon/bofelleskap ect. Anonymkode: 10cf4...de6 Støttes.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #18 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som tidligere innlagtver det verste jeg vet slike som deg, de som har et ønske om å jobbe med ruspasienter er de som er absolutt minst egnet til det. Har møtt så ufattelig mange slitsomme vernepleiere, sykepleiere og tom psykologer som bare ikke passet til jobben sin. Skulle ønske man måtte være tidligere rusmisbruker for å ha en slik jobb. Ellers blir det bare slitsomt for de som er i behandling. Anonymkode: d1e58...b9f Så det er bedre å ha ansatte som overhodet ikke ønsker å være der? Anonymkode: a5baa...085
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #19 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som tidligere innlagtver det verste jeg vet slike som deg, de som har et ønske om å jobbe med ruspasienter er de som er absolutt minst egnet til det. Har møtt så ufattelig mange slitsomme vernepleiere, sykepleiere og tom psykologer som bare ikke passet til jobben sin. Skulle ønske man måtte være tidligere rusmisbruker for å ha en slik jobb. Ellers blir det bare slitsomt for de som er i behandling. Anonymkode: d1e58...b9f Her er jeg noe uenig. Ja som medarbeider med brukererfaring innenfor rus har jeg en helt annen utdanning enn "vanlige" mennesker i denne jobben. Det er en utdanning jeg ikke anbefaler men jeg bruker den utelukkende posetivt til min og pasienter sin fordel. Jeg kan godt se at jeg er kanskje flinkere til noen ting enn andre uten en egen rusavhengighet. Foreksempel plukker jeg raskt opp tegn på russug, alle bør igrunn oppleve russug i behandlingen, men det kan være en trigger om det russuget kommer rett før en permisjon en helg. Her vet jeg at jeg tar meg den tiden til da å sjekke ekstra innom pasienten og hører om det er best å bli på avdelingen i helgen eller gå igjennom kriseplan etc. Mens andre ser muligens ikke tegnene såpass tydelig. Jeg har også andre eksempler der jeg med de erfaringene jeg selv har kan relatere til brukerene på et annet nivå enn kanskje de uten erfaring kan. Men ønsket om å jobbe innenfor fagfeltet må være en grunnpilar. Og så er det også viktig å ha fått et såpass avstand til egen rushistorie at en selv står 100% trygt i forhold til tilbakefall, og projisering. Når jeg selv var i behandling hadde mine kontaktpersoner ingen egen kjennskap til å være rusmisbruker men for noen fantastiske mennesker, som hjalp meg mye med å være den de var i jobben sin, mens vi da hadde en som hadde egen erfaring og kunnskap om emnet igjennom rus, hun var ikke noe tess for å si det slik, eller for å si det på en annen måte: meg og hun hadde lite tilfeles og en dårlig kjemi. Anonymkode: a51e8...cbd
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #20 Skrevet 16. januar 2022 Ulemper: - mentalt utmattende - situasjoner man blir redd/overveldet av - veldig mye skrivearbeid - stressende, man rekker aldri å drikke opp en kaffekopp. Pauser er en sjeldenhet. - risikofylt jobb Fordeler: - utrolig givende - man blir veldig glad i både brukere og kolleger - vanvittig lærerikt - man lærer mye om seg selv - aldri tid til å "kjede seg" Hva som kreves av deg: - en god dose empati - oppriktig glad i og bryr seg om andre mennesker - fordomsfri og villig til å endre egne holdninger - samvittighetsfull og pliktoppfyllende... for jobben tar mye av deg. Anonymkode: bd28c...c84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå