AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #1 Skrevet 9. januar 2022 Jeg har en solid master i bunnen, har tatt PPU og flere årsstudium. Jobbet 8 år i et vanlig yrke, og har jobbet som lærer i 4 år nå. Jeg tror at jeg ønsker å gå tilbake til en mer normal jobb, men klarer ikke se for meg hvordan det er å miste de lange friperiodene. Samtidig så har jeg alltid jobb hengende over meg i alle ferier unntatt sommerferien, så i realiteten er det ikke direkte fri. Det er flere ting jeg liker ved læreryrket enn friperiodene altså, men jeg kjenner at det er mye som tærer på meg og gjør at livskvaliteten min blir dårligere. Kan dere som har skiftet beite dele av erfaringene med å bytte jobb? Var det verdt det å miste de lengre friperiodene? Jeg ser jo for meg at min generelle livskvalitet kanskje vil bli bedre av å legge fra meg jobb kl 16. Anonymkode: 4c00f...14e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #2 Skrevet 9. januar 2022 Jeg byttet fra lærer til "vanlig" jobb med 5 ukers ferie. Angrer ikke ett sekund! Nå kan jeg ta ferie når JEG vil. I tillegg fleksibiliteten ved å kunne ta en langhelg her og der. Spare opp avspasering. Hjemmekontor i rolige perioder. SÅ mye mer fleksibelt, og det veier opp! Skal sies at jeg har verdens romligste arbeidsgiver da. Anonymkode: 0585f...8cc 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #3 Skrevet 9. januar 2022 Takk for svar. Det er akkurat sånn jeg ser for meg at det blir for meg og hvis jeg bytter. TS Anonymkode: 4c00f...14e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Skrevet 9. januar 2022 Jeg har ikke byttet selv, og gikk rett på lærerjobb, så jeg kommer bare med ting jeg selv har tenkt: Hvis du har barn/planer om å få barn: Du er garantert fri i alle skoleferier og en del jobb kan gjøres på kvelden etter at barna er lagt. Samtidig er en del tid veldig bundet, så det er ikke bare å ta en fridag når det er planleggingsdag i barnehagen. Jeg og samboer har omtrent samme utdanning(jeg med ppu i tillegg). Vi jobber omtrent like mye når vi jobber. Jeg setter pris på, og trenger, at etter en hektisk periode på jobb får jeg fri for å hente meg inn(ofte mest å gjøre før ferier). Samboer setter pris på å få overtidsbetalt for ekstrajobben og trenger ikke friperioden etterpå. Hvordan har du det? Anonymkode: 6e93c...1bd 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke byttet selv, og gikk rett på lærerjobb, så jeg kommer bare med ting jeg selv har tenkt: Hvis du har barn/planer om å få barn: Du er garantert fri i alle skoleferier og en del jobb kan gjøres på kvelden etter at barna er lagt. Samtidig er en del tid veldig bundet, så det er ikke bare å ta en fridag når det er planleggingsdag i barnehagen. Jeg og samboer har omtrent samme utdanning(jeg med ppu i tillegg). Vi jobber omtrent like mye når vi jobber. Jeg setter pris på, og trenger, at etter en hektisk periode på jobb får jeg fri for å hente meg inn(ofte mest å gjøre før ferier). Samboer setter pris på å få overtidsbetalt for ekstrajobben og trenger ikke friperioden etterpå. Hvordan har du det? Anonymkode: 6e93c...1bd Jobber mannen din i et annet yrke? Jeg har barn som begynner å bli store, så jeg er mer fri nå sånn sett. Men du har rett i at det er gull å ha fri i skoleferiene når barna er mindre. Jeg også trenger å hente meg inn i ferier, men merker at jeg heller hadde satt pris på å få reell lønn og avspasering for jobben jeg gjør. Føler også at mitt ansvar aldri tar slutt og at arbeidsoppgavene er helt grenseløse, så jeg er i tvil om hvor mye friperiodene egentlig er verdt. Jeg kunne jo like greit hatt en jobb med fleksitid og avspasert 2-3 dager i høstferien. Anonymkode: 4c00f...14e 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobber mannen din i et annet yrke? Jeg har barn som begynner å bli store, så jeg er mer fri nå sånn sett. Men du har rett i at det er gull å ha fri i skoleferiene når barna er mindre. Jeg også trenger å hente meg inn i ferier, men merker at jeg heller hadde satt pris på å få reell lønn og avspasering for jobben jeg gjør. Føler også at mitt ansvar aldri tar slutt og at arbeidsoppgavene er helt grenseløse, så jeg er i tvil om hvor mye friperiodene egentlig er verdt. Jeg kunne jo like greit hatt en jobb med fleksitid og avspasert 2-3 dager i høstferien. Anonymkode: 4c00f...14e Ja, han jobber i et annet yrke, med fleksitid, men så mye jobb (og personlig ansvar) at det et vanskelig å få til avspasering). Jeg har hittil klart å jobbe meg litt ferdig før ferier slik at jeg klarer å legge det helt fra meg(har gjerne to eller tre jobbedager i høst og vinterferie om jeg ikke blir ferdig før), men hvis man ikke klarer å la være å tenke på jobb og ansvar og ting som må gjøres (forstår det godt!) så tenker jeg det er bedre med en jobb det er lettere å legge bort når man har fri. Anonymkode: 6e93c...1bd
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Skrevet 9. januar 2022 Jeg jobber i staten. Fleksitid, mulighet for avspasering/ferie når som helst. Mye bedre enn å jobbe i skolen! Anonymkode: 58733...df3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #8 Skrevet 10. januar 2022 Off topic; jeg trodde det stod BLEIE ikke BEITE og var noe forvirret Anonymkode: 0c183...4fc
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #9 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Off topic; jeg trodde det stod BLEIE ikke BEITE og var noe forvirret Anonymkode: 0c183...4fc Samme her Anonymkode: 9fef7...9ed
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #10 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 10.46): Jeg byttet fra lærer til "vanlig" jobb med 5 ukers ferie. Angrer ikke ett sekund! Nå kan jeg ta ferie når JEG vil. I tillegg fleksibiliteten ved å kunne ta en langhelg her og der. Spare opp avspasering. Hjemmekontor i rolige perioder. SÅ mye mer fleksibelt, og det veier opp! Skal sies at jeg har verdens romligste arbeidsgiver da. Anonymkode: 0585f...8cc Hvilken jobb har du nå? Anonymkode: 11cf6...db9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2022 #11 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 14.14): Ja, han jobber i et annet yrke, med fleksitid, men så mye jobb (og personlig ansvar) at det et vanskelig å få til avspasering). Anonymkode: 6e93c...1bd Slik har mange det, inkludert meg selv, men det virker som om lærerne tror at de er de eneste som har arbeidsoppgaver som aldri tar slutt. Jeg har fast lønn, og den lønnen er ikke så veldig høyere enn det en lærer i gjennomsnitt tjener. Jeg kan avspasere overtid, men vanskelig å finne tid til det. Hadde jeg kunne avspasert to måneder på sommeren, i høst-, vinter-, jule- og påskeferien, hadde jeg vært overlykkelig! Anonymkode: 9bbea...b51 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå