Gå til innhold

Tips til flere sparetiltak for det nye året

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det andre som har begynt med sparetiltak nå som alt blir dyrere? Vi har stoppeshop fremover foruten må kjøpe noe klær til ungene. Jeg sjekker strømprisene hver dag for å se når det lønner seg å lade elbilen. Har skrudd av varmen i nesten alle rom. Kun varmepumpa som står på 19 grader og varmekabler på et bad. Fyrer med ved. Vasker klær tidlig morgen og kveld. Prøver å være enda flinkere til å ukeshandle og bruke det vi har allerede. Prøver å finne gratis aktiviteter som vi kan gjøre med ungene, ake, langrenn, bibliotek osv. ( mye er jo stengt akkurat nå også) Satt opp budsjett og fører regnskap, i januar er målet å få flest mulige dager uten forbruk. Noen som har andre tips? 

Anonymkode: b011e...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Elbil er gunstig å lade om natten.

Superspar, ved å runde opp beløpet hver gang du trekker kortet. (Beløpet går inn på en sparekonto)

Selg barnetøy og annet du/dere ikke bruker på finn.no.

Reduser dusjing eller f.eks hårvask. 

Forhandle med banken(boliglån og renter)

Shoppe forsikringer etc(for å få ned prisen)

Anonymkode: 950d6...483

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpe bulk på tilbud. Det er ikke så tidskrevende. Jeg surfer gjennom appene hver søndag, og har en keep-liste per butikk. Jeg sparer nok tusenlapper på å gjøre det slik i året. Har ikke betalt fullpris for toalettpapir, vaskemidler, hermetikk eller tannkrem på årevis. 

Herunder handler jeg ting som kalkunfilet, juleskinke med mer, på tilbud. Skjærer opp til pålegg og lunsjkjøtt. Prisen blir da gjerne 1/10 av om du kjøper dette som ferdig pålegg i små pakker. 

Anonymkode: b3e25...da7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vurdere å inngå fastprisavtale på strøm i sommer. 

Anonymkode: 7660b...d46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Elbil er gunstig å lade om natten.

Superspar, ved å runde opp beløpet hver gang du trekker kortet. (Beløpet går inn på en sparekonto)

Selg barnetøy og annet du/dere ikke bruker på finn.no.

Reduser dusjing eller f.eks hårvask

Forhandle med banken(boliglån og renter)

Shoppe forsikringer etc(for å få ned prisen)

Anonymkode: 950d6...483

Jepp! Jeg dusjer hver morgen, men vasker håret bare annenhver dag. Bedre for håret og for lommeboka 😊

Anonymkode: fc251...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har begynt med dumpsterdiving. finner masse godt og har mer eller mindre halvert matbudsjettet til familien. Handlet ull undertøy og vinterjakker til barna på fretex. ser i magasiner og nettsider etter kuponger der er det noen kr og spare. man finner også mye som går ut på dato i lavpris hyllen på butikken. begrenser dusjing til hver 3 dag. og lager mat i bulk sånn at man ikke bruker komfyren for ofte. Det er mange måter og spare inn litt kr.

Anonymkode: 72dca...22d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

No buy eller low buy year. Du erstatter ting du går tom for og må ha ny av (f.eks hudpleie/shampo/en jeans), men kun om du ikke har noe annet som kan brukes i stedet. Poenget er at du skal fokusere på å bruke det du har. Om du gjør dette i en mnd, annenhver mnd eller hele året så vil du se hbor mye mindre penger du bruker. De kan gå rett på sparing.

Har du tre shampoflasker, bruk opp alle (med mindre du reagerer på dem, da kan de gis bort), før du kjøper ny. Samme gjelder sminke og hudpleie. Mange har mye de aldri bruker opp, og det koster tusenvis i året. Selvsagt også ting som husholdningsvarer, vaskemidler, osv.

Gå til frisør sjeldnere. Vurder å la vær å farge håret, og kanskje lær deg å klippe deg selv. Negler fikser man selv.

Trenger du noe nytt er det brukt du ser etter først.

Ha en løpende ønskeliste. Når du har lyst på noe, legg til på liste. Sjansen er stor for at du ikke vil ha den genseren om to uker eller en mnd. Vil du fremdeles ha den etter det, kan du kjøpe. Da er det gjennomtenkt, men husk å tenke over hvor mye du faktisk vil bruke gjenstanden. Denne ønskelisten kan også brukes ved bursdag og jul. Slik har alle mine innkjøp de siste årene vært veldig gjennomtenkte, og jeg gjør svært sjeldent feilkjøp lengre.

Kjøp julegaver gjennom året hvis du finner noe på et salg du vet personen ønsker seg eller trenger. Jeg noterer ned løpende om noen sier de ønsker deg noe. 

Har spart veldig mye penger ved å gjøre dette i åresvis, og gjøre andre ting som nevnes også selvsagt :) har levd helt fint langt under sifo i åresvis, og fikk bedre boliglån pga dette. Så det lønnet seg når vi skulle ha enebolig.

Anonymkode: 2aa4d...745

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har begynt med dumpsterdiving. finner masse godt og har mer eller mindre halvert matbudsjettet til familien. Handlet ull undertøy og vinterjakker til barna på fretex. ser i magasiner og nettsider etter kuponger der er det noen kr og spare. man finner også mye som går ut på dato i lavpris hyllen på butikken. begrenser dusjing til hver 3 dag. og lager mat i bulk sånn at man ikke bruker komfyren for ofte. Det er mange måter og spare inn litt kr.

Anonymkode: 72dca...22d

Dumpsterdiving er ikke noe som blir innført hos oss, så dårlig råd har vi ikke. Men lurer på hva jobber du med? Hadde vært kjempeflau om noen så meg eller fant ut. Og gir du den maten til barna? Handler litt på holdbart og sjekker varer som nesten har gått ut på dato i butikken men der går grensen min. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dumpsterdiving er ikke noe som blir innført hos oss, så dårlig råd har vi ikke. Men lurer på hva jobber du med? Hadde vært kjempeflau om noen så meg eller fant ut. Og gir du den maten til barna? Handler litt på holdbart og sjekker varer som nesten har gått ut på dato i butikken men der går grensen min. 

Ikke meg du siterer. Men jeg tror du har misforstått begrepet fullstendig. Hvorfor skal personen du siterer bli flau?

Var jeg over som skrev om bulk-kjøp på salg. Jeg tjener ca 1,3 mill i året. Skal jeg bli flau om en kollega ser meg komme ut av Rusta med handlevognen full av vaskemidler? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ikke meg du siterer. Men jeg tror du har misforstått begrepet fullstendig. Hvorfor skal personen du siterer bli flau?

Var jeg over som skrev om bulk-kjøp på salg. Jeg tjener ca 1,3 mill i året. Skal jeg bli flau om en kollega ser meg komme ut av Rusta med handlevognen full av vaskemidler? 

Misforstått begrepet dumpsterdiving? Konteinerdykking er vel ikke til å misforstå? Man roter i søpla etter mat.

Anonymkode: cd6c7...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klipper meg selv. Ukas mat er ukas tiilbud. Kjøper kun klær når de er utslitt og da brukt på Finn. Ferie=telt/camping i naturen. Kutter ut restaurant. Generell shoppestopp. Annenhver dag er middag brødmat

Anonymkode: 0bd4f...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper det jeg trenger på finn/fretex -veldig opptatt av gjenbruk -men sparer mye penger på det.

Ellers som de andre skriver; prøver å spare på strømforbruket,  jakte etter gode tilbud, refinansiere dyre kredittkort/klarnakonto etc hvis man har sånt.

Anonymkode: 34728...0c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Temaet i tråden er tips til hvordan spare penger, ikke å dømme andres tiltak etter sin egen moral.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tjener over 700k i året og dumpstrer uten skam. Det er helt sykt hvor mye fullt brukbar og god mat som kastes. Forleden fant jeg masse som ikke går ut på dato før i mai i år. På Holbart har jeg funnet varer som gikk ut i mai i fjor.

Anonymkode: 68d22...6f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har prismatch på strøm. Målet nå de første mnd er å tømme skap og frysere. Har altfor mye mat som bør brukes opp før vi fyller opp på ny. Handle på tilbud har jeg alltid gjort og kommer til å fortsette med. Mitt mål er å bruke opp sminke og kremer, sjampo jeg har før jeg kjøper ny. Handle mindre klær, kun det nødvendige. Dette både på grunn av miljø, økonomi og rot i huset. Penger til overs ved å spare på denne måten går til fond og ferie. 

Anonymkode: 69ca9...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har de samme tiltakene jeg alltid har. Alt som skal kjøpes kjøpes brukt.

Når du ikke lengre betaler nypris for noe utover mat så er ikke verden dyr, ts. Og du innser at livet knapt koster penger. 

Så jeg foreslår at du kun kjøper mat de første månedene av 22. Og så lager du en liste over ting dere ønsker å kjøpe. Når du ser på den spør du: «har jeg en annen versjon av denne tingen, eller noe som funker greit som erstatning.» dersom ja kjøper du ikke tingen. Har man to bukser så trenger man ikke en til, for å si det slik. Da er bukse nr 3 ren luksus.

Om du virkelig trenger eller etter flere uker virkelig ønsker deg tingen likevel? Kjøp den brukt. Ja, man må kjøpe undertøy nytt. Nei, dMan trenger ikke nytt undertøy veldig ofte. Utover det kommer jeg ikke på noe man trenger at er nytt.

For barn er det også mye enklere å bytte enn å kjøpe nytt. Altså: er barna feks med på fotball? Lag en bytteordning der barna arver sko og utstyr fra hverandre nedover i alder. De trenger ikke nye sko og skinner. De trenger sko og skinner som passer. 

Anonymkode: 7f6c2...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vi har prismatch på strøm. Målet nå de første mnd er å tømme skap og frysere. Har altfor mye mat som bør brukes opp før vi fyller opp på ny. Handle på tilbud har jeg alltid gjort og kommer til å fortsette med. Mitt mål er å bruke opp sminke og kremer, sjampo jeg har før jeg kjøper ny. Handle mindre klær, kun det nødvendige. Dette både på grunn av miljø, økonomi og rot i huset. Penger til overs ved å spare på denne måten går til fond og ferie. 

Anonymkode: 69ca9...89d

Prismatch er så godt som slutt på nå. Ellers veldig enig i alt du skrev. 

Anonymkode: e186d...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prismatch er så godt som slutt på nå. Ellers veldig enig i alt du skrev. 

Anonymkode: e186d...b8b

Det er bare en person som har skylden for at det er slutt på prismatch.

Anonymkode: f9cb4...889

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

For barn er det også mye enklere å bytte enn å kjøpe nytt. Altså: er barna feks med på fotball? Lag en bytteordning der barna arver sko og utstyr fra hverandre nedover i alder. De trenger ikke nye sko og skinner. De trenger sko og skinner som passer. 

Anonymkode: 7f6c2...efa

Eller man kan la være å få barn:P...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...